Meny

Dette kan koste deg førerkortet

Dårlig tid og mangel på isskrape og kost er den vanligste unnskyldningen for å ikke skrape bilvinduene. Illustrasjonsbilde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På tide å finne fram snøkost og isskrape - om du ikke allerede her gjort det.

Selv om høsten i enkelte deler av vårt langstrakte land har vært både våt og mild, så har andre steder for lengst fått smake på både bitende kuldegrader og snøfall.

Det er med andre ord mer enn på høy tid å finne fram isskrape og snøkost. For det kommer garantert mer av både snø og kuldegrader.

Kikkehulls-kjører

Det holder forresten ikke bare å ha det i bilen, men det gjelder også å bruke det.

Vi har vel alle sett de. Kikkehullskjørererne som sitter med hvite knoker rundt et iskaldt ratt og titter ut av et lite "hull" i frontruta som er laget i full fart med et gammelt CD-cover eller et plastkort - stressende på vei til jobb eller for å levere i skole og barnehage.

Altfor mange slurver

Alt for mange slurver med dette, og hver eneste vinter dukker det opp skrekkhistorier om nestenulykker – og større og mindre skader etter uhell på grunn av manglende sikt.

Dårlig tid og/eller manglende isskrape er de vanligste unnskyldningene for kjøring med utilstrekkelig sikt – og prisen er høy.

Oppvarmet frontrute: Dette er helt genialt!

Bot eller førerkortbeslag

Dersom politiet ser deg, slipper du i beste fall med et forenklet forelegg på 2.000 kroner.

- Bilføreren har ansvar for å ha tilstrekkelig sikt til alle sider, og må fjerne snø, is eller dugg før kjøringen starter, sier politiinspektør Roar Skjelbred Larsen i Utrykningspolitiet (UP) i en pressemelding.

- I alvorlige tilfeller kan det bli anmeldelse og mulig tap av førerkort i minst tre måneder, forklarer Skjelbred videre. 

Ifølge UP ble det sist vinter skrevet ut 472 forenklede forelegg for mangelfull sikt.

Les også:  Slik gjør du bilen vinterklar

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus