- Gjennomsnittsmålingene har stor virkning
Gjennomsnittsmålinger av fart på norske veier har svært positive resultater, ifølge TØI-rapport.
14 SATK-strekninger som inngår i evalueringen (én strekning kan ha SATK i én eller begge kjøreretninger)
- Tunellene er Oslofjord-, Byfjord-, Eiksund- og Tromsøysund- og Helltunnelen.
- De øvrige strekningene som er med i undersøkelsen er: Barkald (Rv 3 i Hedmark),Finstad (Rv 25 i Hedmark), Rosten (Ev 6 i Oppland), Harestua (Rv 4 i Oppland), Bromma (Rv 7 i Buskerud) og Dørdal (Ev 18 i Telemark).
- De fleste SATK-strekningene har en fartsgrensen på 80 km/t og to kjørefelt.
- Trafikkmengden var mellom 1800 og 14000 kjøretøy/døgn i førperioden (gjennomsnitt 6400).
ATK = Automatisk Trafikkontroll, SATK = Streknings-ATK Kilde: Statens Vegvesen
De første norske strekningene med automatiske gjennomsnittsmålinger - eller streknings-ATK som det også kalles - kom i 2009. Det startet forsøksvis med E18 i Bamle i Telemark og E6 ved Dovreskogen, og siden den gang har mange flere strekninger kommet til.
På forespørsel fra Vegdirektoratet har Transportøkonomisk Institutt (TØI) gjennomført en undersøkelse for å måle effekten av streknings-ATK. Resultatet er en grundig rapport basert på anerkjente statistiske metoder og ganske kompliserte formler - spesielt interesserte finner lenke til den nederst i saken.
- Rapporten bekrefter at strekningsvis fartsmåling er et godt virkemiddel for å redusere tallet døde og hardt skadde i trafikken, sier fagdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet ifølge Vegvesenets hjemmesider.
Er du av dem som tror speedometeret viser ti prosent for mye? Da bør du lese dette!
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAlvorlige ulykker mest ned
Ifølge rapporten reduserer streknings-ATK tallet på ulykker med personskader med 22 prosent, men virkningen er betydelig større for de alvorligeste ulykkene. Reduksjonen i tallet på drepte og hardt skadde ligger i intervallet 49 – 55 prosent.
Dette er i samsvar med det man vet om fartens betydning for mer alvorlige ulykker, bemerker TØI.
Les også: Facebookgrupper advarer mot fartskontroller. Det synes ikke UP noe om ...
Også etter kamera
Streknings-ATK har ikke virkning bare mellom målepunktene. Tallet på ulykker med personskader reduseres med hele 46 prosent tre kilometer i hver retning etter målesonen. Når det gjelder drepte og hardt skadde er tallgrunnlaget for lavt til at TØI vil si noe sikkert.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Dette tyder på at strekningsmåling har en ulykkesreduserende effekt også nedstrøms SATK-strekningene, og at det er lite sannsynlig at mange førere kompenserer for fartsreduksjonen på SATK-strekningen ved å kjøre fortere enn de ellers hadde gjort etterpå, heter det i rapporten. Det er for øvrig etablert at effekten er like god i tunneler som på åpen vei.
Artikkelen fortsetter under annonsenKan man virkelig miste lappen for alltid?
Må godkjennes av politiet
Etablering av nye strekninger for gjennomsnittsmåling av fart er et samarbeide mellom Statens vegvesen og politiet i det aktuelle distriktet. Alle nye strekninger må godkjennes av politiet.
- Nye strekninger kommer til fortløpende, og det er opp til regionene å bestemme hvor, har senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet tidligere uttalt til Dinside.