Meny

Nå kan du gjøre «vinterkupp» på Mercedes-verstingen

Denne fronten tilhører en 2009-modell Mercedes SL 63 AMG - det er en bil utenom det vanlige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kostet rundt 2,7 millioner ny. Nå er prislappen en helt annen.

Når du står opp til en ny, mørk og kald vintermorgen, er det ikke mye som trekker tankene mot sommer, sol og tørr asfalt.

Men her skal vi bringe litt lys inn i mørketiden. Denne bilen er nemlig en utpreget sommerbil - men ikke en hvilken som helst sommerbil. Mercedes SL 63 AMG er noe av det feteste som ble levert fra fabrikken med stjerne på panseret i 2009.

Sportsbilen med foldbart ståltak er både coupe og cabriolet på en gang.

I Norge kostet en slik doning over 2,5 millioner kroner – før du begynte å krysse av for ekstrautstyr. Og i bilen vi har funnet på bruktmarkedet er det MYE ekstrautstyr.

Men etter å ha rullet beskjedne 31.000 kilometer er prisen langt hyggeligere.

Les også: Noen biler lar seg ikke slite ut

480 kroner per mil

SL 63 AMG med taket oppe.SL 63 AMG med taket oppe.

Ok, vi må på et eller annet tidspunkt avsløre at du fortsatt må ut med drøyt 1,2 millioner kroner. Ikke meningen å ødelegge moroa, men sånn er altså ståa. Men se litt annerledes på det: På noen få kilometer har altså prisen blitt redusert med rundt 1,5 millioner kroner.

Vi skrev nylig om en BMW som har kostet 230 kroner per mil den ble kjørt bare i verditap. Denne vil med tilsvarende regnestykke, ende opp på nærmere 500 kroner! Det er noen dyre kjøreturer til butikken.

Her kan du lese mer om helt nye SL 63 AMG

Sportsbil

Her med taket nede.Her med taket nede.

Men med tanke på hvilken bil vi snakker om, er vi ikke i tvil om at det har vært morsomme kjøreturer. Her er det nemlig en brutal 6,2-liters motor som yter 525 hk under panseret.

0-100 km/t leveres godt nede på 4-tallet - forutsatt at bakhjulene klarer å finne grep.

Du kan fint bruke bilen i svinger også. Med active body control-understellet skjerpes kjøreegenskapene.

Racingfølelsen understrekes av F1-giring på rattet.

Les også: Høy puls, da Broom testet Mercedes-verstingene

Luksus og komfort

Det koster fortsatt mye å bli eier av en SL 63 AMG.Det koster fortsatt mye å bli eier av en SL 63 AMG.

Men tro ikke at Mercedes har glemt at du skal ha komfort og luksus. Med på kjøpet får du nemlig panorama glasstak, navigasjon og DVD-spiller, komfortseter med varme, kjøling og massasje, TV og såkalt airscarf - som blåser varm luft rundt nakke og hals. Greit når du vil kjøre med taket nede i litt småkaldt vær.

Klikk her for å se hele annonsen

Det er med andre ord litt av to verdener her: Både racing og luksus. En ganske hyggelig blanding, vil nok mange si.

Les også: Mercedes SL: Nei, det er ikke plass til to slike på et lite sted

Koster å være kar - som vanlig

Men en ting er SL 63 AMG virkelig ikke: Vinterbil. Når du skal på hytta, bør du altså ordne annen transport.

Pristapet er nok ikke ferdig heller. Og så har vi de vanlige utfordringene med slike «ekstrembiler» - knyttet til vedlikehold, forsikring og reparasjoner. 

Det er ting du må leve med hvis du kjøper en slik bil.

På den andre siden. Det er en ganske god følelse å kunne gå inn i garasjen og titte på hva som står og venter på deg når det kalde grepet til Kong Vinter endelig slipper taket ut på vårparten.

Les også: Mercedes SL blir 170.000 kroner billigere

SL fikk en facelift i 2009 - men hekken er ganske lik slik den så ut før ansiktsløftningen. Det ble forøvrig laget en ENDA råere versjon av SL - nemlig 65 AMG. Den har over 600 hk og kostet over 3 millioner kroner ny i Norge.SL fikk en facelift i 2009 - men hekken er ganske lik slik den så ut før ansiktsløftningen. Det ble forøvrig laget en ENDA råere versjon av SL - nemlig 65 AMG. Den har over 600 hk og kostet over 3 millioner kroner ny i Norge.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus