Meny

Godt skjult familieracer

Denne bilen er noe utenom det vanlig. Med over 400 hk er det en familiebil som virkelig biter godt fra seg ... Foto: finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne finnes det ikke mange av i Norge.

Det er først og fremst tyskerne som er kjent for å ha lynraske familiebiler, enten det er stasjonsvogn eller sedan.

Men det fines naturligvis andre også som kan lage et skikkelig beist av en bil i en innpakning som røper veldig lite om hva som faktisk bor under panseret. Cadillac, for eksempel.

I dette tilfellet snakker vi om en 2004-modell Cadillac CTS-V. Den kan fint måle krefter med både BMW M5 og Audi RS6 fra samme periode. Og den beste nyheten: Den blir din for langt mindre enn de tyske konkurrentene ...

Les også: 72 prosent verditap - på tre år

Corvette-motor

Ny i Norge kostet en slik doning i området 1,5 millioner kroner. Men nå kan du få navnet ditt i vognkortet for bare 436.000 kroner. Og det i en bil som ikke er gått mer enn såvidt 100.000 kilometer.

Og hva får du så med på kjøpet? Jo, en skikkelig rå motor, Made in the USA. Ikke noe nedskalering her, nei. 5,7-liters V8-er, må vite, og over 400 hk. Samme som du får i Chevrolet Corvette!

Klikk her for å se hele annonsen

Resultatet er at denne femseteren fikser 0-60 mph (96 km/t) km/t på 4,7 sekunder. Det er faktisk ikke langt unna en tilsvarende årsmodell av BMW M5.

Om du skal ha en M5 anno 2005 må du gjerne ut med over 500.000 kroner. Men så får du jo V10 og over 500 hk også da ...

Les også: BMW M5: Nå begynner grombilen å bli billig

 Interiøret virker kanskje litt kjent? Her er det flere Saab-deler ... Interiøret virker kanskje litt kjent? Her er det flere Saab-deler ...


Manuell girkasse

I annonsen står det at bilen vi omtaler her trolig er den eneste i landet. Det høres ikke usannsynlig ut. Den er i alle fall svært sjelden. Så her er det ikke så mange som vil skjønne noe, når den helt ordinære familiebilen plutselig skyter ut av lyskrysset som en nyttårsrakett.

Oppskriften på mye moro er for øvrig ikke bare ekstreme krefter, men også manuell girkasse og all kraft sendt til bakhjulene. Du kan like godt sette av noen kroner til dekkbudsjett med en gang.

Les også: Verdens råeste stasjonsvogn: Her er prisene

Ikke like god kvalitetsfølelse

Men i utgangspunktet kan den altså kjøres akkurat like rolig og komfortabelt som en helt vanlig familiebil. Plassen er også brukbar - om ikke voldsom.

Interiøret har litt plastfaktor. Det mangler kvalitetsfølelse og finish som de tre tyske er så gode på.

Men utstyrslista er hyggelig. Det er elektriske skinnseter, navigasjon, takluke, stor stereo, sportsunderstell og xenonlys, blant annet.

 Typisk amerikansk - Cadillac er stor og kantete. Typisk amerikansk - Cadillac er stor og kantete.

Det er også både vinterdekk og sommerdekk.

Les også: AMG - disse tre bokstavene står for mye moro

Vanskelig å kjenne igjen

Utvendig er designet svært anonymt. En skikkelig ulv i fåreklær. Ikke en gang fire enderør bakerst, slik det ofte er på bilene i dette segmentet.

Men det er litt ekstra bling-faktor over grillen og et V-symbol på hekken. Innvendig er det sportsseter med kontrastsøm.

Kort sagt, du kan snike deg innpå de fleste med denne, uten at de ser hva som kommer. Men når du gir gass, vil de både se og høre at du kjører noe helt spesielt ...

Noe å se opp for? Ja, selvsagt. Her er for eksempel ikke verditapet ferdig. Dette er en heller glemt bil på bruktmarkedet for mange, så kjøperne står ikke i kø.

Dessuten var ikke drivstofforbruk høyt på prioriteringslista her. Noe god pendlerbil kan det ikke sies å være ... Det er ikke flust av Cadillac-spesialister rundt om i landet vårt heller – og du bør helst være litt spesialist for å skru på denne. 

Les også: Her tester Broom stasjonsvogn - i 290 km/t

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus