Tro det eller ei: Dette er Porsche!

Nei - dette er ikke en vanlig VW Buss. Foto: Benny Christensen.
Nei - dette er ikke en vanlig VW Buss. Foto: Benny Christensen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan se ut som en små-sliten VW Buss - men det er feil

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vrrooom, vrrrom...

Motorlyden er ikke til å ta feil av. En luftkjølt boksersekser fra Porsche - helt sikkert! Det var da merkelig - her, midt i tjukkeste VW-land ..?

Jeg har alltid vært nysgjerrig. Ikke bare litt, men veldig. Nå kjenner jeg nysgjerrigheten ta overhånd igjen. Dette må jeg finne ut av! Så diskret som mulig forlater jeg gruppen jeg er en del av og setter kurs mot nabohallen.

Hmmm... Det var da merkelig. Ingen Porsche her, bare gamle VW-er i hopetall. Men jeg er helt sikker på hva jeg hørte og går videre innover i det store lokalet.

Les også: Her er det halv pris - etter bare 41.000 kilometer!

Saken fortsetter under bildet - Det høres kanskje snålt ut, men eksosrøret som er vinklet litt til venstre og ned var det første jeg la merke til, før felger, ekstra luftinntak og emblem. Foto: Benny Christensen- Det høres kanskje snålt ut, men eksosrøret som er vinklet litt til venstre og ned var det første jeg la merke til, før felger, ekstra luftinntak og emblem. Foto: Benny Christensen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På en vaskeplass får jeg se noe. Det første jeg legger merke til er eksosrøret, vinklet til venstre og skrått nedover og med den karakteristiske flensen helt ytterst. Så legger jeg merke til det ekstra luftinntaket på bakskjermen og de legendariske Fuchs-felgene og til slutt Carerra-emblemet på motorluka...

La meg sette det hele litt i sammenheng: Før sommeren var jeg så heldig å bli invitert til et besøk på Volkswagen Nyttekjøretøys Heritage-senter i Hannover i Tyskland.

Kort fortalt er det stedet der du kan få restaurert en gammel VW - om du har penger nok. Det er særlig Transporter T1 og T2 det handler om der i gården.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens gruppen som jeg var en del av fikk guidet omvisning, hørte jeg plutselig en verkstedport gå opp - og altså en velkjent motorlyd som kom fra nabohallen.

Les også: Nå har du råd til sportsbil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke gammel VW Buss

Der stod den altså. Det som ved første øyekast ut som en tilforlatelig, velholdt og ganske tøff, gammel VW Buss, men skinnet bedrar..

Dette er nemlig en Porsche. Og - nei jeg tuller ikke. Porsche B32 er den korrekte betegnelsen. En svært uvanlig skapning.

Faktisk er denne bilen er så sjelden og uvanlig at det ikke finnes offisielle bilder av den.

Det går noen sekunder før det går opp for meg. Jeg så nemlig ikke denne komme. Men der står det dæven døtte meg en Porsche B32! En vaskekte en!

Les også: Favorittbilen fantes ikke – så Jo Are bygget den selv

Saken fortsetter under bildet Ingen vet riktig hvor mange som ble bygget. 9, 11 eller 15 biler er tall som ofte går igjen. . Foto: Benny Christensen.Ingen vet riktig hvor mange som ble bygget. 9, 11 eller 15 biler er tall som ofte går igjen. . Foto: Benny Christensen.

Bilen er bygget på en VW Caravelle T3. Men det er bare utenpå.

Tro det eller ei - solgt for 350.000 kroner!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svært uvanlig

Totalt skal rundt 15 biler (noen påstår 9 biler, andre 11, avhengig av kilde) ha blitt bygget, inklusive prototyper - i perioden 1983 - 1985. Hvor mange som fortsatt finnes vet neppe noen. Men dette er en sjelden fugl - uten tvil.

Jeg hadde hørt om bilen, men aldri sett den. Sannsynligheten for at så skulle skje var også liten, med tanke på hvor uvanlig den tross alt er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under skallet finner vi 3,2-liters motoren fra 911 Carrera på 231 hestekrefter, mens girkassen kommer fra 911 SC og har betegnelsen 915. Bremser og de allerede omtalte hjulene er donert fra Porsche 944S.

0-100 gjøres unna på 9,0 sekunder, toppfarten er 185 km/t, mens bensinforbruket er oppgitt til 1,56 l/mil ved blandet kjøring. Det må sies å være helt greit med tanke på at bilen har design som en lecablokk.

Volkswagen Caravelle T3 – 80-tallets kasseracer

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byr på god plass

Innvendig har den ratt fra Porsche 911 og noen ekstra instrumentklokker. Den byr på seks rause sitteplasser i kapteinstoler og god bagasjeplass.

Saken fortsetter under bildet Motoren kommer fra Porsche 911 Carrera og er en 3,2-liters boksersekser som yter 231 hk. Foto: Benny Christensen.Motoren kommer fra Porsche 911 Carrera og er en 3,2-liters boksersekser som yter 231 hk. Foto: Benny Christensen.

Hjuloppheng og fjæring er også forsterket og hele sulamitten ble satt sammen i Porsches anlegg i Zuffenhausen med Porsche-chassisnummer, egen, nytrykket instruksjonsbok og det hele. I kjent Porsche-stil ble ting gjort skikkelig.

Bakgrunnen for prosjektet var Porsches rike tradisjoner med racing og rally. De hadde behov for en litt rask servicebil, med god plass til både deler og folk. og en bil som rakk fram til serviceplassen mens løpsbilen faktisk var der.

Les også: Neste år dropper de dette navnet

Sterke bånd

Båndene mellom VW og Porsche har jo alltid vært sterke. så at valget falt på nettopp T3 er neppe helt tilfeldig. Den var jo også kjent som en ganske habil kassebil allerede da den var ny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet Porsche 911 3,2 Carrera fra 80-tallet. Dette er bilen som har bidratt med motor og girkasse til B32.Porsche 911 3,2 Carrera fra 80-tallet. Dette er bilen som har bidratt med motor og girkasse til B32.

Ryktene sier at man også funderte på en serieproduksjon av B32, men ombyggingen ble kostbar og det var nok en av grunnene til at den ikke ble noe av.Den ville nemlig ha kostet omtrent dobbelt så mye som en Porsche 911 Carerra.

I siste halvdel av 80-tallet besøkte jeg Porsche-fabrikken for første gang. Den gang gikk ryktene om at vi skulle bli hentet på hotellet og kjørt til fabrikken i nettopp Porsche B32. Må vel innrømme at jeg ble bitte litt skuffet da det bare dukket opp "bare" en vanlig VW Caravelle den gang...

Men jeg skal også være den aller første til å innrømme at det var utrolig moro og skikkelig opptur å - endelig - få se denne bilen nå, mer enn 25 år senere. Dette er en bil få har hørt om og enda færre har sett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det lønner seg å være nysgjerrig ...

Les vår test av ny Porsche 911 Turbo her:

Ryktene sier at man også funderte på en serieproduksjon av B32, men ombyggingen ble kostbar og det var nok en av grunnene til at den ikke ble noe av.Den ville nemlig ha kostet omtrent dobbelt så mye som en Porsche 911 Carerra.

I siste halvdel av 80-tallet besøkte jeg Porsche-fabrikken for første gang. Den gang gikk ryktene om at vi skulle bli hentet på hotellet og kjørt til fabrikken i nettopp Porsche B32. Må vel innrømme at jeg ble bitte litt skuffet da det bare dukket opp "bare" en vanlig VW Caravelle den gang...

Men jeg skal også være den aller første til å innrømme at det var utrolig moro og skikkelig opptur å - endelig - få se denne bilen nå, mer enn 25 år senere. Dette er en bil få har hørt om og enda færre har sett.

Det lønner seg å være nysgjerrig ...

Les vår test av ny Porsche 911 Turbo her: