Meny

De har bestemt seg: Skal bli verdens største bilmerke

Volkswagen har ikke tenkt å nøye seg med å være nummer to – og de er klare for å bruke veldig mye penger for å gjøre noe med det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og da spares det ikke akkurat på milliardene.

Konkurransen i bilbransjen er knallhardt - og noe av det som henger aller høyest er posisjonen som verdens største bilmerke. 

Frem til 2008, var det ikke mye spenning rundt dette. Amerikanske General Motors (GM) var nemlig størst i 77 år, inntil Toyota kom og snappet tittelen nettopp i 2008. Siden har de vært størst, med unntak av 2011 da GM gjorde comeback. Det året ble nemlig Toyota-produksjonen sterkt rammet av jordskjelv og flom i Japan.

Les også: Dette er verdens mest verdifulle bilmerke

Store investeringer

Men en ting er helt sikkert: Toyota kan ikke tillate seg å slappe av selv om de holder førsteplassen. Det er nemlig flere bilmerker som har ambisjoner om å ta den posisjonen, lengst fremme i løypa er tyske Volkswagen. 

De har lenge vært åpne på at målet er å bli størst. Og nå har de nylig kunngjort hvordan de skal satse for å klare det. Ifølge bransje-nettstedet autonews.com skal VW-konsernet investere nesten 900 milliarder kroner i teknologi, modeller og fabrikker de neste fem årene. 

Les også: Topp 5: Verdens mest solgte SUV-er

100 nye modeller 

VWs opprinnelige mål var å passere ti millioner biler innen 2018. Det ser de ut til å klare allerede i år. Med det tar de også kraftig innpå Toyota, det skilte bare 72.000 biler mellom de to etter årets første ni måneder.

De kommende to årene skal VW lansere så mye som 100 nye eller oppdaterte modeller. 

Her handler det både om volumselgere i de store segmentene, men også en rekke nisjemodeller.

Les også: Slik sparer bilprodusentene store penger

Kutter kostnader 

Samtidig som de øker investeringene kraftig, gjennomfører også konsernet betydelige sparetiltak.

Målsetningen skal være å kutte løpende kostnader med nærmere 100 milliarder kroner årlig.

VW er langt fremme på utvikling av  plattformer som danner utgangspunkt for svært mange bilmodeller.

Dette er kostbart å utvikle, men vil over tid være svært lønnsomt når man kommer opp i tilstrekkelige volumer. På denne måten kan man fordele utviklingskostnadene over mange produserte eksemplarer. 

Les også: Her er bilmerket som øker mest i Europa

En helt ny Passat er blant modellene som skal løfte VW-salget ytterligere de kommende årene.En helt ny Passat er blant modellene som skal løfte VW-salget ytterligere de kommende årene.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus