Når denne ryker kan det bli veldig dyrt

Automatgirkassen er en potensiell utgiftsbombe når en bil begynner å få mange kilometer på nakken.
Automatgirkassen er en potensiell utgiftsbombe når en bil begynner å få mange kilometer på nakken.

Noe å tenke på før du kjøper bruktbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har tenkt å kjøpe en godt brukt bil, har droppet firmabil og nå trenger vi en rimelig sak i et par år. Tanken er å kjøpe en tidligere taxi, for å få en relativt ny bil for pengene. Da har den naturligvis gått ganske langt, men jeg er ikke så redd for det, så lenge det er fulgt opp servicer og den ser pent behandlet ut.

Et viktig spørsmål som jeg lurer på om du kan si litt om, er om du anbefaler manuell girkasse? Jeg tenker at det kan bli veldig dyrt hvis automatgirkassen ryker, og de fleste taxier har vel det? Vennlig hilsen Henning.

Benny svarer:

Hei Henning! Brukt taxi trenger slett ikke være dumt. Jeg har forsøkt det selv for en del år siden, og har bare gode erfaringer. Her kan du som du skriver, få en relativt ny bil til veldig hyggelig pris.

Skjønner problemstillingen din rundt automatgir eller ikke. Dette er jo en av de dyreste tingene som kan ryke på en bil. Normal levealder på en automatkasse ligger fra rundt 200.000-250.000 kilometer og oppover. Men her er det store variasjoner, mange biler går mye lenger enn dette også.

Det har blant annet mye med kjørestil å gjøre. Mye bytrafikk og småkjøring vil slite mer enn rolig landeveiskjøring.

De aller fleste taxier går med automatgir, særlig i byene. Litt lenger ut på landet kan du nok finne eksemplarer der sjåføren har giret selv.

Manuell girkasse er nok tryggere i forhold hvor dyrt det blir hvis noe ryker. Det veldig mye rimeligere å bytte clutch eller overhale en manuell girkasse - kontra å skifte automat. Her er det også viktig at du sjekker bilen så nøye som mulig før du slår til.

Les mer: Brukt taxi kan være kjempesmart kjøp

Sjekk nøye

Jeg har vært borti brukte taxier som nesten har gitt nybilfølelse og som har vært fulgt opp 110 prosent av en veldig nøye eier, vedkommende har ofte da vært eneste sjåfør. Disse finner du oftest utenfor storbyene.

I motsatt ende: Biler som bærer preg av uvøren bruk, fra mange sjåfører. Der ting er litt på halv tolv innvendig, karosseriet er bulket og oppripet - og serviceheftet langtfra er fulltegnet.

De bilene bør du nok helst holde deg unna, uansett girkasse!

Jeg anbefaler absolutt test på et verksted eller hos NAF før kjøp. Da får du også en kvalifisert vurdering av de tekniske tilstanden på bilen.

Noe vil du også kunne merke under en prøvetur. Hvis du ikke har greie på dette selv, anbefaler jeg absolutt å ta med en bilkyndig person, det kan spare deg for store bekymringer og utgifter i etterkant.

Les også: Slik startet et av historiens største bileventyr

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus