Meny

Derfor blir den en av Norges mest solgte biler i 2015

Helt ny Mondeo stasjonsvogn er akkurat på plass i Norge, dette blir en svært viktig bil for Ford i 2015.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ny Mondeo stasjonsvogn er akkurat i landet, vi har prøvekjørt.

Helt siden den tok over for Sierra tilbake i 1993, har Ford Mondeo vært en ekte folkebil. Og aller mest folkelig: Stasjonsvognen.

Enten den har gjort jobben for familier med bruk for plass, og ikke spesielt behov for å snobbe. Eller som arbeidsplass for alle de som har hatt den som firmabil. Mondeo har vært en bestselger i veldig mange år.

Les også: Disse kan gi kostbart biltrøbbel

En av de første

I disse dager ruller Ford ut helt nye Mondeo. Vi har kommet til fjerde generasjon og denne lanseringen kommer etter alt å dømme til å bli et skikkelig bikkjeslagsmål.

Volkswagen kommer nemlig med helt ny Passat på samme tid - begge har ambisjoner om å bli bestselger i klassen.

De første utgavene av nye Mondeo som ankom til landet, var femdørs kombi. Nå har også stasjonsvogn begynt å komme, og vi har slått kloa i ett av de aller første eksemplarene i Norge.

Les også: Forrige Mondeo: Gammel, men fortsatt ganske god

Skryt for utseendet

Det er altså klart at konkurransen kommer til å bli beintøff. I tillegg er hele segmentet som Mondeo og Passat tilhører, på vei ned i salg.

Her er det særlig SUV-er og mindre crossovere som stjeler salg. I tillegg er de folkelige merkene under sterkt press fra premiumprodusentene.

 Fronten er det designmessige høydepunktet på nye Mondeo. Fronten er det designmessige høydepunktet på nye Mondeo.

Fra den ble vist første gang, har nye Mondeo fått mye skryt for utseendet. Særlig er femdørs kombi et vellykket design, med coupepreget profil. Å lage stasjonsvogn betyr en del begrensninger i kreativiteten og denne er langt mer på det jevne enn kombiutgaven er.

Les også: Hva - er DET en Kia?!?

Det indre som teller 

Bakfra er den nesten overraskende lik forrige Mondeo, fra siden er den også ganske anonym, men fronten er 100 prosent vellykket. Den ser både eksklusiv, sporty og aggressiv ut. Det er ikke tilfeldig at mange tenker ”Aston Martin” når de ser den første gang.

Men i en stasjonsvogn er det det indre som teller mest. Nærmere bestemt plassen – behov for plass er hovedårsak til at vi velger denne biltypen.Skal vi gå rett på sak? Jo, på øvelsen bagasjeromsplass er Mondeo ingen vinner. Her har Ford tatt et litt overraskende valg, i praksis risikerer de kanskje å miste en del salg på det.

Les også: Denne både imponerer og provoserer

 550 liter bagasjerom hadde vært MYE for noen år siden, nå er det mer midt på treet. 550 liter bagasjerom hadde vært MYE for noen år siden, nå er det mer midt på treet.


Les også: Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Lett å utnytte 

For til tross for at Mondeo er en av de lengste bilene i klassen, står ikke bagasjerommet helt i forhold til det. Det rommer nemlig ”bare” 550 liter. Til sammenligning svelger erkerival Passat unna 650 liter. Ja VW-lillebroren Golf stasjonsvogn er også over 600 liter (605). Da er det snodig at Ford-utviklerne har gitt seg midt på 500-tallet.

Men bagasjerommet er lett å utnytte. Det er langt og bredt, det er dybden det skorter litt på her, og som gjør at volumet ikke blir større. Lengden gjør at du får med store gjenstander, og slår du ned baksetene, blir det virkelig stor plass. Pluss for at det da er helt flatt lasterom.

Les også: Bagasjerom - blir vi lurt?

Mye informasjon 

 Nytt dashbord, med stor infoskjerm i midten. Nytt dashbord, med stor infoskjerm i midten.

Bak rattet er Mondeo en av klassens aller beste. Helt nytt dashbord er et solid brudd med det meste vi har sett fra merket de siste årene. Her er det ryddet kraftig opp, en stor infotainmentskjerm dominerer midtkonsollen.

Her styrer du meste via skjermen. Systemet kan deles i fire, da har du alle funksjoner oppe samtidig. Det kan være smart, men samtidig blir det da veldig mye informasjon på en gang. Alt er heller ikke like intuitivt og det krever litt tilvenning. Men når du har brukt det en stund, fungerer det akkurat som det skal.

Strålende på langtur 

Litt hard og blank plast her og der og litt rotete materialbruk, sladrer om at vi ikke sitter i en premiumbil. Men helhetsinntrykket er svært positivt .

Pluss også for meget gode seter. Kombinert med god støydemping, gjør det at dette er en strålende langtursbil.Støydempingen er forresten som på de fleste stasjonsvogner best foran, når du sitter i baksetet, er det litt mer bråk. Men heller ikke her plagsomt.

Les også: Brukt Mondeo: Et av de beste familiebilkjøpene du kan gjøre

Ikke tre barneseter 

Bilstørrelsen gjør at baksetet er svært bra for to voksne. Selve utformingen av sittepute og rygg er også bra, her er det fullverdige sitteplass, selv om du er 1,90 høy. Det er god beinplass, takhøyden er ikke noe problem, og bredden holder også fint.Tre ikke altfor voksne har også OK plass i bredden.

Med mine to store Recaro-barneseter på plass, blir imidlertid midtplassen for snau. Her kan du altså ikke sitte mellom ungene. Og tre barneseter går ikke, da må du i såfall kompromisse kraftig på størrelsen. I praksis er det få ”vanlige” biler som klarer denne øvelsen, da er løsningen i stedet å få for flerbruksbil, gjerne med tre separate bakseter.

Les også: Det er vanskelig å finne mer moro på fire hjul

 På vei til barnehagen med kosedyr i hvert sitt store barnesete. Med disse to på plass, er det ikke veldig mye plass igjen i midten. På vei til barnehagen med kosedyr i hvert sitt store barnesete. Med disse to på plass, er det ikke veldig mye plass igjen i midten.


Smart utstyr 

Testbilen er velutstyrt og har også varme i baksetene. Perfekt på kalde morgener! Varme i rattet er også med. Det koster litt ekstra, men er en type utstyr vi tror vil komme på de fleste nybiler i Norge de kommende årene. Ford har i mange, mange år hatt varmetråder i frontruta. De er også på plass her.

 Varme også i baksetet - der er hverdagsluksus! Varme også i baksetet - der er hverdagsluksus!

Ford har vært flinke med oppbevaringsrom rundt om i kupéen. To store koppholdere er på plass mellom forsetene, akkurat som det skal være.

Les også: Dette burde alle biler hatt!

Justerbart understell

Vi har nevnt god støydemping, sammen med et meget kompetent understell, gjør det nye Mondeo til en av de mest komfortable nybilene du kan kjøpe.

Dårlig vei og ujevnheter slukes effektivt og stille. Ford har gått for påkostede løsninger, og det merkes på hver eneste tur.

Styrefølelsen er også god, men ikke riktig så presis som vi har vært vant til fra Ford de siste årene. Det har nok med størrelse og vekt å gjøre, samtidig som komfort er såpass tydelig vektlagt. Men fortsatt er dette helt klart en av de mest kjøreglade bilene i klassen.

Testbilen har ikke justerbart understell. Tidligere har vi kjørt biler med og uten dette direkte opp mot hverandre, konklusjonen da ble at de ekstra pengene justerbart understell koster, er en god investering.

Les også: Har tatt naboene våre med storm

 Langt mer anonym bakfra enn i fronten. Fornuft har veid tungt når Ford har designet stasjonsvogn av sin Mondeo. Langt mer anonym bakfra enn i fronten. Fornuft har veid tungt når Ford har designet stasjonsvogn av sin Mondeo.


Få som snur seg 

For å oppsummere litt: Fords ambisjon med nye Mondeo er å flytte grensene i klassen. Det har de klart. Komfort, støynivå og kvalitetsfølelse er tett opp mot premiummerkene, mange ville nok slitt med å plassere denne bilen i en blindtest. Det kunne godt vært en logo med høyere premiumfaktor her.

Designet vekker egentlig overraskende lite oppsikt. Det er få som snur seg etter denne bilen. Bortsett fra fronten, har Ford valgt en ganske forsiktig videreføring av forrige generasjon. Det gjør nok også at nyhetens interesse blir relativt fort borte.

Les også: Har kostet eieren 230 kroner per mil

Priser aggressivt 

Plassmessig sliter den altså med å nå helt opp mot de beste konkurrentene. Så blir spørsmålet hvor ofte du egentlig trenger den ekstra bagasjeromsplassen noen konkurrenter gir deg? I praksis tror vi det har relativt liten betydning. Lengden er med på å gjøre bagasjerommet svært anvendelig, og pakker du godt, får du med deg utrolig mye også i denne bilen.

Prismessig går Ford aggressivt ut med nye Mondeo. De aller fleste kundene kommer til å velge den velutstyrte Titanium-utgaven. Med 1,6-liters dieselmotor på 115 hestekrefter, starter den på 328.000 kroner. 150-hesters diesel og automatgir kler bilen veldig bra, og kommer på 378.000 kroner.

Les også: Nå blir det priskrig på bestselgerne med 4x4

4x4-comeback 

Ford tilbyr veldig mye fint ekstrautstyr, men i motsetning til hos premiummerkene, er ikke det ting som trenger å ruinere deg. Vi tror det er smart å regne med 40.000-50.000 kroner ekstra før du er helt i mål. Da har du til gjengjeld en svært velutstyrt og fin bil.

Endelig gjør også firehjulstrekk comeback i Mondeo. Det kommer til å bli viktig i kampen mot konkurrentene. Også her priser Ford gunstig, du for rimeligste Mondeo med 4x4 fra 393.000 kroner.

Les også: Nå blir disse bilene mye billigere

Aldri vært bedre

Vi har nevnt Passat flere ganger i denne artikkelen, og må gjøre det én gang til. For det er ikke bare Ford som legger lista høyt. Volkswagen har også levert en Passat som er en kraftig forbedring i forhold til bilen den erstatter.

De kommende månedene vil mange nordmenn besøke forhandlerne av begge merkene, prøvekjøre og helt sikkert bruke mange timer til å skreddersy og drømme om ”sin” bil på nettet. Det er en morsom – og viktig – øvelse.

Det har aldri vært bedre å være bilkjøper i denne klassen, nå skal det bli veldig spennende å se hvordan denne fighten vil utvikle seg utover i 2015.

Les også: Klikk her for å lese full test av Mondeo

 Relativt anonym hekk, lyktene er karakteristiske i mørket. Relativt anonym hekk, lyktene er karakteristiske i mørket.


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus