Meny

Billig bil skuffer stort i krasjtest

Slik ser det ut etter at Dacia Logan MCV bokstavelig talt har møtt veggen hos Euro NCAP. Det ender med bare tre stjerner. Foto: Euro NCAP

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er de neppe særlig fornøyd med.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har igjen kjørt et utvalg nye bilmodeller gjennom sitt krevende testprogram.

Euro NCAP har forlengst blitt fasiten på krasjtester i vår del av verden. Et godt resultat her er både viktig for bilmodellene - og verdifullt for markedsføringen. Svake resultater er på sin side noe som umiddelbart kan gå ut over både omdømme og salg.

Svært dårlig

I den siste testrunden er det én bilmodell som skiller seg ut i negativ retning, og der produsenten på ingen måte kan si seg fornøyd med resultatet.

Mens de beste får toppscore og fem stjerner, er det denne gangen én bil som ender på tre stjerner, noe som i denne sammenhengen er å betrakte som et svært dårlig resultat.

Les også: Fikk null stjerner i krasjtest

Svakt for SUV

Bilen heter Logan MCV og kommer fra lavprismerket Dacia. De har også tidligere hatt relativt svake resultater hos Euro NCAP. Blant annet fikk kompakt-SUVen Duster som også selges ny i Norge, bare tre stjerner da den ble testet tilbake i 2013.

Resultatet vakte betydelig oppsikt den gangen, og slik sett var det  ventet at Dacia ville skjerpe rutinene og prioritere kollisjonssikkerhet høyere. Tilsynelatende har ikke det skjedd.

Les også: SUV slaktes i krasjtest

Rommelig stasjonsvogn

MCV er stasjonsvognutgaven av andre generasjon Dacia Logan. Det vil i praksis si en relativt kompakt stasjonsvogn, med god innvendig plass. Bilen har blant annet fått skryt for et bagasjerom på hele 573 liter. 

Men sikkerhetsnivået fortjener den altså ikke skryt for. Konklusjonen ender på tre stjerner, etter svært svak score i flere av delkategoriene.

På det jevne

Det starter med beskyttelse av voksne, der Logan MCV får en score på bare 57 prosent. Her er det særlig beskyttelse av knær og brystregion som er dårlig.

På beskyttelse av barn, går det tross alt noe bedre, her ender den på 75 prosent. Det er et tall som generelt sett kan sies å være på det jevne i forhold til Euro NCAPs tester. 

Så faller det igjen på fotgjengerbeskyttelse, hvor Logan MCV ender på bare 55 prosent. Her får den kraftig trekk for at kanten på panseret ikke gir tilstrekkelig etter ved påkjørsel av fotgjenger. Også vindusstolpene gir mindre beskyttelse enn de burde.

Les også: Ny elbil skuffet i krasjtesten

Mangler viktig utstyr

Siste punkt hos Euro NCAP handler om sikkerhetssystemer. Her har Dacia generelt gjort det dårlig, fordi modellene deres mangler siste nytt av sikkerhetsutstyr.

Det blir heller noe unntak for Logan MCV her. Bilen har riktignok elektronisk stabilitetskontroll (som er påbudt i vår del av verden). Men utstyr som filskiftvarsling og nødbrems er ikke tilgjengelig, og det trekker ned. Dermed ender bilen på bare 38 prosent score i denne kategorien.

Salgssuksess

Salgsmessig har Dacia vært en av de største suksessene på det europeiske markedet de siste årene.

Eierselskapet Renault har fått mye skryt for strategien med å selge enkle, men robuste biler - til svært konkurransedyktig pris.

Grunnleggende for Dacia-modellene er å bruke allerede velprøvet teknologi, slik at man sparer utviklingskostnader.

Men det overrasker nok likevel at dette går såpass mye ut over en så viktig faktor som kollisjonssikkerheten. Det har altså Dacia fått kritikk for også tidligere, den kritikken forstummer nok ikke etter dette siste resultatet heller.

Les også: Salgsrekord for billigmerke

Dacia Logan MCV er en rimelig stasjonsvogn i kompaktklassen. Mye tyder på at lav pris også går ut over kollisjonssikkerheten hos denne.Dacia Logan MCV er en rimelig stasjonsvogn i kompaktklassen. Mye tyder på at lav pris også går ut over kollisjonssikkerheten hos denne.


Les også: Dette krasjtest-resultatet ventet mange på

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus