Høydepunktene fra bilutstillingen i Paris

GENIAL: En fremtidig klassiker, verken mer eller mindre. Mercedes holdt oss trollbundet en god stund foran standen sin med Porsche-konkurrenten Mercedes-AMG GT (bildet). (Foto: KNUT MOBERG)
GENIAL: En fremtidig klassiker, verken mer eller mindre. Mercedes holdt oss trollbundet en god stund foran standen sin med Porsche-konkurrenten Mercedes-AMG GT (bildet). (Foto: KNUT MOBERG)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var flust av nyheter, og disse bør du få med deg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

To hele uker og tre helger: Det har vært 16 travle dager i messehallene i Paris. Dette er en bilmesse som er en god del mer kompakt i utstrekning enn den i Frankfurt (som den alternerer med annethvert år), men den har 50 prosent flere besøkende.

Ikke nytt, men nyheter

I år var vi fristet til å si at det nye var at det egentlig ikke var noe nytt. Med det mener vi at de eksisterende trender bare blir bekreftet og videreført:

• Elbilene var stort sett holdt diskret i bakgrunnen.

• Nye ladbare hybrider ble vist, men ikke trukket spesielt frem.

Årets Paris-utstilling jevnt over en lavere miljøprofil enn det vi har vent oss til de siste årene, i hvert fall hvis man ikke snoket i større grad enn vanlig «bak kulissene» - les i avkrokene i de mer perifere messehallene.

Men nyheter var det flust av, og mange produsenter vartet opp med modeller som kommer til å bli viktige for utviklingen deres i markedet fremover. De aller fleste av disse har vi omtalt tidligere, og du finner dem her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulike retninger

Når vi nå gjør opp status, er det med et knippe biler som er representative for de forskjellige typer nyheter som ble vist og som representerer vidt forskjellige teknologiske løsninger og ulike kundegrupper.

Utvalget er foretatt ut fra hva vi syntes var representativt for de forskjellige kategoriene.

Nedenfor finner du derfor noen av de bilene som gjorde inntrykk på oss, og flere av disse vil du kunne lese mer om på disse sidene i fremtiden:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt designikon: Citroën Divine DS

Slik går det når et bilmerke leker smykkeprodusent.

Om vi skal tro Citroën, så inneholder Divine DS alle elementer en DS skal ha. De ramser opp superlativer som unike stilkoder, dristighet, fransk eleganse og teknologi.

Av det mer jordnære er dette å anse som DS-versjon av C4. Se derfor ikke bort fra at bilen vil komme på markedet som Citroën DS4 en vakker dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetCITROËN DIVINE DS: Nytt design-ikon fra en som har gjort det før (Foto: KNUT MOBERG)CITROËN DIVINE DS: Nytt design-ikon fra en som har gjort det før (Foto: KNUT MOBERG)


Ford Edge blir Kugas storebror

Kommer til Norge.

Ford Edge kommer i ny utgave, og blir dermed en av de hele 25 nye globale modellene som skal komme til Europa fra nå til 2017.

Saken fortsetter under bildetFORD EDGE: USA-SUV kommer til Europa. (Foto: KNUT MOBERG)FORD EDGE: USA-SUV kommer til Europa. (Foto: KNUT MOBERG)


Endelig ny Renault Espace: Best i klassen igjen?

Den store flerbruksbilen satte standard da den kom. Klarer de det igjen?

Nye Renault Espace har latt vente på seg så vi får håpe den nå, når den kommer sent, kommer godt.

Det vi vet er at Renault har brukt mye tid og ressurser på denne bilen. Espace er en emblematisk modell for merket Renault.

Vi vet ellers at den nye Renault Espace vil bli lansert med en noe i nærheten av revolusjonerende dieselmotor (blant annet).

Her er nye Opel Corsa

Dagens generasjon Corsa har ikke vært noen stor salgssuksess i Norge, men med en ny generasjon vil den kanskje få et løft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Corsa vil kunne tilby mye nytt, blant annet moderne drivlinjer, redesignet hjuloppheng og et førermiljø som blir klasseledende både når det kommer til kvalitet og innovative infotainmentsystemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Femte generasjon Corsa har fått en etterlengtet facelift. Den ser betraktelig mer sporty ut. Blant annet gjennom Opels «blade» som preger sidene, samt en mer distinkt grill og sinte frontlykter med integrerte LED-kjørelys.

Vi venter spent på å prøvekjøre nye Corsa etter lansering, og med så store forbedringer er det vanskelig å se for seg at den ikke skal selge bedre enn sin forgjenger.

Saken fortsetter under bildetOPEL CORSA: Helt ny småbil som gir adm.dir. Bernt Jessen et nytt skudd optimisme. (Foto: KNUT MOBERG)OPEL CORSA: Helt ny småbil som gir adm.dir. Bernt Jessen et nytt skudd optimisme. (Foto: KNUT MOBERG)

Her er Mercedes sin nye drømmebil

Det er gateraceren som skal "ta" Porche 911.

AMG og Mercedes-Benz er etter hvert blitt synonymt med fantastiske biler, og etter suksessen med SLS AMG, kommer nå den andre modellen som er utviklet helt på egenhånd av AMG.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye modellen heter Mercedes-AMG GT, og skal ikke skrives som Mercedes-Benz AMG GT. Konsernet har ingen planer om å droppe Benz, men på denne bilen ønsker man å styrke identiteten til AMG, og det gjøres ved kort og godt å kalle den for Mercedes-AMG GT.

Saken fortsetter under bildetMERCEDES-AMG GT: Mercedes utfordrer Porsche (Foto: KNUT MOBERG)MERCEDES-AMG GT: Mercedes utfordrer Porsche (Foto: KNUT MOBERG)

Mazda MX5: Fjerde generasjon!

Folke-roadsteren over alle, Mazda MX-5, fyller år og kommer i en helt ny utgave.

Mazda gjorde en genistrek da de for 25 år siden lanserte en liten, nett og morsom roadster. Bilen som, da den kom, ble anklaget for å være en billig etterligning av de britiske roadsterne fra 60-tallet, viste seg å bli en suksess på sine egne premisser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For det må kunne sies å være en suksess når en bil i en så pass snever nisje som klassen for to-seters, rimelige roadstere, blir solgt i 950.000 eksemplarer - riktignok over en periode på 25 år og tre generasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetMAZDA MX5: Verdens mest solgte roadster i fjerde opplag (Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM)MAZDA MX5: Verdens mest solgte roadster i fjerde opplag (Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM)

Avduket: Jaguar XE

Her er smør-og-brød bilen fra Jaguar som mange har ventet på.

Jaguars egen X-Type har for lengst avgått med døden, og trengte sårt en arvtaker. Her er den.

Dermed får også BMW 3-serie , Audi A4 ,Mercedes-Benz C-klasse og Lexus IS en ny konkurrent i segmentet for mellomstore premium familiebiler.

Saken fortsetter under bildetJAGUAR XE: Den indisk-eide briten ruster opp med BMW 3-serie-konkurrent. (Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM)JAGUAR XE: Den indisk-eide briten ruster opp med BMW 3-serie-konkurrent. (Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM)

Ny Honda HR-V er klar

Den ble først vist som konseptbilen Vezel. Nå er HR-V et ferdig produkt.

Honda forteller at bilen får en kupélignende design, kombinert med fleksibiliteten og stabiliteten til en SUV.

Saken fortsetter under bildetHONDA HR-V: Godt nytt for Honda - mer folkelig Folkesuv enn CR-V (Foto: KNUT MOBERG)HONDA HR-V: Godt nytt for Honda - mer folkelig Folkesuv enn CR-V (Foto: KNUT MOBERG)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Splitter ny Suzuki Vitara

Endelig, skriver vi - og det var da også på høy tid at det kom en ny folkesuv fra den kanten. Riktignok er Suzuki Grand Vitara fortsatt en tøft utseende folkesuv til en grei pris, og den fikk en oppdatering i 2012, men den er overhodet ikke teknisk konkurransedyktig når man ser på biler som Mazda CX-5, Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander.

Saken fortsetter under bildetSUZUKI VITARA: Viktig Folkesuv fra Suzuki (Foto: KNUT MOBERG)SUZUKI VITARA: Viktig Folkesuv fra Suzuki (Foto: KNUT MOBERG)

Peugeot Quartz

Spektakulært SUV-konsept på hjemmebane.

Saken fortsetter under bildetKraftig 1,6-liters bensinmotor pluss to elektromotorer, én foran og én bak: Totalt 500 hester. (Foto: KNUT MOBERG)Kraftig 1,6-liters bensinmotor pluss to elektromotorer, én foran og én bak: Totalt 500 hester. (Foto: KNUT MOBERG)