Meny

Noe slikt fikk du garantert ikke til jul

Har du noen kroner til overs etter jul, og ønsker deg noe som ingen har maken til? Vi har funnet noen sjeldne fristelser du kan starte nyåret med for en beskjeden sum penger! Foto: Finn/Autodb/Montasje

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Penger igjen i januar? Her får du unik moro for lite penger!

Mens mange er veldig spesifikke med hensyn til hva de liker og ønsker seg av hobbybil, er andre mer åpne for å overraske seg selv – og andre. Jo mer uvanlig farkosten er, jo mer morsomt synes de det er.

En innstilling det er lett å forstå, selv om det er lett å løpe i flokk etter de samme modellene.

Vi har gjort et lite eksperiment, og gitt oss selv følgende utfordring: Finn noe virkelig uvanlig, kjøreklart eller i hvertfall et svært godt rullende objekt, til godt under 50.000 kroner. Og vi ble overrasket over hvor mye «rart» som finnes der ute.

Sjekk disse – og si gjerne hva du synes i kommentarfeltet: Er ikke disse morsomme? Hva skulle man eventuelt gått for i stedet?

Les også: Du kan også bygge noe unikt selv – slik som Hans Olav har gjort:

 Faksimile: Finn.no Faksimile: Finn.no

1978 Datsun 200 L, kr. 20.000,-

Inspirasjonen fra USA var tydelig på japanske storbiler på 1970-tallet. Dimensjonene var raust tiltatt, og både komfort og utførelse minnet om en amerikaner i miniformat.

Ikke minst var disse populære som taxier, da i første rekke med dieselmotor. Det førte til en slags polarisering: De pent holdte og lite kjørte «bestefar-bilene» rustet bort i fred og ro, mens taxiene gikk og gikk – til de var utslitt, og ingen så noe poeng i å ta vare på restene.

Se annonsen her:

Resultatet er at hvis du i det hele tatt finner en i dag, er det store sjanser for at det er en gammel pensjonistbil som har overlevd, men som trenger langt mer enn den strengt tatt er verdt i rustreparasjon og lakkering.

Her er muligens unntaket, med det selgeren omtaler som «fryktelig lite rust», bagateller som ødelagt radio og klokke, men som selges med fersk EU-godkjenning. Det høres ut som mye «trygghet» for lite penger – og først og fremst en bil du blir rimelig alene om å ha.

Les også: Ben Rudis Laurel er blitt et arvestykke i familien

 Faksimile: Autodb.no Faksimile: Autodb.no

1988 Volvo 780 Bertone, kr. 20.000,-

De siste årene har Volvos luksuriøse og særpregede coupé fra 1970-tallet, 262 C, fått mye og fortjent oppmerksomhet. Disse bilene var hypersjeldne i Norge da de var nye, og mange vil realisere drømmen nå.

Etter det prosjektet lå Volvo lavt i noen få år, før de tok kontakt med Bertone igjen, denne gangen for at de skulle lage en tilsvarende eksklusiv coupé-modell av den nye 760-serien. Nykomlingen fikk navnet 780, og ble igjen en svært påkostet affære, selv om den ikke var like særpreget som forgjengeren.

Se annonsen her:

780 fikk et mer ordinært utseende tak uten vinyl-coveret og den lave taklinjen som 262 C hadde i sin tid, og resten av karosseriet var også svært nær standard 760 – om enn litt mykere i kantene. Men bilen var like eksklusiv, og var – og er fremdeles – like sjelden i Norge.

Denne er momset inn fra Sverige, og krever noen kroner i importavgift om du skal ha skilter på den umiddelbart. Den loves dog å være rustfri og noenlunde velfungerende teknisk, så bruker du litt tid på å gi den den siste finishen og kjører noen turer på prøveskilter i mens, kan du ha en virkelig klassiker kjøreklar når den runder 30 om noen få år.

Les også: Konkurs ga entusiastene mulighet til å kjøpe Bertone-konseptene

 Faksimile: Finn.no Faksimile: Finn.no

2000 Fiat Punto Sporting, kr. 21.535,-

Små «GTI-biler» har gang på gang vist seg å bli klassikere når de får noen år på nakken. Ikke minst morsomme blir de som ikke nødvendigvis heter «GTI», om som ikke var de modellene flest drømte om den gangen de var nye.

Her er en slik, som aldersmessig er midt mellom «ny og fjong» og «gammel og interessant». I glemselens midlertidige skygge, kan vi kalle det. Og mange slike ble aldri solgt i Norge i det hele tatt – det gir også et interessant utgangspunkt.

Se annonsen her:

Om dette ikke er en bilmodell alle vil kjenne igjen, vil de forstå at den er spesiell. Knall gul og åpenbart italiensk tilsier temperament og moro, og når vi vet at Sporting-utgaven ble utviklet i samarbeid med Abarth så inngir det respekt.

Sekstrinns kasse, original styling og sportslig oppsett gjør dette garantert til en artig bil å kjøre, til tross for at den lille motoren med 90 hester nok ikke gjør den til mer enn, som selgeren kaller den, en «GTI light». Men light-versjonene kan mange ganger ha svært mye å fare med…

Les også: Punto Abarth Scorpione – nå er verstingen blitt enda mye råere

 Faksimile: Autodb.no Faksimile: Autodb.no

1963 Peugeot ambulanse, kr. 35.000,-

Gamle spesialkjøretøy som ambulanser, likbiler og brannbiler var tidligere helt uniteressante på entusiastmarkedet når de fikk noen år på nakken. Miljøene for slike veteraner blomstret først opp i USA, og nå er det – heldigvis – mange som begynner å få øynene opp for å ta vare på disse allerede i utgangspunktet sjeldne bilene også i vår del av verden.

Høres tanken litt fjern ut? Tenk på at dette virkelig er unikt, og garanterer mange morsomme samtaler på bensinstasjonen eller utenfor butikken. Og mange slike biler er også praktiske.

Se annonsen her:

Det gjelder ikke minst den gamle Peugeoten vi har funnet her, for en gammel ambulanse kan fremdeles redde deg i nøden også om du har impulshandlet en bokhylle på Ikea eller må hente en høyball til kjærestens hest (hva gjør man ikke…).

Det overrasker neppe at vi ikke sitter med særlig detaljkunnskap om originalbygde Peugeot ambulanser fra 1960-tallet, men å forske i denne historien vil være halve moroa med å eie noe slikt som dette. Masser av dokumentasjon følger med fra bilen var ny. «Sykt moro»!

Les også: Feiret Lotto-millionen med å kjøpe seg en egen brannbil

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus