De er minst fornøyd med bilen sin

Over 20.000 bieiere har talt i en ny undersøkelse gjort av tyske ADAC. Hverken (fra venstre) Fiat, Citroën eller Chevrolet har grunn til å være fornøyd med resultatet.
Over 20.000 bieiere har talt i en ny undersøkelse gjort av tyske ADAC. Hverken (fra venstre) Fiat, Citroën eller Chevrolet har grunn til å være fornøyd med resultatet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny undersøkelse: To merker skiller seg ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvor fornøyd er du med bilen din? Det er temaet i en rykende fersk undersøkelse gjort blant over 20.000 medlemmer i ADAC, den tyske motsatsen til vårt hjemlige NAF.

ADAC har både solid tallgrunnlag og rik historikk på området. De gjennomfører vanlige kvalitetsundersøkelser som måler feil og problemer – og mer generelle som dette, hvor eiernes eget inntrykk av bilen er det primære.

Eldre bruktbil? Disse kommer veldig bra ut

Inntrykk og følelser

Bilene er opp til 3,5 år gamle, her snakker vi altså nesten nye og nyere bruktbiler.Å komme dårlig ut i undersøkelser som dette er aldri hyggelig for noen bilmerker og som vi skal se her:

Noen er dessverre gjengangere i bunnen, og sliter med å komme seg opp derfra.

- Det med å være mer eller mindre fornøyd med bilen handler naturligvis mye om forventninger – og det handler om hvorvidt bilen innfrir disse eller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når ingen biler er mer enn tre og et halvt år gamle, er det grunn til å tro at det ikke i særlig grad handler om at ting har gått i stykker. Her går det mer på inntrykk og følelser. Men det er naturligvis interessant nok. Det er jo eierne som i best grad er i stand til å bedømme bilene sine - etter at de har eid dem en stund, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som har sett nærmere på undersøkelsen.

Dyr SUV slaktes i kvalitetsundersøkelse

Forsvinner fra Europa

Aller dårligst i årets ADAC-undersøkelse går det med merket som var på nest sisteplass i fjor, nemlig Chevrolet De faller til en klar sisteplass, dermed klatrer fjorårets jumbo Fiat opp en plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Her vil jeg tro det er noe mer enn bare bilen som spiller inn også – nemlig at det er bestemt at Chevrolet skal trekkes ut fra det europeiske markedet. Som Chevrolet-eier blir du nok ikke akkurat happy over en slik nyhet. Dette skaper naturligvis stor usikkerhet rundt merket, og det har en ødeleggende effekt på bruktbilprisene. Og da faller Chevrolet helt til bunnplassen her, forteller Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Modelltørke hos Fiat

Fiat kommer seg altså dermed opp fra fjorårets bunn-notering, men har likevel ingen grunn til å juble. Sammen med Chevrolet gjør Fiat det markant mye dårligere enn de øvrige 23 merkene som er representert i undersøkelsen.

- Også her tror jeg det er en del ytre påvirkninger som spiller inn. Fiat har noen år bak seg med tilnærmet modelltørke. Modellutvalget er smalt og overveiende gammelt. Retro-suksessen 500 selger fortsatt brukbart, men også den begynner helt klart å merke alderen. Fiat selger derfor hovedsaklig på pris, men selv om bilene er billige, er det tydelig at eierne ikke er særlig fornøyde med eierskapet totalt sett, sier Benny.

Les mer: - Hvorfor selger Fiat så dårlig i Norge?

De franske sliter

På de neste tre plassene er det hel-fransk. De tre store franske merkene kommer nemlig på rekke og rad i bunnen av ADACs undersøkelse. Renault og Citroën er på á poeng, Peugeot gjør det bare litt bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot ender i år på en delt femte-sisteplass, sammen med Opel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Både Renault og Citroën faller sammenlignet med fjoråret, mens Peugeot tross alt går i riktig retning. De er på ingen måte uvanlig at franske biler sliter i undersøkelser som dette, men det overrasker meg likevel at bildet virker såpass entydig. De franske produsentene har nemlig tatt mange steg i riktig retning når det gjelder kvalitet og feilprosent de siste årene. Men de har tydeligvis fortsatt en stor jobb å gjøre for å sikre at eierne er godt nok fornøyd med bilene sine, mener Benny.

Beste SUV-er: Disse gjør det bra

Ett japansk merke

Koreanske Hyundai står på stedet hvil, mens Ford på plassen over har falt ett hakk ned i forhold til fjoråret.

Volkswagen-konsernets økonomiske problembarn er også det av deres merker som kommer svakeste ut her, Seat er på niendeplassen blant merkene med minst fornøyde eiere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen japanske så langt altså, men ett japanske merke kommer akkurat inn på denne oversikten. På tiendeplassen finner vi nemlig Suzuki. Med det faller de ned en plassering fra samme undersøkelse i fjor.

- Det er ingen ting som tilsier at Suzuki har dårligere kvalitet enn det som gjelder generelt for de japanske bilmerkene. Men de har en overvekt av små og rimelige biler, ja noen oppleves nok også som ganske enkle og litt simple. Det kan nok også påvirke hvor fornøyd eierne er med bilene sine, mener Benny.

Les også: 10 av de beste nybilkjøpene

Verdt å merke seg?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men til slutt: Synes du de som er på biljakt bør ta hensyn til undersøkelser som dette og la det påvirke bilvalget sitt?

- Jeg synes i alle fall at dette kan være en god pekepinn. Det er alltid interessant å få høre hva eierne selv mener om bilene sine, det er jo først og fremst gjennom bruk og det å leve med bilen over lengre tid at man virkelig får bilen ”under huden” og kan gi en kvalifisert vurdering av den, avslutter Benny.

Gamle, men gode: Disse har få feil etter mange år

Bilmerkene som kommer dårligst ut hos ADAC:

10. Chevrolet 63,4

9. Fiat 66,1

8. Citroën 69,6

8. Renault 69.6

6. Peugeot 70,2

6. Opel 70,2

8. Ford 71,1

9. Seat 71,9

10. Suzuki 72,2

Poengsum der det beste er 100

I helt motsatt ende: Kåret til den beste bilen de siste 15 årene