Denne er det bare én av i Norge

Honda Accord høres veldig kjent ut, men profilen på denne er rimelig fremmed. Bilen minner mest om en Audi 100 Avant fra 1980-tallet, og ble opprinnelig solgt hjemme i Japan. Foto: Privat
Honda Accord høres veldig kjent ut, men profilen på denne er rimelig fremmed. Bilen minner mest om en Audi 100 Avant fra 1980-tallet, og ble opprinnelig solgt hjemme i Japan. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Marius kjører speilvendt i sin uvanlige stasjonsvogn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bidragene dere lesere sender inn til denne spalten er for å si det mildt «ganske variert» når det gjelder bilmerker og -typer. For en ganske generelt bilinteressert journalist er det vanligvis ingen store problemer forbundet med å skulle skrive noen innledende setninger om bilene. Men av og til må vi sette oss ned og google litt.

Kjent – men likevel ukjent

Vi hadde imidlertid ikke trodd vi skulle bli nødt til å gjøre det med en så velkjent bilmodell som en Honda Accord. Men så fikk vi en mail med bildene du ser i denne artikkelen…

For en Accord stasjonsvogn hørtes litt ukjent ut, i hvertfall av denne generasjonen. Og ikke syntes vi bilen så helt ut slik vi husket dem, heller.

Les også: Hvorfor i all verden selger Honda Accord så dårlig i Norge?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grunnen til at den virker ukjent, er jo nettopp at den er det. Liten skiltplass bak og rattet på høyre side bekrefter årsaken til at vi ikke kan huske å ha sett en slik tidligere – en japansk stasjonsvogn i denne klassen skulle jo ellers ha passet norsk bilsmak som hånd i hanske, skulle man tro.

Men en Accord er altså ikke nødvendigvis en Accord – i hvertfall ikke slik som vi kjenner den.

Fronten er umiskjennelig Honda Accord, selv om denne bilen ikke er helt lik den vi kunne kjøpe i Norge. Honda gikk langt i å spesialtilpasse sine modeller for forskjellige markeder. Foto: Privat

Fronten er umiskjennelig Honda Accord, selv om denne bilen ikke er helt lik den vi kunne kjøpe i Norge. Honda gikk langt i å spesialtilpasse sine modeller for forskjellige markeder. Foto: Privat

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett navn, mange biler

I våre dager blir det mer og mer vanlig at de samme navnene brukes på ganske forskjellige biler forskjellige steder i verden – nå finnes det jo til og med en større og helt annerledes VW Passat produsert i USA, for det amerikanske markedet. Tidligere var dette fenomenet mindre utbredt, men nettopp japanerne er blant de som har lange tradisjoner for å tilpasse seg ulike markeder med ulike utgaver av samme modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den smale skiltplassen bak ville først fått oss til å tippe at dette er en bil tilpasset det amerikanske markedet. Det har tross alt kommet en del litt uvanlige japanske biler som bruktimport derfra og til Norge gjennom årene.

Les også: Element – denne Hondaen er populær i USA, men sjelden her

I USA lå Accord helt i salgstoppen i årevis, og amerikanerne elsket den. Men amerikanere flest mistet lysten på stasjonsvogner omtrent samtidig med at minivanene dukket opp på 1980-tallet.

Og så er det høyrerattet, da. Det i kombinasjon med liten skiltplass bak tilsier at dette i stedet er en bil japanerne hadde tenkt å beholde selv…

Bagasjerommet er stort, men den fremoverlente, sportslige stilen stjeler noe av den plassen som kunne vært i høyden. Eieren plages av at det lekker inn vann her, og har det på lista over utbedringer. Foto: Privat

Bagasjerommet er stort, men den fremoverlente, sportslige stilen stjeler noe av den plassen som kunne vært i høyden. Eieren plages av at det lekker inn vann her, og har det på lista over utbedringer. Foto: Privat

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beregnet på hjemmemarkedet

Når vi sjekker litt mer, bekreftes mistankene. Amerikanerne fikk ingen stasjonsvogn, men deres Accord sedan var betydelig større enn den vi kunne kjøpe i Europa. Litt mer overraskende er det at hjemmemarkedet i Japan også fikk egne varianter – blant annet denne stasjonsvognen. Og direkte kuriøst er det at de japanske Accordene var midt mellom de europeiske og de amerikanske i lengde, mens de faktisk var et par centimeter smalere enn de europeiske…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er i det hele tatt enormt med detaljer man kan fordype seg i dersom man forsøker å få oversikt over japansk bilproduksjon. Og for en så populær modell som Honda Accord kreves det en virkelig entusiast for å lære seg alt på rams.

Les også: Bil med høyreratt kan være et kupp – men du bør tenke deg om

Vi tipper at den unge eieren av denne svært uvanlige stasjonsvognen får en del spørsmål når han parkerer. Bare det at han kjører «speilvendt» og kommer ut av bilen på høyre side bør være en god «ice breaker» for nysgjerrige tilskuere som har lyst til å slå av en bilprat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyrerattet i kombinasjon med liten skiltplass bak vitner om at bilen ikke var beregnet på det britiske markedet, men for hjemmemarkedet i Japan. Utstyrsnivået er høyt i bilen. Foto: Privat

Høyrerattet i kombinasjon med liten skiltplass bak vitner om at bilen ikke var beregnet på det britiske markedet, men for hjemmemarkedet i Japan. Utstyrsnivået er høyt i bilen. Foto: Privat

Skal bli enda kulere å se på

Og om den har klare familielikheter med det vi kjenner som «vår» Honda Accord, så er den samtidig også uvanlig nok til at den legges merke til. Designet på stasjonsvognen er uvanlig sportslig og avrundet, og minner mye om 1980-tallets Audi 100 Avant.

Stilen tiltaler da også eieren, selv om han har planer om å gjøre den enda kulere å se på. I det hele tatt er det nok av prosjekter å gå løs på på bilen, men han er heller ikke redd for å gripe verktøyet og sette i gang.

Eier: Marius André Langø, (18).

Bosted: Florø.

Litt om meg selv: Jeg er lærling som energimontør, og mekker en del på fritiden ettersom jeg har en Passat i tillegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Apropos sjelden bruktbil - kan en Nissan Figaro kanskje være noe?

Bilen: Honda Accord Wagon, 1999-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ett år.

Store hjul er allerede på plass, og mer styling skal det bli på sikt, forsikrer eieren. Foto: Privat

Store hjul er allerede på plass, og mer styling skal det bli på sikt, forsikrer eieren. Foto: Privat

Drømmer om NSX

Hva har du gjort med den? Jeg har montert effektanlegg, og byttet noen slitedeler.

Liker best med bilen: Utseendet og kjørekomforten.

Liker minst med bilen: Det lekker vann inn bagasjerommet.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg testet toppfarten…

Framtidsplaner for bilen: Den skal fikses helt opp, og jeg skal få den EU-godkjent igjen. Dessuten må jeg hive på litt styling...

Drømmebil: Honda NSX eller Nissan Skyline R34.

Annet: Dette er en sjelden bil, som det kun er én registrert av i Norge.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Sjekk hvilken kjendis som har eid denne rare Mazda-cabrioleten