Meny

Vil du redde denne klassikeren?

Det er åpenbart at her er det lite å hente, selv for en dyktig bilmekaniker. Spørsmålet er om det er NOE – men du får i hvertfall sjelen til en klassisk Thunderbird for drøyt 20.000 kroner... Foto: eBay

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er et restaureringsobjekt for VIRKELIGE optimister...

Skam på den som gir seg, heter det. Og mange er flinke til å holde håpet i live også, selv når det virkelig røyner på. Men sjelden har vi sett maken til optimismen som ligger til grunn for denne annonsen på eBay.

En 1957 Ford Thunderbird er selvsagt en klassiker som får tennene til å løpe i vann for svært mange av oss. Og mange skulle nok gjerne strekke seg langt i forhold til å gå på vanskelige restaureringsprosjekter om de bare kunne få tak i en som de hadde råd til.

Les også: Denne bilbrannen fikk uvanlig stor oppmerksomhet i USA - og Norge...

Men «prosjektet» på disse bildene vil vi tro at svært, svært få vil være optimister nok til å øyne noe håp for. Faktisk er vi rimelig overrasket over at noen er optimister nok til å forsøke å selge den, også…

Rester etter garasjebrann

Bakgrunnen sies det ikke noe om, men faktaene synes helt åpenbare. Her har det vært brann, og garasjerestene har falt ned over bilen og klemt i stykker det som ikke flammene selv klarte å varme opp så mye at det vred og slo seg i alle retninger.

En tragisk historie, selvsagt, uansett om bilen var en strøken premiesanker eller bare en bil som tross alt hadde overlevd og kanskje trengte en komplett restaurering.

Nå trenger den uansett mer. Mye mer – for ikke å si «alt»…

Se eBay-annonsen her

Mye spesielt for denne årsmodellen

1957 var den tredje og siste årsmodellen av den opprinnelige Thunderbirden - den litt mer luksuriøse toseteren som skulle ta opp kampen med Chevrolets simplere og mer sportslig orienterte Corvette. Sammenlignet med de to foregående årene fikk 1957-modellen litt rundere former, og ble en unik ettårs-modell før Ford ombestemte seg og relanserte Thunderbird som en større, fireseters personal luxury car i 1958.

Les også: Denne Thunderbirden ble "glemt" i garasjen i en mannsalder

Og nettopp i det unike, ettårige designet ligger det som gjør hele denne annonsen såvidt kuriøs:

Det er rimelig å anta at de aller fleste restaurerbare Thunderbirdene av de tre første årsmodellene som finnes rundt om i låver, på bilskroter og i skogen allerede er funnet og restaurert – eller i det minste satt «på vent». Skal du ha noen nytte av denne helstekte birden, betinger det nok dermed at du må skaffe så godt som hele bilen i deler. Og det kan bli et problem.

Den litt mer skulpturerte 1957-modellen er kommet litt i skyggen av de opprinnelige 1955- og 1956-modellene, men er helt klart en av de bilene som har gjort verden litt vakrere.

Den litt mer skulpturerte 1957-modellen er kommet litt i skyggen av de opprinnelige 1955- og 1956-modellene, men er helt klart en av de bilene som har gjort verden litt vakrere.

Finner du en delebil – så bruk den...

Brent stål kan i noen tilfeller reddes, men når det gjelder denne bilen virker det som at karosseriet er langt forbi det stadiet hvor det kan pustes nytt liv i stålet.

Kanskje kan noe være brukbart i motorrommet, selv om vi strengt tatt tviler på det også – men her sitter det en 312 kubikktommers Ford «Y-blokk» som nok uansett ikke er vanskelig å finne maken til. Ergo antar vi at det eneste som er brukbart på bilen er rammeidentiteten – og i beste fall selve rammen.

Les også: Ford forsøkte seg på en "retro-bird", men gikk på en skikkelig smell

Men; hvis du i det hele tatt klarer å finne et komplett og unikt 1957-karosseri som reservedel, vil det trolig også ha en ramme under seg, og en identitet man kan bruke videre.

Plagsom "salvage title"...

Det som imidlertid finnes i et visst antall i USA etter de siste årenes tornadoer og flommer er klassikere som på ett eller annet tidspunkt har vært vannskadet, men som har blitt erstattet av forsikringsselskapene og dermed også fått en «salvage»-status på eierdokumentene hvis de i det hele tatt har overlevd.

Mange slike biler kjøres videre i USA, fullt lovlig, med «salvage»-statusen som en evig tatovering i historikken.

For eierne betyr det at bilene normalt ikke kan forsikres med kaskodekning da de per definisjon er verdiløse, og de kan heller ikke registreres uten videre i andre delstater enn den som har utstedt salvage-registreringen. De er også ganske uinteressante for eksport til andre land i verden som normalt ville vært et salgsmarked, da myndighetene i de fleste land – deriblant Norge – normalt ikke vil la en bil som har en slik vraking i historikken bli registrert på vanlig måte, uansett om den er aldri så restaurert i ettertid.

Les også: Kjørte Veyron i vannet – så ble det kostbare vraket solgt på auksjon

Noen biler kan reddes etter brann, gjerne de som har blitt slukket raskt. Her har ventildekslene begynt å smelte, og alt tyder nok på at denne bilen brant både godt og lenge. Foto: eBay

Noen biler kan reddes etter brann, gjerne de som har blitt slukket raskt. Her har ventildekslene begynt å smelte, og alt tyder nok på at denne bilen brant både godt og lenge. Foto: eBay

20.000 kroner – men for hva?

På grunn av alt dette blir slike biler heller aldri påkostet stort i ettertid – de som kommer på veien igjen gjør det som billige slitebiler for noen med lavt budsjett, eller kanskje som entusiastbiler hos den opprinnelige eieren som kjøper den ut og beholder den av ren affeksjonsverdi etter en skade.

Bilen som her annonseres til 3.000 dollar, eller drøyt 20.000 kroner, kunne altså kanskje i beste fall hatt en ramme og/eller en brukbar identitet å by på. Men siden det åpenbart sitter en stakkars tidligere eier et sted i USA og tørker tårene samtidig som han eller hun teller pengene fra brannforsikringen, har selvsagt også denne bilen fått en «salvage»-title.

Les også: Sjekk de flotte hobbybilene som ble ødelagt av stormen i USA

En «clear» title kunne kanskje vært denne bilens siste håp om å komme på veien igjen – om enn med «alt» nytt...

Alt er forvridd og skadet av takkonstruksjoner som har falt over bilen i brannen. Hadde det ikke vært for den særpregede bakfangeren ville mange hatt problemer med å skjønne hvilken bil dette er. Foto: eBay

Alt er forvridd og skadet av takkonstruksjoner som har falt over bilen i brannen. Hadde det ikke vært for den særpregede bakfangeren ville mange hatt problemer med å skjønne hvilken bil dette er. Foto: eBay

Vi håper på det beste

Vi skal selvsagt ikke se bort fra at det ett eller annet sted i USA sitter en eller annen som har et komplett delelager til en 1957 Thunderbird liggende, inklusive et komplett karosseri og alle andre små spesialiteter som var unike for 1957-modellen, og bare ønsker seg en registrerbar identitet – om enn med «salvage»-status. Men vi tillater oss å tro at markedet er lite – for å si det forsiktig.

I så fall håper vi at vedkommende også er full av arbeidslyst, hvis rammen fra denne brente stålklumpen skal reddes ut og klargjøres for ny innsats under et annet karosseri. 1957 Thunderbird er så avgjort en av de bilmodellene gjennom tidene som har gjort verden litt vakrere, så vi skal være de første til å applaudere den som måtte ta på seg utfordringen…

Les også: Ford tok ingen sjanser – ba kundene parkere SUV etter branntilfeller

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus