Meny

Så billig kan du få råtøff vinterbil

Hvis du vil ha en luksuriøs bil - som både er tøff og ikke finnes på hver gatehjørnet - kan Jaguar X-Type være et godt alternativ. De kan leveres med 4x4, slik som bilen på bildet, og da er det også en ypperlig vinterbil. Foto: finn.no.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her er det mye penger å spare.

Er du på leting etter bil med stilig emblem på panseret, ganske tidløst design, rikelig med utstyr og firehjulstrekk - uten å sprenge budsjettet? Da har vi et godt forslag til deg.

Jaguar er nok ikke det merket du forbinder mest med hverken lave priser eller gode egenskaper på vinterføre. Men, det finnes unntak.

Deres X-Type kom like over årtusenskiftet - og ambisjonen var ta opp kampen mot Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. 

Les også: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

DNA fra Mondeo

Det gikk aldri helt som planlagt. Av flere årsaker - men mest fordi prisen ble høy og fordi det skinte litt for mye igjennom at den baserte seg på langt mer folkelige Ford Mondeo.

Men at den hadde et stilig design, med mange likhetstrekk til storebror XJ, var det få som kunne være uenig i.

Og – nettopp fordi den altså ikke helt traff blink som nybil – er det nå fullt mulig å gjøre noen kupp på dem som bruktbil. Vi har funnet en "helt riktig" 2005-modell: Stasjonsvogn med firehjulstrekk, bare 124.000 kilometer på samvittigheten, skinn og 2,5-liters V6-bensinmotor på 195 hk.

Klikk her for å se hele annonsen

Kostet flesk

Ny ville en slik staselig doning hatt en prislapp i Norge på rundt 600.000 kroner. Nå blir den din for under 150.000 kroner. Og la det være sagt med en gang: Dette er mye bil for pengene.

X-Type er nemlig blitt en ganske glemt bil på bruktmarkedet - og prisene har falt drastisk.

Det er faktisk fullt mulig å få seg en helt grei X-Type for godt under 100.000 kroner. Men vi sikter altså litt høyere enn det ...

Gulvet blir ikke helt flatt når baksetene legges ned - men det er bra med plass i bagasjerommet.Gulvet blir ikke helt flatt når baksetene legges ned - men det er bra med plass i bagasjerommet.

Masse stoff om Jaguar på Broom finner du her

Ikke treverk

Vår bil er nemlig lekker bil med sort metallic lakk og sort delskinn. Utseendet blir ytterligere løftet av at dette er en Sport-modell - der alle kromtaljer er blanksort og at den har fått et sett 17", sorte felger i tillegg.

Den mangler bare litt mørkere vinduer for å bli skummel nok til å skremme naboungene på høylys dag ...

Innvendig er det fritt for treverk - i stedet er det karbonlignende dekorlister. Takk for det! Forøvrig er det typisk Jaguar-interiør - klassisk og konservativt.

Brooms bruktbilguide på Jaguar X-Type

Manuell - heldigvis

At det er manuell girkasse synes vi ikke gjør noe. For er det en ting som er sikkert, er det at en automatkasse en eller annen gang må byttes på godt brukte biler. Og det kan bli dyrt.

De pengene trenger du i stedet til å betale for bensinregningene dine. For de blir naturlig nok noe mer krevende enn om du kjører rundt i en snill dieselbil.

Men bensinmotoren i denne modellen byr på bra med krefter, har fin Jaguar-purring slik det skal være – og ingen turbo som kan ryke. 

Det du imidlertid må være obs på, er at dette neppe blir kjempelett å selge den igjen når den tid kommer. X-Type fikk aldri noen oppfølger, og kommer bare til å flyttes lenger og lenger bak i hjernebarken i årene som kommer.

Service og deler koster mer enn på en VW Passat - men alt må jo ikke gjøres hos merkeforhandler.

Totalt sett syns vi det er en lav pris å betale for en tøff bil som folk snur seg etter, og som naboen neppe har maken til.

Jaguar X-Type er en lekker bil. Særlig forfra. Hekken er langt mer anonym og uten særpreg, sammenlignet med fronten.Jaguar X-Type er en lekker bil. Særlig forfra. Hekken er langt mer anonym og uten særpreg, sammenlignet med fronten.

Les også: Blir beskyldt for å ikke være ekte vare

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus