- Gjennomsnittsmålingene har stor virkning

OMSTRIDT, MEN VIRKER: Etter fem år med såkalt streknings-ATK, tyder en fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt på at det var en god idé. (Illustrasjon: STATENS VEGVESEN)
OMSTRIDT, MEN VIRKER: Etter fem år med såkalt streknings-ATK, tyder en fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt på at det var en god idé. (Illustrasjon: STATENS VEGVESEN)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjennomsnittsmålinger av fart på norske veier har svært positive resultater, ifølge TØI-rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
FAKTA

14 SATK-strekninger som inngår i evalueringen (én strekning kan ha SATK i én eller begge kjøreretninger)

  • Tunellene er Oslofjord-, Byfjord-, Eiksund- og Tromsøysund- og Helltunnelen.
  • De øvrige strekningene som er med i undersøkelsen er: Barkald (Rv 3 i Hedmark),Finstad (Rv 25 i Hedmark), Rosten (Ev 6 i Oppland), Harestua (Rv 4 i Oppland), Bromma (Rv 7 i Buskerud) og Dørdal (Ev 18 i Telemark).
  • De fleste SATK-strekningene har en fartsgrensen på 80 km/t og to kjørefelt.
  • Trafikkmengden var mellom 1800 og 14000 kjøretøy/døgn i førperioden (gjennomsnitt 6400).
  • ATK = Automatisk Trafikkontroll, SATK = Streknings-ATK Kilde: Statens Vegvesen

De første norske strekningene med automatiske gjennomsnittsmålinger - eller streknings-ATK som det også kalles - kom i 2009. Det startet forsøksvis med E18 i Bamle i Telemark og E6 ved Dovreskogen, og siden den gang har mange flere strekninger kommet til.

På forespørsel fra Vegdirektoratet har Transportøkonomisk Institutt (TØI) gjennomført en undersøkelse for å måle effekten av streknings-ATK. Resultatet er en grundig rapport basert på anerkjente statistiske metoder og ganske kompliserte formler - spesielt interesserte finner lenke til den nederst i saken.

- Rapporten bekrefter at strekningsvis fartsmåling er et godt virkemiddel for å redusere tallet døde og hardt skadde i trafikken, sier fagdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet ifølge Vegvesenets hjemmesider.

Er du av dem som tror speedometeret viser ti prosent for mye? Da bør du lese dette!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alvorlige ulykker mest ned

Ifølge rapporten reduserer streknings-ATK tallet på ulykker med personskader med 22 prosent, men virkningen er betydelig større for de alvorligeste ulykkene. Reduksjonen i tallet på drepte og hardt skadde ligger i intervallet 49 – 55 prosent.

Dette er i samsvar med det man vet om fartens betydning for mer alvorlige ulykker, bemerker TØI.

Les også: Facebookgrupper advarer mot fartskontroller. Det synes ikke UP noe om ...

Også etter kamera

Streknings-ATK har ikke virkning bare mellom målepunktene. Tallet på ulykker med personskader reduseres med hele 46 prosent tre kilometer i hver retning etter målesonen. Når det gjelder drepte og hardt skadde er tallgrunnlaget for lavt til at TØI vil si noe sikkert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette tyder på at strekningsmåling har en ulykkesreduserende effekt også nedstrøms SATK-strekningene, og at det er lite sannsynlig at mange førere kompenserer for fartsreduksjonen på SATK-strekningen ved å kjøre fortere enn de ellers hadde gjort etterpå, heter det i rapporten. Det er for øvrig etablert at effekten er like god i tunneler som på åpen vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan man virkelig miste lappen for alltid?

Må godkjennes av politiet

Etablering av nye strekninger for gjennomsnittsmåling av fart er et samarbeide mellom Statens vegvesen og politiet i det aktuelle distriktet. Alle nye strekninger må godkjennes av politiet.

- Nye strekninger kommer til fortløpende, og det er opp til regionene å bestemme hvor, har senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet tidligere uttalt til Dinside.