Meny

Saab skal ha fått ny eier fra Asia

Saabs eierselskap NEVS skal ha fått ny eier - det kan bety at Saab kommer seg gjennom denne krisen også. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kan bety redningen for merket.

Saab og eierselskapet NEVS balanserer akkurat nå på kanten av konkurs-stupet. De har vært skjermet fra kreditorene gjennom en såkalt rekonstruksjon i høst. Det har hindret at noen kunne slå dem konkurs.

Rekonstruksjonen gikk ut 28. november, men det er kjent at NEVS i dag har gått til Tingretten og bedt om en forlengelse. Og i denne søknaden, oppgir de ifølge flere svenske medier at de på søndag skrev avtale med et selskap som skal gå inn som ny hovedeier i NEVS.

Les også: Har bare dager på å redde Saab

Trukket i langdrag

Å få inn ny eier er noe NEVS har jobbet med i lengre tid. Da produksjonen ved fabrikken i Trollhättan stanset i mai i år, var beskjeden fra NEVS at dette bare var midlertidig, mens man fant nye løsninger for selskapet.

Men dette har altså trukket i langdrag. Nå skal NEVS og Saab ha en gjeld på rundt 500 millioner svenske kroner, en gjeld de ikke har mulighet til å betale uten nye penger inn.

Indisk eier?

Det store spørsmålet nå er hvem som har kjøpt NEVS. Ryktene har lenge gått om at NEVS har forhandlet med indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng.

Mahindra er store på blant annet firehjulstrekkere og er også eier av koreanske SsangYong. Her blir det antatt at en personbilprodusent som Saab vil være et veldig riktig tilskudd til den øvrige virksomheten. De vil også kunne gjenbruke en god del teknologi mellom de ulike merkene sine.

Les også: Se - her er elbilen som skal redde Saab

... eller kanskje kinesisk?

Dongfeng er på sin side en av de største kinesiske bilprodusentene. De er statseid og samarbeider i dag med en rekke utenlandske bilprodusenter og har over 150.000 ansatte.

Tidligere i år gikk de inn på eiersiden i Peugeot og Dongfeng har vist store ambisjoner for videre vekst. Her kan det også være interessant at Saab har rukket å utvikle en elektrisk utgave av sin 9-3. Dongfeng viste sitt første elbilkonsept tilbake i 2010, og har ambisjoner om å komme med elbil innen 2015. Dette er også noe kinesiske myndigheter sterkt oppmuntrer til, for å få ned utslippene fra en bilpark som har vokst eksplosivt de siste årene.

Drømmer om ny giv

For Saab og NEVS kan det å bli eid av ett av disse selskapene bety at fremtiden plutselig ser helt annerledes ut enn i dag.

Det store spørsmålet blir hva en ny eier tenker seg i forhold til merkevaren Saab og hvor bilene skal produseres. I Trollhättan drømmer man naturligvis om ny giv ved fabrikken, gjennom investeringer i nye modeller. Foreløpig er det altfor tidlig å si noe om dette, men det er ventet mer informasjon fra NEVS i løpet av relativt kort tid.

Les også: En annen kinesisk bilprodusent holdt på å kjøpe Saab

Saab kan være reddet - igjen. Men nå avhenger det hva den nye eieren til morselskapet NEVS tenker om fremtiden. Foto: NTB scanpixSaab kan være reddet - igjen. Men nå avhenger det hva den nye eieren til morselskapet NEVS tenker om fremtiden. Foto: NTB scanpix

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus