Meny

Favorittbilen fantes ikke – så Jo Are bygget den selv

Sportslige Audier har en bred tilhengerskare. Og modellfloraen er også stor nok til å tilfredsstille de fleste. Men eieren av denne måtte bygge selv for å få akkurat den varianten han ville ha. Foto: Privat

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir det en unik Audi av.

I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Før i tiden var de kvikkeste og mest ettertraktede bilene gjerne coupeer. Av og til også cabrioleter. De var i hvertfall aldri praktiske, slik at de også kunne gjøre nytte som familiebiler.

Én bil, to funksjoner

Det ble det slutt på for lenge siden. Mange vil hevde at BMW var først med å putte vilt med muskler i en firedørsbil da de introduserte M5, andre vil hevde at italienerne har laget sportsbiler maskert som familiefraktere siden enda lenger tilbake i tiden. Uansett - det er i hvertfall et konsept som har fått skikkelig fotfeste de siste årene. 

Les også: RS4 - ingen vanlig familiebil, men godt kamuflert sportsbil

Det har også blitt litt av en tysk paradegren med årene. Alle de tre tyske prestisjemerkene har slike modeller i alle størrelsesklasser, og gjør lite for å skjule at dette er gjenstand for stor satsing.

Og de har fått holde på overraskende uforstyrret. Til tross for at både svensker, briter og italienere bygger biler som tildels orienterer seg i samme retning, har tyskerne fått lov å definere dette som «sin» lekegrind, kun med en brysom oppkomling fra USA som direkte og uttalt utfordrer.

Veldig mye tysk premium

Hvorfor Audi ikke produserte akkurat denne generasjonen som sedan i kombinasjon med RS4-utstyr er ikke godt å si. Nå gjør det uansett ikke noe lenger for Jo Are. Foto: PrivatHvorfor Audi ikke produserte akkurat denne generasjonen som sedan i kombinasjon med RS4-utstyr er ikke godt å si. Nå gjør det uansett ikke noe lenger for Jo Are. Foto: Privat

Tilfanget av rene sportsbiler med stor nytteverdi har også gjort underverker for entusiastmiljøene rundt de tre tyske - ikke minst her i Norge. Vanlige familiefedre og -mødre, som tidligere måtte ha kjørt kjedelig familiebil i mange år før de kunne ha unnet seg en skikkelig morsom og upraktisk bil som nummer to, kan nå realisere alle ønsker i én og samme bil.

De kan realisere dem tidligere også - selv om prisbildet på disse utgavene nok ikke gjør det så veldig mye billigere enn én kjedelig familiebil pluss en morsom ekstrabil tilsammen. Heldigvis er det i det minste bygget slike utgaver av nærsagt alle standardmodellene, slik at man ikke må gå for det største og dyreste for å finne noe som passer.

Les også: Mercedes E55 AMG - nå har denne blitt «billig»

Om det likevel skulle mangle litt i forhold til å finne akkurat den utgaven som passer, så kan man selvsagt - om man virkelig er entuisast, og ikke redd for å skru litt - lage seg en selv. Det har eieren av bilen på bildene gjort - for denne Audi RS4en var nemlig ikke en RS-utgave i utgangspunktet.

Med en personlig «touch»

Man må selvsagt vite hva man gjør, og ha tilgang til delene som skal til. Men når man da først er i gang, er det fristende å også gjøre noen personlige modifikasjoner for å kvesse ytelsene ut over det originale. Akkurat slik det er gjort her. Kanskje du blir inspirert?
  • Eier: Jo Are Glærum, (22)
  • Bosted: Surnadal/Kristiansund.
  • Litt om meg selv: Til daglig jobber jeg som elektriker og er middels interessert i bil, da helst VW-produkter.

Les også: Velge familieracer? Diskusjonen går høyt på Broom-forumet...

  • Bilen: Audi S4/RS4 B5 Biturbo sedan, 2000-modell.
  • Hvor lenge har du eid den? Siden 1. mai i år.
  • Hva har du gjort med den? Etter at jeg kjøpte den har jeg gjort litt av hvert. Den har fått seg en kraftig polish, fått montert luftunderstell av typen Accuair E-level med bags fra Bagriders. Desssuten har jeg montert VACN-skiltplater.

Fotografert av bilblad

  • Liker best med bilen: RS4-breddingen, luftunderstellet og det fine draget i motoren.
  • Liker minst med bilen: Ingenting!

Les også: Vil du være anonym? Da er denne hissigproppen noe for deg

  • Beste opplevelse med bilen: Det må være den 15 timer lange kjøreturen hjem fra Egersund til Møre. Fantastisk! Det var også en god opplevelse at bladet «Bilsport» tok kontakt med meg og ville lage en liten reportasje om bilen, så da ble det photoshoot med dem.
  • Fremtidsplaner for bilen: Jeg skal montere nye felger, ny eksos og kanskje foliere den. Så blir det en tur til Wörthersee neste år, tenker jeg!

Det er først på nært hold at man ser hvor mye arbeid som er lagt ned i denne bilen. «Bred» er bare fornavnet. Foto: PrivatDet er først på nært hold at man ser hvor mye arbeid som er lagt ned i denne bilen. «Bred» er bare fornavnet. Foto: Privat

Hvitt skinninteriør

  • Drømmebil: Audi RS4 B5.
  • Annet: Bilen har hvitt skinninteriør med karbonlister, orginal Audi RNS-D radiomodul med iPod/AUX-inngang og Audi CD-veksler.
  • Øvrig utstyr: Xenon i hovedlys og kurvelys, Mandrus Wilhelm 9,5"x19" sommerhjul med 5mm spacers, oppgraderte bremseskiver foran med hull, gule kalippere, OCT Tuning 300 hk software med TÜV-godkjenning og BMW M-sport bagasjespoiler.

Les også: Billig familieracer - men det hjelper ikke oss nordmenn

I tillegg er rutene sotet, det er montert luftunderstell og RS6 C5 bakfanger. Det er en veldig spesiell bil, ettersom Audi RS4 ikke ble produsert som sedan. Denne er altså lik i utseende som en RS4 med unntak av RS6 bakfanger. Første eier i Norge er også Audi-entusiast, og han importerte bilen fra utlandet sent 2010. 

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus