Meny

De har laget ny supermotor

Volvo har laget en ny, råsterk motor – som byr på 450 hestekrefter. Den bragden har de klart med utgangspunkt i «liten» 2-liter med fire sylindre. Nå har de satt motoren i en Volvo S60 og latt noen journalister få prøve den. Illustrasjonsfoto

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– For en lyd - for et trøkk!

Prestasjonsbiler handler ikke lenger bare om ytelser og fart. Det illustreres kanskje best akkurat nå av elbilen Tesla Model S og hybriden BMW i8. For mens verden varmes opp i et alarmerende tempo, begynner bilindustrien å ta sitt miljøansvar på alvor.

Derfor må raske biler i fremtiden også kunne levere lavt forbruk. 

Nå har Volvo latt noen journalister få lov til å prøve deres inntil nå hemmelige supermotor. En 2-liter som byr på totalt 450 hk.

Les også: Svensken ligger i 260 km/t - så gir han full gass

Verdens sterkeste

Den slags effekt fikk en tidligere bare gjennom å bruke V8-er. Volvo har imidlertid klart bragden med utgangspunkt i en rekkefirer. Den har fått navnet Drive-E High Performance.

Og det er såvisst ikke å ta i. Dette er verdens sterkeste firesylindrede motor.

Den får pustehjelp av to turboer og en elektrisk kompressor. Sistnevnte har kun som oppgave å dra i gang og drive de to turboene.

Les også: Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen

Invitert til å teste 

Volvo har ikke laget en bil eller en girkasse som er 100 prosent match for denne kraftpakken. Men for å gi et lite inntrykk av hva den har å by på, har de satt motoren i en Volvo S60 og invitert noen få, utvalget journalister til å teste den.

Britiske Autoexpress og svenske Auto, Motor og Sport var blant de som var på plass og fikk teste monstermotoren.

Deres inntrykk er særdeles positivt. I alle fall til motoren.

Les også: Slik får du mer krefter i en gammel Volvo

– Går som en rallybil

Journalisten til Autoexpress, James Batchelor, skryter av frasparket:

– Bilen skyter avgårde som en 80-talls rallybil, skriver han.

Akselerasjonen er ifølge Batchelor jevn og brutal helt fra bunnen av. Men selv om bilen går som ei kule, er han ikke begeistret for hverken den 8-trinns girkassen eller kjøreegenskapene.

– Girkassen er ikke bra nok. Den reagerer sakte i maunell modus - og velger feil gir i automat. I svinger får du lite følelse med styringen, mener Bachelor.

Les også: Gammel Volvo banker Ferrarien

Lav vekt - lavt forbruk

Men det understrekes at bilen tross alt ikke er bygget for å håndtere denne kraftkilden. Dette er en prototype, der det er motoren som er hovedpoenget.

Ved å bruke en firesylindret motor blir vekten sterkt redusert - og det er viktig både for ytelser og kjøreegenskaper. 

Den lette motoren gjør at bilen ikke kjennes for tung foran, og det er bra for vektfordelingen.

Les også: Nå er denne Turbo-Volvoen blitt veteranbil

Vil komme

I tillegg er det altså dette med forbruk. Fire sylindre og lav vekt er gode nyheter med tanke på utslipp og forbruk. Volvo har så langt ikke gått ut med noen offisielle tall. Men det er ingen tvil om at denne motoren blir langt mer effektiv enn de som for eksempel brukes i Polestar-modellene i dag.

Journalisten i svenske Auto, motor og Sport, Alrik Söderlind, har fått høre at pototypebilen neppe er helt tilfeldig.

– Det prates om at motoren kan settes i en S60 - og da får Volvo en fin BMW M3-konkurrent, sier han.

Både Söderlind og Bachelor er imponert over effekten en har klart å få ut av den «lille» motoren, og måten den leverer kreftene på. Sistnevnte konkluderer med å gi den fire av fem stjerner.

Les også: Nå er Volvos M3-killer testet

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus