Meny

Privatleasing:

Dette må du vite om privatleasing

FORDEL: For mange kan privatleasing være et alternativ til en eldre bruktbil. Da slipper du usikkerheten et bruktbilkjøp fører med seg. Foto: Petter Handeland

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frister det med privatleasing av bil? Her får du vite hva du skal ta hensyn til før du inngår en slik avtale.

– Tenker du å privatlease en bil, er det penger å spare om du får bilen på veien innen årsskiftet. Det sier Christoffer Mack, markedssjef hos Autoarena AS.

Selskapet hører til i Møller Bil-gruppen og har spesialisert seg på import av nyere bruktbiler.

– I statsbudsjettet for 2015 er det vedtatt endringer som gjør privatleasing av biler dyrere fra nyttår. Men det er fortsatt mulig å privatlease bil etter det gamle regelverket, så sant bilen leveres ut innen nyttår, forklarer Mack. 

Les også: Leasing kan lønne seg

– På våre nettsider har vi regnet ut hva prisforskjellen blir:

Eksempelvis øker månedsleien for en Audi A3 Sportback 2014 med 122 hk med cirka 350 kroner (fra 1.692 kroner). Det betyr en besparelse på 12.600 kroner over tre år ved å lease bilen nå.

For en Audi A4 Allroad 2014-modell, øker leien med cirka 520 kroner (fra 4.809 kroner), eller 18.720 kroner over tre år.

– Vi tror privatleasing kommer til å overleve som produkt, men skal du ha den mest økonomiske leasingavtalen, er det ingen tvil om at du skal ha bilen på veien før nyttår, avslutter han.

Les også: – Har du først prøvd det, blir du lett hekta

Forutsigbarhet et nøkkelord

Uansett om du skal privatlease før eller etter de nye reglene trer i kraft, er det uansett en del viktige ting du skal tenke gjennom og ta hensyn til.  

Norges Automobil-Forbund sier at de viktigste fordelene er at du får en ny og sikker bil, forutsigbarhet på månedlige kostnader, slipper å ta opp lån og binde kapital.

NAF mener de viktigste ulempene at det er dyrt å lease og at du ikke har sitter igjen med noe verdi etter leasingperioden. I tillegg minner NAF om at det koster en del å komme ut av en privatleasingkontrakt i avtaleperioden, om bilbehov eller andre forhold skulle endre seg.

Les også:  Snart kan du selge bruktbilen din til utlandet

privatleasing=OVERSIKT: Privatleasing gir deg bedre kontroll på hva bilholdet skal koste og du har tryggheten i en nybilgaranti.

Viktig å lese kontrakten

Hos Forbrukerombudet har de markedsføringen av og avtalevilkårene for privatleasing som et av sine fokusområder:

«Flere forhold ved markedsføringen er problematiske», sier Forbrukerombudet. Og fortsetter: «… flere tilfeller av markedsføring hvor det ikke gis gode nok prisopplysninger» eller «… gis manglende, uriktige eller villedende opplysninger om vesentlige vilkår og betingelser for leien».

Les også: 

Det er nemlig slik at privatleasing – i motsetning til alminnelige kredittavtaler – ikke er regulert ved lov, og dermed bestemmer i hovedsak leasingavtalen partenes rettigheter og plikter.

Hvis du er av den typen som ikke orker å lese nøye gjennom kontraktsvilkår med liten skrift, skal du altså uten unntak ta deg tid til det ved privatleasing.

Les også: Høyere årsavgift om du leaser bil

privatleasing=GODT NYTT: Mange bilforhandlere opererer med gunstig månedsleie, særlig nå som renten er lav. Foto: Petter Handeland

Mange meninger om en bulk

Det er noen viktige områder du skal merke deg i kontrakten: Hva er vilkårene om kontrakten må brytes før utløpet av bindingstiden? Hva om du kjører lenger enn avtalt kjørelengde? Og kanskje det vanskeligste: Hva sier avtalen om ditt ansvar for «unormal slitasje»?

Det siste punktet fører ifølge NAF oftest til tvistesaker. Forbrukerombudet sier at «de er gjort kjent med at forbrukere etter endt leasingperiode har måttet betale for forhold de har ansett som normal slitasje ettersom utleier har ansett det som skade på bilen». Leasingkontrakter for forbrukere skal være «rimelige, balanserte og klare», sier Forbrukerombudet.

Les også: Leie feriebil i utlandet - Dette må du vite

Bransjeorganisasjonene var tidlig ute med å utarbeide retningslinjer for hva man skal legge i begrepet «unormal slitasje». Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Finansieringsselskapenes forening (Finfo) har utviklet en «Felles bransjenorm for unormal slitasje». Selv med denne for hånden, oppstår det uenighet om hva som er «unormalt» når bilen skal leveres tilbake.

Derfor er det stadig fler – både innen privat- og firmaleasing som anbefaler at man leverer bilen inn til «vurdering av unormal slitasje» hos en av NAFs teststasjoner.

– Det er mange meninger om en bulk. Det sier Halvor Smukkestad, ansvarlig for salg av NAFs biltekniske vurderinger til næringslivet og offentlig sektor.

– Som en nøytral instans er det derfor vårt ansvar å ha så presise retningslinjer som mulig og at disse er godt forankret hos medarbeiderne som gjennomfører vurderingene. Dette bidrar til å sikre at våre vurderinger blir mest mulig konsistente, uttaler Smukkestad.

– Mange opplever en eventuell påkost som en ekstrakostnad. Det er det ikke. Påkost uttrykker helt konkret at det er en erstatning for unormal slitasje på bilen. Eier og selger du bilen selv, vil denne kostnaden fortsatt være der, men skjult i en lavere oppnådd salgspris for bilen, avslutter han.

Les også: Klagenemnda for bilutleie

privatleasing=PRUTET: Espen Andreassen fikk lavere månedsleie fordi han sjekket pristilbud hos flere forhandlere. Foto: Thomas Bjørnsen

Det hjelper å prute

For mange kan privatleasing være en god måte å dekke bilbehovet på. Espen Andreassen (24) er et typisk eksempel på det:

– Jeg trenger bil i forbindelse med jobb, og syntes privatleasing hørtes ut som en god løsning: Ny bil med fabrikkgaranti, relativt forutsigbare kostnader og jeg slipper å binde opp kapital.

For Espen hadde et alternativ vært å bruke pengene til startleien på en bruktbil, men det synes han ble for risikabelt.

– Da ville jeg endt opp med en vesentlig eldre bil, og sjansene for dyre verkstedsbesøk og perioder uten bil mye større.

Les også: Får trøbbel etter billeie i ferien

I første omgang så Espen på en Audi A3 Sportback . Men i stedet for å hoppe på første og beste tilbud, gjorde han en sjekk på hva en Mercedes-Benz A-klasse ville koste.

– Da jeg satte de to tilbudene opp mot hverandre, opplevde jeg at selgerne satte ned leieprisen med inntil 400 kroner per måned, forteller Espen. Og skjønte at det kunne være mer å spare. I prosessen dukket Mazda3 opp som et interessant alternativ:

– Jeg synes det er en like fin bil som A-klasse og A3, men med en rimeligere inngangsbillett, sier han. Også her varierte pristilbudene, i utgangspunktet fra 2.400 til 3.000 kroner per måned. Men etter nok en forhandlingsrunde, endte han opp med en månedsleie på rett under 2.000 kroner.

– Siden jeg sparte så mye penger på å forhandle frem en best mulig avtale, var det verdt å bruke tid på, avslutter han.

Les også: Billig leiebil kan fort bli dyrt

Jan Ivar Engebretsen NAF=SLITASJE: Du kan få deg en økonomisk nedtur ved tilbakelevering av bilen, om den ikke er holdt i god stand. Her sjekker Jan Ivar Engebretsen hos NAF en bruktbil. Foto: Egil Nordlien (HM Foto)

Hva regnes som unormal slitasje?

Med unormal slitasje menes slitasje utover det som kan forventes i forhold til restverdi som er satt på bilen. Her er et utdrag fra «retningslinjer for unormal slitasje», utgitt av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Finansieringsselskapenes forening (Finfo):

DEKK

  • Skader på dekk forårsaket av sammenstøt med fortauskant eller lignende
  • Skader på felger/hjulkapsler forårsaket av sammenstøt med fortauskant eller lignende
  • Dekkslitasje sommerdekk samt reservehjul med mindre enn 1,6 millimeter mønsterdybde der dekket er mest slitt.
  • Dekkslitasje vinterdekk med mindre enn tre millimeter mønsterdybde der dekket er mest slitt.

EKSTERIØR

  • Lett synlige riper som må lakkeres (ikke kan poleres bort)  
  • Steinsprut i frontrute – En eller flere steinsprut/«rosetter» som kan repareres eller som gjør det nødvendig å skifte rute, og slitasje i rute som gir nedsatt sikt.
  • Skade/sprekk på frontlysglass, blinklysglass, bremselysglass, eventuelt kurvetåkelysglass
  • Antenne defekt, brukket eller mangler
  • Bulker som er synlige på 1–1,5 m og flere bulker på samme karosseridel.
  • Bulker som går gjennom lakken og må lakkeres
  • Oppskrapninger på støtfanger og/eller deformasjon av støtfanger vurderes skjønnsmessig avhengig av synlighet /plassering
  • Omfattende steinsprutskader som går gjennom til metall

INTERIØR

  • Hull i dashbord etter mobiltelefonholder, navigasjonsutstyr eller lignende utstyr
  • Hull eller revner i setetrekk
  • Hull eller revner i tepper
  • Hull eller rifter på paneler, for eksempel dør- og bagasjeromspaneler
  • Skader i taktrekk
  • Skitne setetrekk eller taktrekk som ikke kan rengjøres på vanlig måte, men må renses eller skiftes
  • Skader på sikkerhetsbelter eller beltenes festeanordning
  • Lukt som ikke lar seg fjerne (eks. røyklukt, hund o.l.)

TILLEGGSUTSTYR

  • Manglende eller defekt tilleggsutstyr

(Kilder: Retningslinjer for unormal slitasje, NBF og Finfo)

Les også:

Denne skal du kjøpe brukt

Dette kan spare deg for tusenlapper

Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus