Denne får vi ikke kjøpe lenger

CC er en av de mest linjelekre modellene fra Volkswagen, men stilig design til tross: I Norge ble den på ingen måte noen bestselger.
CC er en av de mest linjelekre modellene fra Volkswagen, men stilig design til tross: I Norge ble den på ingen måte noen bestselger.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Godbit fra Volkswagen forsvant fra Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den var lang, den var lav , den var både bred og elegant. Allikevel var den veldig folkelig.

Vi snakker om Volkswagen Passat CC, eller Volkswagen CC som den ble hetende når andre generasjon kom i 2012.

VW fortalte ved lanseringen i 2008 at ambisjonene var å selge 300.000 biler over en peride på 7 år. 60 prosent av dette salget var tiltenkt USA.

Bilen hadde absolutt en viss suksess i starten. Den bød på noe som den gang var ganske nytt. En relativt stor bil, med fire dører og et coupe-karosseri. Og bare fire sitteplasser. Mercedes CLS hadde for alvor startet ballet, i Passat CC fikk den en langt rimeligere konkurrent.

I kjent VW-stil ble CC tilbudt med et bredt spekter av motorer og med et rikholdig utvalg av tilleggsutstyr slik at man nærmest kunne skreddersy bilen etter både smak og lommebok.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Passat CC: Lekker - men kan være en potensiell tapsbombe

Kan en coupe ha fire dører?

Ikke helt overraskende gikk diskusjonen høyt om hvorvidt en firedørs bil kunne kalles coupe. Dessuten om det ikke var i overkant upraktisk at en bil som faktisk var større enn den vanlige Passaten, bare hadde fire sitteplasser. (Den kunne også leveres med fem sitteplasser mot pristillegg på de første årsmodellene).

I 2012 kom som nevnt en ny og oppgradert utgave.

Les også: Denne bilen blir borte i et halvt år

Samtidig droppet man Passat som mellomnavn og kalte bilen bare for Volkswagen CC. Antakelig for å gjøre den litt mer eksklusiv og mindre folkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen skulle jo tross alt egentlig posisjonere seg mellom Passat og Phaeton.

Endelig har VW-entusiasten Eirik funnet drømmebilen

Slutt i Norge

Men tidligere i år var det stopp for modellen i Norge.

- Ja, dessverre. Det er store kostnader forbundet med å ha en bil i modellprogrammet, og spesielt for forhandlerne som må ha den som demonstrasjonsbil. Det sier Jørgen Bjerkan som er prouktsjef hos den norske importøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hadde håpet at vi kunne selge noen enheter flere av Volkswagen kanskje lekreste bil, men vi endte opp på 97 biler totalt. Det er for få til å kunne forsvare kostnadene, forklarer Bjerkan. Han legger til:

- Volkswagen CC er en bil som "alle" synes er veldig lekker, men som altfor få velger.

Heldigvis registrerer vi nå en økt interesse for den helt nye Passat sedan. Det er jo en topp moderne bil som passer for veldig mange, avslutter Bjerkan.

VW Passat: 124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Godt utvalg på bruktmarkedet

Selv om man ikke lengre får kjøpt den nye, så finnes det et rikholdig utvalg av både Passat CC og CC på bruktmarkedet.

De billigste bilene koster fra ca 150.000 kroner og oppover, mens det for rundt 200.000 kroner er veldig mange fine og velutstyrte biler som heller ikke har gått skrekkelig langt.

Vi du ha den aller siste, den som kom i 2012 og heter bare CC, så finnes det også her et greit utvalg å velge i. Prisene her starter på rett i overkant av 250.000 kroner.

VW Passat CC: Det trenger ikke være dyrt å skille seg ut