Meny

Med denne vil de tilbake på salgstoppen

Honda kaster seg inn i kampen om kundene i crossover-segmentet. Det gjør de ved å gi nytt liv til modellen HR-V.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Velkjent modell gjør endelig comeback.

Honda hadde en viss suksess med sin lille crossover HR-V. Gunstig pris, litt høyreist og kompakt størrelse passet mange. 4x4 hadde den også - og det er jo noe ikke minst nordmenn vet å sette pris på.

Honda var rett og slett veldig tidlig ute i dette segmentet, som nå er blant de raskest voksende i hele bilbransjen. Men etter 2006 var det slutt for HR-V. Honda la den rett og slett på is - og har på mange måter gått glipp av oppsvinget i markedet.

Nå er den tilbake. Og det skal de ha - den ser MYE bedre ut enn forgjengeren. Spørsmålet er om det er for sent.

Les også: Mini-SUV kan være et kupp

At designet har fått et stort løft er det ingen tvil om - men på pressebildene virker det faktisk som om det mangler både xenon- og LED-lys. Det er ikke helt 2014 ...At designet har fått et stort løft er det ingen tvil om - men på pressebildene virker det faktisk som om det mangler både xenon- og LED-lys. Det er ikke helt 2014 ...

Gikk glipp av "boomen" 

Ja, for mens HR-V var ganske alene i sin tid, er det plutselig blitt langt flere om beinet nå. 

Honda har mistet massevis av potensielle HR-V-kunder til andre merker de siste åtte årene. Nå må disse overbevises på nytt.

Honda har skrudd på sjarmen for å klare det. Utseendet er en ting - men på typisk Honda-vis har den også flere praktiske løsninger og god plass å by på.

Les også: Nå er prisen klar - og den er lav!

Det meste ser pent og greit ut - men hvorfor er infotainmentskjermen trukket bort fra føreren?Det meste ser pent og greit ut - men hvorfor er infotainmentskjermen trukket bort fra føreren?

Imponerende plass

Blant annet får du i HR-V samme løsning på baksetene som vi har sett i Civic og Jazz allerede. Det innebærer at seteputene kan vippes opp - slik at du får et stort lagringsrom mellom forsetene og baksetene.

Hvis du i stedet velger å legge ned bakseteryggen, får du hele 1.600 liter bagasjerom. Det er imponerende i en så liten bil.

Les også: Stygg som juling, eller?

Kommer med 4x4

Innvendig er det ryddig og oversiktlig. Infotainementskjermen er av en eller annen grunn blitt "dyttet" litt til siden og bort fra føreren - og ser noe malplassert ut. Men ellers synes vi interiøret virker pent og innbydende.

Les også: Her er en av verdens viktigste nybiler

Den blå ringen rundt speedometeret endrer farge etter kjøremønster. 

7" infotainmentskjerm med navigasjon er for øvrig ekstrautstyr.

I første omgang har vi kun fått informasjon om én motor - nemlig en iVTEC bensinmotor på 138 hk. Denne er koblet opp mot en CVT-girkasse.

HR-V blir for øvrig tilgjengelig både med forhjulstrekk og 4x4.

Les også: Dette kan bli en ny norsk folkebil

Baklyktene er litt spesielle - men vi synes HR-V har et moderne og sportslig design. Dørhåndtaket til bakdøren er integrert i C-stolpen.Baklyktene er litt spesielle - men vi synes HR-V har et moderne og sportslig design. Dørhåndtaket til bakdøren er integrert i C-stolpen.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus