Meny

Dette begynner å bli et sjeldent syn

Skjulte hovedlykter ga en pekepinn om at dette var en bil med mye personlighet og eksklusivitet. Prelude var et typisk eksempel på japansk «personal luxury». Foto: Privat

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Honda kastet virkelig alle brikkene opp i luften da de planla Prelude.

I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Luksuriøse coupeer, hvor alt av tidens ypperste teknikk er hjertelig tilstede uten å gjøre stort for å tiltrekke seg oppmerksomhet, har lenge vært en interessant nisje for enhver bilprodusent. Selv om bilene koster litt å utvikle, er de gjerne langt mer lønnsomme enn de billigste bilene – og jo høyere prisen er, jo mer ønsker folk å kunne kjøpe dem.

Les også: Her blir 4.000 gamle klassikere presset når snøen kommer

For et krevende publikum

Slike biler er gjerne beregnet på familier med god økonomi, som en egen bil for familiens overhode. Han eller hun kan tillate seg en bil med to dører, hvor det praktiske er prioritert litt ned, siden det likevel finnes minst én bil til i husholdningen – gjerne en nesten like eksklusiv stasjonsvogn, flerbruksbil eller SUV.

I hvertfall var det slik inntil for få år siden. Nylig ser det ut til at det er nettopp denne nisjen som de såkalte firedørscoupeene har tatt over, i et forsøk på å eliminere alt som tidligere var en smule upraktisk ved de tradisjonelle luksus-coupeene.

Blitt sjeldne

Større hjul er en god start for å sette sitt personlige preg på en bil, og slik er Stian i god gang med Preluden. Foto: PrivatStørre hjul er en god start for å sette sitt personlige preg på en bil, og slik er Stian i god gang med Preluden. Foto: Privat

Utviklingen vinner tydeligvis frem. Todørsbilene blir færre og færre, og for drøyt ti år siden måtte til og med Cadillac avlive det som var en av historiens første «personal luxury cars» – Eldorado – etter hele 49 år på markedet. Det som en gang var en amerikansk paradegren, en av amerikansk bilproduksjons siste skanser, er nå i stor grad inntatt av Panameraer og 6-serie Gran Coupé også i USA.

Les også: Chrysler Imperial Sinatra Edition – sjelden luksusbil selges for småpenger

Men amerikanerne er ikke de eneste som har bygget slike biler. Et eksempel fra den andre kanten av jorden har vi her, og det er en bil som også har blitt solgt i viss utstrekning her hos oss.

Bilen var ikke større enn en Accord, og ble om vi ikke husker helt feil lansert som en litt påkostet coupé-versjon av nettopp den modellen en gang i tiden.

Skarpe karaktértrekk

Bakspoileren gir bilen et sportslig preg, men Prelude var mer en luksuriøs bil med gode kjøreegenskaper enn en sportsbil. Firehjulsstyringen bidro til å gjøre den eksklusiv og velkjørende. Foto: PrivatBakspoileren gir bilen et sportslig preg, men Prelude var mer en luksuriøs bil med gode kjøreegenskaper enn en sportsbil. Firehjulsstyringen bidro til å gjøre den eksklusiv og velkjørende. Foto: Privat

Prelude hadde likevel en klart definert, luksuriøs profil, og var en både kostbar og ettertraktet bil i et segment litt for seg selv, uten de helt åpenbare konkurrentene. Dermed var det nok mange som aldri helt fikk med seg hva dette var for noe, selv om bilen fantes i mange år og utviklet seg gjennom flere generasjoner.

At den var noe litt for seg selv, signaliserte blant annet de skjulte hovedlyktene, som var på plass i hvertfall i en del av modellens historie. Slikt var vanligvis forbeholdt rene sportsbiler, man måtte helt opp til Lincolns Mark-serie eller BMWs 8-serie for å finne noe slikt på en luksus-coupé, og dit var det tross alt et stykke både i størrelse og status.

Les også: Subaru SVX – denne sportscoupeen ble et skikkelig tapsprosjekt

Mye snasen teknikk

Men særpreget ga i hvertfall Honda en glimrende mulighet til å benytte Prelude som et utstillingsvindu for deres ypperste teknikk, enten det dreiet seg om motorer med variable ventiltider eller firehjulsstyring. Det sistnevnte er på plass på bilen du ser på disse bildene, og det er bare en av mange detaljer som gjør eieren både stolt og entusiastisk.

Hondaer fra denne tiden hadde en stygg tendens til å ruste. Mye. Derfor begynner de også å bli sjeldne på norske veier, svært mange ble levert til hugging fordi rusten hadde tatt overhånd.

Eier: Stian Hoel Fossen, (21).

Bosted: Klæbu.

Litt om meg selv: Er utdannet grafisk designer, spiller i band og liker å skru bil.

Bilen: Honda Prelude 2,0 SI 4WS

Hvor lenge har du eid den? Siden juni 2014.

Hva har du gjort med den? Stort sett byttet ting for å få den i bedre stand. Dempere foran, frontrute, hjullager bak, ny registerreim, nye pakninger, oljeskift og slike ting. I tillegg har jeg brukt litt tid på å pynte motorrommet, men er ikke helt ferdig med det ennå.

Les også: Tøff, annerledes og billig bil? Her er noen gode forslag

Gøy å kjøre i tunnell

Liker best med bilen: At det er så få av den, og 4-hjulsstyringen.

Liker minst med bilen: Den amatørmessige lakkjobben som er utført, og rusten.

Beste opplevelse med bilen: I Trondheim har et stort miljø vokst frem rundt et konsept som heter Cars & Coffee. Der har det vært flere flotte kjøreturer og treff, hvor jeg har møtt opp med bilen. I tillegg har det vært gøy å kjøre tunell.

Fremtidsplaner for bilen: Det er et langtidsprosjekt, men jeg skal få den så bra teknisk som jeg klarer. Dessuten har jeg lyst på ny lakk, nye felger, samt å shine interiøret og motorrommet.

Drømmebil: Lotus Exige eller 1970 Dodge Charger.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Prelude kan være et glimrende bruktkjøp til rundt 35.000 kroner

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Stian om? Bruk kommentarfeltet under!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus