Sliter med å selge nybil til 33.000 kroner

GO er første modell ut fra "nye" Datsun - og en av verdens absolutt billigste biler.
GO er første modell ut fra "nye" Datsun - og en av verdens absolutt billigste biler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette comebacket går trått.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etterspørselen etter billige nybiler har økt sterkt på verdensbasis de siste årene.

Framveksten av en stadig større middelklasse i land som Russland, India og Kina, gjør at bilprodusentene kappes om å tilby produkter som gjør det mulig for disse å kjøpe helt ny bil med garanti - i stedet for bruktbil.

Renault/Nissan-konsernet er blant dem som har hatt stor suksess, deres billigmerke Dacia er blant de som vokser mest.

Norges billigste SUV ble enda rimeligere

Trang fødsel

I fjor rullet de også ut Datsun som et nytt billigmerke - og markerte samtidig comeback for Datsun-navnet som har vært borte siden tidlig 80-tall.

India og Indonesia har vært de første markedene ut for Datsun, Nå er de også i gang i Russland, men starten har langt fra vært så god som Datsun hadde håpet på. Her er det snarere snakk om en temmelig trang fødsel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

10 tips: Tenk på dette før du kjøper billigbil

Opptatt av status

Til tross for at de selger kompaktbilen Go til bare 5000 dollar - eller rundt 33.000 kroner - har nemlig salget gått trått så langt.

I India peker kurvene allerede nedover, selv om det ikke er lenge siden lansering. Og det synes nå klart at Datsun ikke vil klare årets salgsmål der.

Kundene skal angivelig være skeptiske til å kjøpe et produkt som så til de grader fokuserer på pris. Også i India er mange kjøpere av nybil opptatt av status - selv om bilen må være rimelig.

Les også: Dette skal bli en av verdens billigste biler

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fritt fall

Det russiske markedet er svært viktig i forretningsplanen til Datsun. Her er målsetningen å være et rimelig alternativ til de andre utenlandske merkene - og utfylle Lada som nå er kontrollert av Renault.

Timingen for lanseringen kunne imidlertid ikke vært stort verre. Det russiske nybilsalget er nå i fritt fall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke sanksjoner mot landet etter annekteringen av Krim-halvøya og urolighetene i Ukraina, har ført til turbulens og stor usikkerhet i den russiske økonomien. Og noe av det første forbrukerne da dropper, er store investeringer som nybilkjøp.

Aldri har du fått mer billigbil for pengene

Holder på planen

Det betyr at Datsun har fått langt større utfordringer enn man så for seg da merket ble relansert.

Fra Datsun-hold heter det imidlertid at man jobber på som før, og holder seg til forretningsplanen. Det betyr at de vil rulle ut merket i stadig nye markeder, samtidig som modellutvalget skal utvides.

Les også: Datsun gjenoppstår

Saken fortsetter under bildetEnkelt og nøkternt interiør i Datsun GO - ingen tvil om at dette er billig.Enkelt og nøkternt interiør i Datsun GO - ingen tvil om at dette er billig.

Les testen: Så bra kan en billigbil være

De skal lage billigbil til 50.000 kroner