Superbilen som gjorde bakdelen til en fordel

Akterspeilet var både bredt, langt og svært fremtredende på 959, og skapte heftige diskusjoner om Porsches råeste bil var pen eller ikke. Men verdiutviklingen har det såvisst ikke vært noe i veien med...
Akterspeilet var både bredt, langt og svært fremtredende på 959, og skapte heftige diskusjoner om Porsches råeste bil var pen eller ikke. Men verdiutviklingen har det såvisst ikke vært noe i veien med...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen kaller den Porsches styggeste – men se hva de selges for!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Midt på 1980-tallet var Porsche ansett for å være ganske konservative.

Spydspissen 911 hadde sett helt lik ut i 10 år og solgte fortsatt bra, 928 hadde sett lik ut i snart 10 år den også, og da de skulle fornye innstegsmodellen 924 var jammen nye 944 til forveksling lik forgjengeren, den også.

Da det gikk rykter om at de jobbet med en skikkelig superbil, ventet folk seg noe helt nytt.

Dermed er det kanskje ikke så rart at mottagelsen ble noe blandet da 959 dukket opp som konseptbil, og etter en stund ble satt i produksjon.

Les også: Så ut som en krigssone – nå blir bilfabrikken nedlagt

 To turboer sørget for å få ut 450 hester av 2,9 litersboxeren under den digre bakspoileren, og 959 fikk Porsches første firehjulstrekk-system i en produksjonsbil. To turboer sørget for å få ut 450 hester av 2,9 litersboxeren under den digre bakspoileren, og 959 fikk Porsches første firehjulstrekk-system i en produksjonsbil.

En bakende som engasjerte

For her var mye gjenkjennelig. Det så i det hele tatt ut som at man hadde gjenbrukt hele karosseriet fra 911, laget en mer aerodynamisk front og enorme sideskjørt, og til slutt latt hekken flyte ut til noe litt ubestemmelig, nærmest firkantet – ikke helt ulikt datidens motebil Ferrari Testarossa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: På 1980-tallet skulle ALT se ut som en Testarossa. Husker du denne?

Så store diskusjoner ble det om hekken på bilen, at vi kom til å tenke på nettopp Porsche 959 da det forleden oppsto veldige diskusjoner om noen bilder av en amerikansk reality-kjendis på nettet, der også akterspeilet var veldig i fokus. Også på 1980-tallet var meningene sterke og utfallene harde – men Porsche hadde i det minste en merittliste solid nok til at ingen mistenkte 959 for å bare være en posør uten andre meritter enn å ha kjøpt seg berømmelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hils på gatens nye versting!

 Porsche 959 var utviklet for racing, og ble produsert først og fremst på grunn av kravene til homologisering. Både fronten og bredden på bilen var også betydelig forandret fra 911ens hovedfasong. Porsche 959 var utviklet for racing, og ble produsert først og fremst på grunn av kravene til homologisering. Både fronten og bredden på bilen var også betydelig forandret fra 911ens hovedfasong.

Utviklet for racing

Porsche 959 var utviklet for racing, og selv om den så ut til å dele mye med til sammenligning ganske folkelige 911, var materialbruk og grunnkonstruksjon ganske forskjellig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skulle det spares vekt for at det firehjulsdrevne uhyret skulle kunne hamle opp med alt fra Sport-Quattroer til M3er, og hva folk syntes var strengt tatt ikke ekstremt interessant: Fokuset var først og fremst på å produsere nok gateutgaver til at bilen kunne homologiseres for racing.

Les også: Drømmen om en Ur-Quattro er kanskje ikke helt umulig likevel...

I løpet av siste halvdel av 1980-tallet ble det produsert 300 biler for gatebruk, og etter hva vi forstår skal også 37 biler som opprinnelig var bygget som prototyper ha blitt solgt til publikum.

Prisene var skyhøye, og plasserte sammen med firehjulstrekket og ytelsene til den forholdsvis lille 2,9 liters twinturbo-boxeren bilen i en klasse helt for seg selv.

Les også: Tester ut nye biler på helt vanlige veier

 Hekken på Porsche 959 kunne minne om en annen av datidens superbil-favoritter, Ferraris 512 Testarossa. Men på Ferrarien smeltet den brede og kantete hekken mer inn i det kileformede designet enn på Porschen. Hekken på Porsche 959 kunne minne om en annen av datidens superbil-favoritter, Ferraris 512 Testarossa. Men på Ferrarien smeltet den brede og kantete hekken mer inn i det kileformede designet enn på Porschen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så ble det veldig stille...

Men det ble raskt ganske stille rundt bilen. Kanskje fordi kappløpet i superbil-bransjen førte til at andre dro forbi både i aksellerasjon og toppfart ganske snart, og at det banebrytende firehjulstrekket spredte seg til andre sportsbiler som ild i tørt gress. Porsche begynte jo også selv å tilby Carrera 4-utgaver av 911 da 964-generasjonen kom like etterpå.

Da alt ble «normalisert» etter ganske kort tid var det kanskje ikke de helt store incentivene igjen til å kjøpe seg en bil som hadde fått en del pepper for utseendet, når det var så mye annet å velge mellom.

Les også: Countach – noen drømmer blir liksom aldri helt overkommelige...

Eierne skjønte nok også at de hadde sikret seg en fremtidig klassiker, og helt frem til i dag har det vært ganske beskjeden omsetning av de som er igjen av de 337 gatebilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For en tid siden så vi på prisbildet for en annen 1980-tallsdrøm, Lamborghini Countach, og konkluderte med at lavt produksjonsantall og tiltagende interesse har gjort at de fremdeles koster flesk, selv om årene har gått. Her er noen eksempler på at det samme kan sies om Porsche 959:

Les også: Kjøpe til jul? Nei, denne får du ikke før til påske

 Denne kan du kjøpe på auksjon i USA i januar - hvis du har råd... Faksimile: Gooding and Company Denne kan du kjøpe på auksjon i USA i januar - hvis du har råd... Faksimile: Gooding and Company

1988 959 Sport, 1,5 til 2 millioner dollar

Auksjons-giganten Gooding and Company solgte en 959 på Amelia Island-auksjonen i 2012 for 495.000 dollar. På den bakgrunnen kan det virke helt utrolig når de nå, drøyt to år senere, forventer en tre- til firedobling av denne prisen når en hvit bil med 19.000 miles på meteret skal selges på deres auksjon Scottsdale, Arizona, i januar 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se den foreløpige pressemeldingen her:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kilometerstanden er selvsagt «pen», men ikke unik når det gjelder disse bilene. Auksjonsfirmaet påpeker selv at bilen er en sjelden Sport-utgave – kun 29 skal være levert slik – som årsak til prisforventningen. Sport-utgaven var magrere utstyrt og dermed en del lettere enn standardbilen, og denne skal også ha vært innom fabrikken for å få modifisert ytelsene fra 450 originale til 540 hester.

Les også: Mercedes SLS AMG – superbilen som verden har ventet på i 50 år

 Italiensk bil annonsert på amerikanske eBay kan tyde på at hele verden regnes som marked for hver eneste av disse bilene som dukker opp for salg. Faksimile: eBay.com Italiensk bil annonsert på amerikanske eBay kan tyde på at hele verden regnes som marked for hver eneste av disse bilene som dukker opp for salg. Faksimile: eBay.com

1988 959, 2 millioner dollar

Nok en nesten ny bil, som gjentatte ganger har vært tilbudt for salg via amerikanske eBay, til tross for at den står i Treviso, Italia. Annonsen er ikke den mest detaljerte vi har sett, og for en bil med «buy it now»-pris på 2 millioner dollar burde man kunne forvente ganske feilfri engelsk også, og ikke «italiengelsk» fra en som oppgir seg å være et mellomledd for selgeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se eBay-auksjonen her:

Av åpenbare årsaker har vi ikke førstehåndskjennskap til disse bilene, og vet blant annet ikke nøyaktig hva som skilte en Sport-versjon fra den standardmessige «Komfort»-utgaven av utstyr. Men når denne bilen oppgis å ha både elvinduer, air condition og sentrallås tipper vi det er en vanlig fullutstyrt Komfort-utgave – selv om standard Porsche-ratt på bildet rimer dårlig med den oppgitte forekomsten av airbager, og kan antyde at man ikke skal ta alt bokstavelig her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når ingen så langt har slått til på 2 millioner dollar, tyder det uansett på at det er litt for optimistisk av selger, men det er ikke godt å vite hvor mye den må ned.

Les også: Honda NSX – dette er en superbil som du faktisk HAR råd til

 Knappe fem millioner euro er vel det friskeste prisforlangendet vi har hørt for en bil på en stund. Vi tipper det er grei prutningsmonn her – men aner ikke hvor mye... Faksimile: Autoscout24.de Knappe fem millioner euro er vel det friskeste prisforlangendet vi har hørt for en bil på en stund. Vi tipper det er grei prutningsmonn her – men aner ikke hvor mye... Faksimile: Autoscout24.de

Artikkelen fortsetter under annonsen

1988 959 Sport, 4.959.000 euro

Vi avslutter med enda en av de 29 Sport-utgavene, som ifølge denne selgeren i Wendelstein, rett sør for Nürnberg i Tyskland, ble produsert for det amerikanske markedet. Andre kilder vil ha det til at 959 aldri var «street legal» i USA i det hele tatt før 1999, og det rimer også med minnet om at både Jerry Seinfeld og Bill Gates var pådrivere for unntaksregelverket for godkjenning av biler som ikke var typegodkjente der borte.

Se annonsen på Autoscout24 her:

Kanskje nettopp derfor er for en gangs skyld ikke USA det mest lete-aktuelle territoriet for en gammel samlerbil når det gjelder akkurat Porsche 959. Med de få bilene som finnes til salgs spredd rundt på mindre kjente annonsenettsteder i Europa og Asia, blir prisbildet mindre «regulert» også.

Nesten 5 millioner euro for denne viser det helt tydelig, og selv om vi tipper at nøklene vil komme på bordet etter at man har bladd opp langt mindre enn det, så understreker det at 959 aldri var – og heller aldri vil bli – en Porsche for gud og hvermann.

Les også: GT40 satte rekord – gammel filmbil ble historiens dyreste amcar