Meny

Eksklusiv førvisning: 700 nordmenn skal kjøpe den neste år

Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Østerrike - og er blant noen få utvalgte som har fått en førvisning på nye CLA Shooting Brake fra Mercedes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Broom fikk se nyheten i Østerrike.
MERCEDES CLA SHOOTING BRAKE

CLA 180

Effekt: 122 hk / 200 nm, Forbruk: 0,55-0,60 l/mil 0-100 km/t: 9,4 sek.

CLA 200

Effekt: 156 hk / 250 nm Forbruk: 0,56-0,60 l/mil 0-100 km/t: 8,8 sek.

CLA 250

Effekt: 211 hk / 350 nm Forbruk: 0,55-0,57 l/mil 0-100 km/t: 6,9 sek

CLA 200 CDI

Effekt: 136 hk / 300 nm Forbruk: 0,39-0,42 l/mil 0-100 km/t: 9,5 sek.

CLA 220 CDI

Effekt: 177 hk / 350 nm Forbruk: 0,40-0,43 l/mil 0-100 km/t: 8,3 sek.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er ute på tur - i alpene i Østerrike. Og der har han nettopp fått se en bil som blir svært interessant for det norske markedet:

Mercedes CLA Shooting Break - altså stasjonsvogn-varianten av CLA.

Den skal vises offentlig først i januar, men Broom og noen utvalgte journalister har fått en eksklusiv anledning til både å se bilen i virkeligheten - og å sitte i den.

- Egentlig er jeg her for å teste de ulike firehjulsdriftssystemene til Mercedes. Men som en ekstra bonus har vi altså fått se denne bilen. Og for en beintøff bil! Denne tror jeg kommer til å slå an, sier en tydelig entusiastisk Vegard på telefon.

Vi har testet storebror: Ufornuftig, men herlig!

Kjempesuksess

Det er også mye som tyder på at dette kan være en bil som passer norske kjøpere. Firedørscoupeen CLA er tredje karosserivariant med utgangspunkt i den populære kompaktbilen A-klasse – og den er solgt i over 1.100 eksemplarer i Norge.

En kjempesuksess med tanke på at dette er en såkalt nisjebil. Shooting Brake-utgaven har potensial til å bli minst like populær – blant annet fordi den er langt mer praktisk.

495 liter bagasjerom betyr at Mercedes har klart kombinasjonen lekkert design og praktiske hensyn.495 liter bagasjerom betyr at Mercedes har klart kombinasjonen lekkert design og praktiske hensyn.

Porsche henger også med - se bare her:

Imponerende plass

- Dette er skikkelig tøft. Rammeløse dører, coupelingnende taklinje og en sporty framtoning. Dette er virkelig stasjonsvogn for alle de som egentlig drømmer om en linjelekker coupe, sier Vegard.

- Jeg har prøvesittet baksetet. Selv med mine 190 cm og lange bein, går det fint å sitte "bak meg selv". Joda, utsikten til siden er noe begrenset på grunn av den coupelignende taklinjen. Og jeg kan merke at jeg kommer oppi taket i visse stillinger, men jeg er likevel overrasket over hvor god plass det er her. To voksne kan helt fint sitte her på en langtur.

Les også: Nå kan du gjøre «vinterkupp» på Mercedes-verstingen

CLA Shooting Brake er en lekker bil, du kan også få den med styling som gjør den hakket mer aggressiv.CLA Shooting Brake er en lekker bil, du kan også få den med styling som gjør den hakket mer aggressiv.

Topp 3: Stasjonsvognene som var noe helt for seg selv

700 i Norge

- Mercedes' norske informasjonsdirektør, Christoffer Nøkleby, sier at de forventer å selge 1.000 CLA i Norge neste år. Og at 700 av disse vil være Shooting Brake. Det er et svært høyt tall for en nisjemodell som dette. De opplever allerede veldig stor interessen rundt denne bilen. Akkurat som de gjorde med CLA firedørscoupe, forteller Vegard.

Prisene blir først klare i forbindelse med lanseringen i januar. Da går det også an å bestille – mens de første bilene vil ankomme forhandlerne i mars.

Rimeligere 4x4

- Hvis jeg skal forsøke å spå, vil jeg tro de legger seg på mellom 15.000-20.000 kroner opp i forhold til firedørsutgaven, sier Vegard.

Les også: Denne får vi ikke kjøpe lenger

I starten må du bestille CLA Shooting Brake 250, med bensinmotoren på 211 hk, for å få den med firehjulstrekk. Men i september neste år blir 4Matic tilgjengelig også på 200 CDI og 220 CDI.

- Det er viktig for Mercedes å øke andelen av 4x4 i sitt sortiment. Og måten de skal gjøre det på å er tilby dette også på innstegsmodellene, slik at det blir tilgjengelig for flere, forteller Brooms utsendte.

- Forresten fortalte Christoffer i Mercedes en litt artig historie fra da bilen ble vist internt aller første gang. Det var tilbake i september. Før de heldig utvalgte fikk gå inn og se, måtte de legge igjen mobiltelefoner og kamera, og ble kroppsvisittert.

- Her var de tydeligvis svært bestemt på å ikke få noen lekkasjer før de selv hadde bestemt seg for at den skulle vises på bilder, avslutter Vegard.

Klassikere - men hvorfor i all verden fikk de ikke en oppfølger?

Interiøret er noe videreutviklet fra dagens CLA, blant annet med det nye infotainmentsystemet.Interiøret er noe videreutviklet fra dagens CLA, blant annet med det nye infotainmentsystemet.

Den startet det - og har blitt billig. Les mer her:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus