Har tapt seg 600.000 kroner – på under ett år

Verditapet blir ekstra stort når bilen er dyr og i tillegg har fått veldig mye kostbart ekstrautstyr. Det er dette eksemplaret av Porsche Cayenne et veldig godt eksempel på. Faksimile fra www.finn.no.
Verditapet blir ekstra stort når bilen er dyr og i tillegg har fått veldig mye kostbart ekstrautstyr. Det er dette eksemplaret av Porsche Cayenne et veldig godt eksempel på. Faksimile fra www.finn.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne ble kostbar for første eier!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verditap er den store, stygge ulven i de aller fleste bilholdsregnskaper.Kjøper du helt ny bil, starter verditapet så fort du kjører ut fra bilforhandleren med den.

Og særlig i starten kan dette gå skummelt fort unna.Det gjelder alle biler, uansett nypris.

Men det er ekstra ille på de mest kostbare bilene.

Les også: Denne klassikeren kan være en god investering

Prisen har rast

Det får vi igjen et veldig godt eksempel på ved denne bilen: En Porsche Cayenne S som er til salgs i Trondheim.

Den ble kjøpt ny hos Porsche Center Oslo tidligere i år. Da den ble registrert 23. januar 2014, hadde første eier bladd opp 2,4 millioner for versting-SUVen.

Nå har den altså allerede blitt bruktbil. Og prisen har rast nedover, til 1.780.000 kroner.

Les også: Denne har tapt seg 1,5 millioner kroner!

Dyre turer ...

Det betyr et verditap på over 600.000 kroner i løpet av de 11 månedene bilen har rullet på norske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har heller ikke gått mer enn 12.000 kilometer. Det betyr at hver kilometer har kostet første eier 50 kroner. Det blir noen ekstremt kostbare turer hver gang man skal på butikken, det!

Les også: Denne har naboen garantert ikke maken til

Kraftverk under panseret

"Kanskje en av Norges fineste og best utstyrte", skriver selger i annonsen, og her er det tydelig at det ikke ble spart på mye da bilen ble bestilt.

Listen over ekstrautstyr er nemlig særdeles lang og det koster på et merke som Porsche.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under panseret finner vi en V8-diesel på 4,2 liter og 382 hestekrefter. Dette kraftverket jobber sammen med en åttetrinns automatkasse og gir voldsomme prestasjoner. Her er det ikke mange som klarer å holde følge på vinterfjellet!

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Krever selvkontroll

0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder, det er mildt sagt fort når vi snakker stor og tung SUV. Dreiemoment på hele 850 Nm gjør sitt til at du neppe vil savne krefter ved forbikjøringer - eller om du skal trekke tunge lass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er ikke snittforbruket helt avskrekkende: Offisielt er det oppgitt til 0.83 liter/mil. Men for å klare det, skal du nok utvise stor grad av selvkontroll når det gjelder bruk av gasspedalen.

Les også: Nei – dette er ikke et vanlig speil

Mye garanti igjen

Det grå råskinnet har ifølge annonsen "full servicehistorikk". I praksis har den vel knapt rukket å være inne til mer enn den første servicen.

Med fem års nybilgaranti, gjenstår det naturligvis også mye garanti her. Det borger for at det ikke bør bli noen ubehagelige påkostninger de første årene. Kvaliteten på disse bilene er også kjent for å være svært god.

Så hadde du egentlig tenkt å kjøpe ny Cayenne, har du her muligheten til å spare MYE penger på et knapt innkjørt eksemplar. Men det til tross: Den store, stygge verditapsulven kommer nok til å ule også de kommende årene, selv om en god del nå er unnagjort.

Les også: Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboka?

Les også: I andre enden - disse bilene taper seg minst