Neste år dropper de dette navnet

Snart forsvinner Citroën-logene - nå skal DS rendyrkes som et frittstående merke.
Snart forsvinner Citroën-logene - nå skal DS rendyrkes som et frittstående merke.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå skal det satses på rendyrket luksus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verken Peugeot eller Citroën har klart å appellere i særlig grad til premiumkundene de siste årene. Det har betydd at merker som Audi, BMW og Mercedes har forsynt seg av «deres» kunder - noe både salg og marginer har lidd under.

Dette tar eierselskapet PSA konsekvensen av når de nå er i gang med å bygge opp DS som sitt eget premiummerke.

Til nå har DS vært et rent undermerke av Citroën, der bilene også har hatt Citroën-logoer i tillegg til DS-merker. Men det skal det blitt slutt på fra neste år.

Les også: Nå er det slutt for denne luksusbilen

Egne kvalitetskrav

Da starter man nemlig på en offensiv som må sies å være svært ambisiøs. Går det som PSA ønsker, skal DS «matche appellen og eksklusiviteten til Audi», innen 2020.

Dermed forsvinner Citroën-logoene og også under skallene blir det større forskjeller på Citroën- og DS-modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Plattformene skal kunne være de samme, men DS skal ha sine egne kvalitetskrav underveis i produksjonen, og bilene skal for kundene fremstå som klart mer luksuriøse enn modellene fra Peugeot og Citroën.

Les også: Originalen: Nå er denne klassikeren klar for nye eventyr

Skal være franske

Slik ser dashbordet i DS Divine ut - her tør franskmennene tenke nytt og skille seg ut!Slik ser dashbordet i DS Divine ut - her tør franskmennene tenke nytt og skille seg ut!

Helt sentralt i DS-strategien er å satse på fransk særpreg. Her skal man blant annet samarbeide med innarbeidede luksus-merkevarer og motehus.

Nettopp for å skille seg ut fra de tyske premiummerkene, som imagemessig handler mye om nøktern, tysk fornuft. På dette området har de franske produsentene vinglet de siste årene. Satsing på fransk særpreg, har blitt avløst med strategier der man har lagt seg mye tettere opp mot de tyske produsentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her kan du lese mer om DS Divine

Ny konseptbil

DS skal utvide fra dagens tre til seks modeller i løpet av de neste årene. Blant annet er det snakk om en stor luksus-sedan skreddersydd for det kinesiske markedet, en SUV – og kanskje også en eksklusiv småbil for det europeiske markedet.

DS har også akkurat vist konseptbilen Divine, som blant annet har et svært spektakulært interiør. Den skal fungere som en smakebit på hva vi kan vente oss fra DS når satsingen for alvor er i gang.

Les også: Den har en stor fordel - og en stor ulempe