Meny

Bilen til Even sto på et jorde i over 20 år

Gamle VW-varebiler er blitt kjempepopulære, og å ta vare på ekte patina er sentralt for mange av eierne. Denne bilen har faktisk mesteparten av originallakken i behold etter 45 år! Foto: Privat

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er den på veien igjen.

I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

– Når er det for sent å redde en bil?

Det er et spørsmål som det ikke finnes noe fasitsvar på. Det kommer strengt tatt bare an på hvor gjerne man vil - altså hvor mye det kan få lov til å koste både i tid og innsats, og i rene penger.

Les også: Retro-bussen var skrinlagt - nå kommer den kanskje likevel

Dette pleier selvsagt å føre til at det kun er de aller dyreste bilene som blir reddet selv når alt håp ser ut til å være ute - med noen unntak, der ren nostalgi eller affeksjonsverdi spiller all fornuft ut over sidelinjen med et velrettet spark.

Saken fortsetter under bildetMange ville ikke sett noe håp i en slik bil. Men Even så bare muligheter. Foto: PrivatMange ville ikke sett noe håp i en slik bil. Men Even så bare muligheter. Foto: Privat

Enorm interesse rundt «vanlige» biler

De senere årene har vi imidlertid oftere og oftere sett at dette også gjelder en helt spesiell type langt simplere biler. Nemlig gamle luftkjølte Volkswagen-produkter - og da i spesiell grad Transportere av alle mulige typer. Ikke bare de råsjeldne «Samba-bussene», men også de helt vanlige varebilene, som det i sin tid fantes enorme mengder av.

Mange lar ingen ting stoppe seg i arbeidet med å dra helt oppløste vrak hjem fra skog og mark, som vi også har skrevet om på Broom ved flere anledninger. Og vel hjemme skyr de ingen midler for å gi de gamle traverne liv igjen.

Les også: Denne Transporteren skal få nytt liv etter 49 år på jordet

Én ting er å pøse på med penger og innsats for å gjøre alt som nytt. Da er det snakk om en voldsom, «leave no prisoners»-jobb der intet strengt tatt kan gjøres for bra, og alt er mulig så lenge det er dekning på kontoen. Men flere og flere begynner å få sansen for å gjøre det som eieren av bilen på disse bildene har gjort: Å preservere heller enn å restaurere.

Saken fortsetter under bildetGrafittien på bilen lot seg i stor grad fjerne uten at den gamle originallakken under ble ødelagt. Men det har som bildet viser vært mye jobb. Foto: PrivatGrafittien på bilen lot seg i stor grad fjerne uten at den gamle originallakken under ble ødelagt. Men det har som bildet viser vært mye jobb. Foto: Privat

Her er nemlig så mye som mulig av den gamle originale bilen bevart, i tilnærmet samme tilstand som den sto da den ble funnet under et tre på et jorde - etter å ha stått der i mellom 20 og 30 år. Samtidig er mekanikken under skallet grundig gjennomarbeidet, slik at den skal være trygg å bruke. Og på områder der disse to «retningene» bokstavelig talt møter hverandre, er det en utfordring å få det til å se bra og naturlig ut.

Vekker fortjent oppsikt

Eieren av denne bilen har tatt oppgaven på alvor, og mottar da også velfortjent oppmerksomhet for resultatet. Det forstår vi godt - det finnes mange strøkne og restaurerte biler etterhvert, i denne lever dog minnene videre fra den gang for snart 50 år siden da den startet sin karriere som frakter av dagligvarer i Etnedal.

Les også: Rockton - dette er Transporteren for de virkelig dårlige veiene

Eier: Even Børsheim, (28)

Bosted: Lillehammer

Litt om meg selv: Jeg jobber som lastebilsjåfør, og fritiden går med til gamle biler og fotografering. Tidligere har jeg hatt en Opel Kadett B 1968 og en Kadett C 1978, men tenkte det var moro å prøve en luftavkjølt Volkswagen også.

Saken fortsetter under bildetMed en slik bil og litt sans for nostalgi kan man ta fantastisk flotte bilder. Foto: PrivatMed en slik bil og litt sans for nostalgi kan man ta fantastisk flotte bilder. Foto: Privat

Stått under et tre siden 1980-tallet

Bilen: VW Transporter, 1969-modell.

Hvor lenge har du hatt den? En kompis av meg fant den i 2011, og jeg kjøpte den. Da hadde den stått forlatt siden 1980-tallet en gang. Bilen er solgt ny i Oslo til en dagligvarebutikk i Etnedal i Oppland.

Les også: Caddy og Transporter kniver om førsteplass på salgstoppen

Hva har du gjort med den? Målet var å få den kjørbar og EU-godkjent. Motor og girkasse var borte, så dette måtte jeg få tak i. Ellers ble alt i understell og bremser handlet nytt.

Jeg slipte av alt som var sprayet på bilen, så det er original lakk. Det er lakkert opp igjen kun der det var rust. Det var for øvrig lite rust i forhold til hvor mange år den har stått forlatt ute.

I august 2013 ble det skilter.

Saken fortsetter under bildetPyntet til 17. mai ser den ferdige bilen slik ut. Foto: PrivatPyntet til 17. mai ser den ferdige bilen slik ut. Foto: Privat

Ingen planer om 100 prosent oppussing

Fremtidsplaner for bilen: Planene fremover er å senke den, montere gangstercap og bygge nytt eksosanlegg. Har også tenkt å bygge campinginnredning.

Det er en artig bil som vekker oppsikt. Jeg har ingen planer om å pusse den opp så den blir 100 prosent strøken, for det er litt moro at den ser ut som den gjør med tanke på dens historie.

Les også: Dette skal være verdens eldste Transporter - påsto selgeren

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus