Egen Norges-modell blir 100.000 kroner billigere

Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer til å bli 100.000 kroner billigere. Volvo kommer nemlig til å lage en helt egen modell bare til Norge - med noe nedtrimmet motor. I tillegg kutter Volvo i prisen.
Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer til å bli 100.000 kroner billigere. Volvo kommer nemlig til å lage en helt egen modell bare til Norge - med noe nedtrimmet motor. I tillegg kutter Volvo i prisen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo skreddersyr for vårt marked.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo har ingen elbiler - men de har en råsprek, ladbar hybrid-modell med svært lave utslipp. Problemet er at selv om denne er aldri så miljøvennlig, er avgiftssystemet i Norge slik at det kun er elbiler som slipper helt unna moms og avgifter.

Dermed blir den ladbare V60 Plug-in Hybrid, med 285 hk, kostbar i Norge. 600.000 kroner er startprisen.

Men nå tar Volvo utradisjonelle grep. De tilpasser nemlig en bil kun til det norske markedet, skriver Dagens Næringsliv.

Les også: Hybrid: Nå begynner dette virkelig å ta av

100.000 kroner billigere

I den nye modellen vil dieselmotoren trimmes ned fra 215 hk til 163 hk. Kombinert med elmotoren vil den nye modellen få en samlet effekt på 240 hk.

I tillegg senker Volvo prisen tilsvarende effektavgiften - og resultatet er at V60 som ladbar hybrid nå blir 100.000 kroner billigere, skriver Dagens Næringsliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på den nye modellen blir like i underkant av 500.000 kroner - da får du stasjonsvogn, automatgir og 4x4 - kombinert med lavt utslipp og lavt forbruk.

Les vår test av Volvo V60 Plug in hybrid her

Lønner seg ikke

Etter påtrykk fra avdelingen i Norge, har Volvo bestemt seg for å lage en modell som kun skal selges i Norge.

At en bilprodusent tar slike grep er mildt sagt uvanlig. Det norske bilmarkedet er så lite, at det rent økonomisk neppe svarer seg å tilpasse produksjonen.

Administrerende direktør for Volvo Personbil Norge, Øystein Herland, vil ikke ut med hvor mye dette koster.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men det er ingen hyggelig businesscase, for å si det slik. Det koster penger, som normalt deles på globale volumer, mens her skal det kun deles på et norsk volum, påpeker han ovenfor DN.

Les også: Salgsmålet på råsprek Volvo dobles

Artikkelen fortsetter under annonsen

8. oktober legges det frem et nytt statsbudsjett. Og det er knyttet stor spenning til hvilke grep som blir gjort rundt avgiftene på bil - og da spesielt elbiler og hybrid/ladbare hybrider.

– Jeg håper og tror det blir tatt grep som gjør det mer gunstig å kjøre ladbare hybrider. Det tror jeg faktisk i sum er det mest miljøvennlige alternativet vi har akkurat nå, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Saken fortsetter under bildetBagasjerommet i den ladbare hybriden er mindre enn i strandardutgaven, for å gjøre plass til batterier og elmotoren. Det krymper fra 430 liter til 305 liter. Men selv om tallene ser ganske dramatiske ut, er det i praksis ikke all verdens forskjell på plassen.Bagasjerommet i den ladbare hybriden er mindre enn i strandardutgaven, for å gjøre plass til batterier og elmotoren. Det krymper fra 430 liter til 305 liter. Men selv om tallene ser ganske dramatiske ut, er det i praksis ikke all verdens forskjell på plassen.

Les også: Firehjulstrekkere blir stemplet som miljøverstinger