Meny

Her er en av verdens viktigste nybiler

Toyota har gitt sin nyeste modell særpreg både utvendig og innvendig. Brenselcellebilen har fått navnet Mirai - som betyr fremtiden. Og Toyota mener dette er den mest miljøvennlige måten å kjøre bil på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Null utslipp - og ingen batterier.
Salgsplaner i Europa

Lansering: September 2015

Markeder: Storbritannia, Tyskland og Danmark I 2015. Lansering i Norge ikke fastsatt enda.

Årlig volum: 50 – 100 biler pr. år i 2015 og 2016

Pris: Ca. 66,000 € + Mva (Tyskland)

Toyota har lenge varslet at de ikke har spesiell tro på de konvensjonelle elbilene - som baserer seg på batterier. De mener nemlig at  teknologien ikke er moden for dette ennå.

I stedet lanserer den japanske bilprodusenten nå en ny nullutslippsbil - nemlig Mirai. Og den går på hydrogen!

At Toyota har tro på den nye måten å tenke miljøbil på, er det ingen tvil om. Det sier kanskje litt at Mirai rett og slett betyr fremtiden. Men blen som har vært omtalt i mange år, er plutselig ikke en fremtidsmodell lenger. Den lanseres  i Japan allerede 15. desember. 

I Europa kommer den i september neste år - mens vi i Norge trolig må vente helt til 2017. De første satsningslandene i vår verdensdel er nemlig England, Tyskland og Danmark.

Les også: Elbilene sprenger alle rekorder

God rekkevidde

Mirai byr på en elmotor med maksimal ytelser på 154 hk og har et dreiemoment på 355 nm - som holder til å gi 0-100 km/t på 9,6 sekunder. Toppfarten er 178 km/t. 

Men mer interessant er det at rekkevidden er på 480 kilometer. Det burde holde for de aller fleste.

Mirai er forøvrig en fireseter - og skal i prinsippet oppleves som en helt ordinær sedan ved kjøring. Forskjellen er naturligvis at det skjer veldig stille i Mirai.

 Mirai kommer på markedet i Japan allerede i desember. Mirai kommer på markedet i Japan allerede i desember.

Prisen i Europa er sagt å bli 66.000 Euro - hvilket omregnet i kroner tilsvarer rundt 550.000. Det høres foreløpig dyrt ut, sammenlignet med elbilene. Men det er altså en god stund til vi får den i Norge - så det er veldig tidlig å si noe konkret om priser her hjemme ennå.

Les også: Her varierer bruktbilprisene mye - av gode grunner

Særegent design

Mirai skiller seg klart ut rent designmessig - akkurat slik Prius gjorde det i sin tid. Toyota mener at en fremtidsbil skal ha et særegent utseende, så akkurat det er ikke tilfeldig.

Men ikke alt handler om estetikk - blant annet har de finner langs siden av baklyktene for å forbedre retningsstabiliteten.

 Det er to hydrogentanker - en foran og en bak. Det er to hydrogentanker - en foran og en bak.

Kjøreegenskapene kan vi ikke uttale oss om ennå - men Toyota påpeker at de har sørget for et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling for å sikre gode kjøreegenskaper.

Les også: Her er tre smarte nybilkjøp

Mer miljøvennlig enn elbiler

Så mens elbilene dukker opp i øst og vest, er det altså Toyota sammen med Hyundai (ix 35 Fuel Cell) og Honda (FCX og FCX Clarity) som leder an løpet med såkalte brenselcellebiler.

Dette er kort sagt elbiler som i stedet for batterier omdanner hydrogen til strøm. På den måten gjør en naturligvis elbilen langt mer miljøvennlig. 

En av de andre fordelene med teknologien i brenselcellebiler er at det bare tar noen få minutter å få "full tank" - mens lading av batterier vanligvis tar mange timer.

Les også: Denne familiebilen blir perfekt for norske avgifter

Ingen infrastruktur

Baksiden av medaljen er foreløpig en fullstendig fraværende infrastruktur. Mens vi har sett tusenvis av nye ladestasjoner for elbiler dukke opp det siste året bare i Norge - er det svært få steder i verden hvor du kan fylle tanken på din brenselcellebil. Foreløpig.

Men dette er naturligvis noe både Toyota og de andre merkene som tilbyr slike biler har planer om å gjøre noe med.

Les også: Denne bilen taper seg aller mest

 Også bakfra er det helt tydelig at Mirai skiller seg ut fra andre biler. Også bakfra er det helt tydelig at Mirai skiller seg ut fra andre biler.


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus