Meny

Denne skrothaugen har skapt budkrig

Det er ikke så lett å se det, men dette var en gang en BMW! Foto: eBay

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BMW-en har ligget under vann i årevis.

Før gjenvinning og kildesortering ble et tema, var en ganske vanlig måte å kvitte seg med et utrangert kjøretøy på å sette den på isen, om vinteren. Når isen gikk på våren, ble problemet løst av seg selv.

Enkelt og greit. Men kanskje ikke spesielt miljøvennlig. 

Det finnes garantert mange skjulte «bil-skatter» på dypet av mangt ett vann også i Norge.

Under vann. Lenge

Om det er det som har skjedd med denne BMW Isettaen vet vi ikke. Ingen vet det. Men det som er helt sikkert er at den har vært under vann. Lenge.

Så lenge at den har gått fullstendig i oppløsning. Restene er rasket sammen i en haug og lagt ut til salgs på den amerikanske auksjonssiden ebay. Det meste kan tydeligvis selges.

BMW-en har fått ganske hard medfart etter årene i vannet. Foto: eBayBMW-en har fått ganske hard medfart etter årene i vannet. Foto: eBay

Se hele annonsen og alle bildene her

Mange vil ha den

Etter bare ett døgn hadde 35 budgivere lagt inn bud på det totalt opprustede vraket. Nå skal det også sies at utropsprisen var svært human. 99 cent, eller rundt åtte kroner.

Dette har i skrivende stund økt til 250 dollar eller snaut 1.800 kroner - så prisen er fortsatt ikke så ille.

Ille derimot er det du får. Det er vel omtrent akkurat så du får hele greia i en søplesekk.

Det finnes heller ikke noe chassis nummer, eller annen dokumentasjon på bilen og selgeren er ærlig nok til å si at heller ikke finnes en eneste brukbar del her.

Likevel står folk altså i kø for å kjøpe skrothaugen.

Sopte sammen delene, la dem på entreplate - og så ut på eBay. Foto: eBaySopte sammen delene, la dem på entreplate - og så ut på eBay. Foto: eBay

En stor suksess som ny

Men selv om alt håp er ute for denne, så var i det minste microbilen BMW Isetta en stor suksess da den var ny.

Den ble produsert mellom 1955 og 1962. Isetta var verdens første masseproduserte bil som hadde et forbruk på under 0,3 liter/mil.

Det var også verdens mest solgte ensylindrede bil med sine 161.728 solgte eksemplarer i løpet av de syv årene den ble produsert.

Den fantes i tre utgaver. 250, 300 og 600, som anga motorstørrelsen i ccm. 

Les også: Topp 5: Minibiler

Du skal være mer enn middels optimist for å gå løs på dette og lage bil av det igjen. Foto: EbayDu skal være mer enn middels optimist for å gå løs på dette og lage bil av det igjen. Foto: Ebay

BMW Isetta 300

Bilen på disse bildene er en 300 - det kan man se på de doble bakhjulene som var plassert midt under bilen. 250 hadde bare ett bakhjul, mens 600 var større med tradisjonell hjulløsning - ett i hvert hjørne.

Felles for dem alle var den noe spesielle dørløsningen hvor man åpnet opp hele bilens front.

Motoren i 300-en i annonsen er - eller skal vi si skulle ha vært, en motorsykkelmotor på 13 hestekrefter. Nok til å gi bilen en toppfart på 85 km/t.

Les også: BMW Isetta: De utløste en skikkelig budkrig

50-talls lykke med BMW Isetta.50-talls lykke med BMW Isetta.

Kultbil

Isetta har for lengst blitt en kultbil på lik linje med Mini,  2CV og Boble.

Den hører faktisk også med blant bilene som har hatt størst prosentvis prisøkning på bruktmarkedet de siste årene.

Det er kanskje derfor ikke noen stor overraskelse at mange vil sikre seg et eksemplar av arten. Men det hadde kanskje vært smartere å satse på en som det finnes et ørlite håp for. Det gjør det vel neppe for denne?

På den annen side - om du dukker opp på et biltreff med denne/dette - da tipper vi du garantert vil få veldig mye oppmerksomhet! 

Les også: Disse bilene har økt mest i verdi

BMW Isetta har de siste årene hatt en voldsom prosentvis verdiøkning.BMW Isetta har de siste årene hatt en voldsom prosentvis verdiøkning.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus