Meny

Mange venter for lenge med å legge om dekk

Mange drøyer det lengst mulig med å skifte til vinterdekk - da risikerer man også skumle situasjoner på starten av sesongen. (Illustrasjonsfoto: NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sesongen er i gang med snø og glatte veier, men mange er ikke forberedt på vinterens føre.
Tid for dekkskift:
  • Det gjelder ulike frister for når man kan legge om til piggdekk i Norge.

  • Nordland/Troms/Finnmark: Fra 15. september

  • Sør-Norge: Fra 1. november.

  • Dette gjelder altså for piggdekk. Vinterdekk uten pigger kan man i teorien bruke året rundt.

  • Men det anbefales absolutt ikke å bruke disse når det er varmt i været.

  • De har blant annet mye dårligere sving- og bremseegenskaper enn sommerdekk på bar asfalt.

  • Mønsterdybde: Vinterdekk skal ha minimum tre millimeter mønsterdybde.

  • NB: Dette gjelder også hvis man bruker sommerdekk, etter vinterdekkfristen.

  • I sommerhalvåret er minimum mønsterdybde for sommerdekk 1,6 millimeter.

  • Alder: Dekk er ferskvare, det gjelder særlig vinterdekk som kan oppleve store temperatursvingninger.

  • Gummien blir hardere etter hvert som årene går, derfor anbefales det å skifte dekk etter fire/fem sesonger, selv om mønsterdybden er innenfor forskriftene.

Etter en svært varm og sommerlig høst var det denne uken plutselig tid for å omstille seg i deler av landet vårt.

I nord har mange våknet opp til snø og glatte veier. Og også fjellovergangene sør i Norge begynner å bli utrygge med tanke på nattefrost og snøfall.

Da gjelder det å sko seg etter forholdene - og mye tyder på at mange ikke gjør det.

Dekkskift: Slik gjør eksperten det

Pågangen kommer senere

Ifølge dekkbransjen har nemlig norske 

bileiere blitt tregere med å bytte til vinterhjul,  Når snøen uteblir lar mange seg narre til å tro at det er sommerføre.

– Pågangen av kunder som vil legge om til vinterhjul kommer senere enn før. Noen venter til langt ut i november, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.

Hun tror mildere klima med høstmåneder uten særlig vinterpreg er årsaken.

Oslo-folk er latest på dekkskift

Flere etternølere

– Trenden er nok tydeligst på Østlandet, men også avdelingene våre rundt om i landet ser tilsvarende forskyvninger. Vi er betenkt over dette, for det innebærer at mange biler ikke er optimalt skodd for høstglatte veier, sier Køste, i en pressemelding.

– I starten av oktober kommer den første bølgen av folk som vil bytte hjul. Men deretter blir det stillere. Det har blitt flere etternølere de senere årene, sier Kristian Myrvold, avdelingsleder i Vianor i Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Kjører på slitte dekk

På den måten løper mange risiko for å få seg et ubehagelig vintersjokk, mener Myrvold.

– Den morgenen temperaturen har falt til mange minusgrader og veibanen er forvandlet til skøytebane, har man et problem hvis bilen fortsatt står på sommerdekk. Det har vi sett mange eksempler på, også de senere årene.

En annen konsekvens av forlenget sommerhjulsesong kan være at mange kjører på slitte dekk de siste månedene før de legger om.

Glem loven - bruk fornuft!

Høstpris nå

Det er ikke smart - og det er sannsynligvis ikke god økonomi heller. Brooms bilekspert Benny Christensen minner om at det kan være veldig lurt å kjøpe nye sommerdekk nå - og ikke vente til neste sesong starter:

– Nå er det «høstpris» på sommerdekk. Det er svært få som tenker på å kjøpe dem nå. Dermed er det gode muligheter for å få en svært god pris. Og slik er det absolutt ikke til neste vår - når «alle» skal ha nye sommerdekk, sier Benny.

Dekk er ferskvare

Han minner om at det er to faktorer som spiller inn på om du bør bytte dekk eller ikke:

– Det viktigste er mønsterdybden. Her er det bare å ta fram en tommestokk eller en linjal. Minimum mønsterdybde på sommerdekkene er 1,6 millimeter. Ligger du under dette eller helt ned mot grensen er det ingen tvil. Da skal du bytte ut dekkene!

– Dessuten skal vi ikke glemme at dekk er ferskvare. De som kjører lite, kan oppleve at mønsterdybden er grei, men at dekkene likevel har dårlige egenskaper, fordi de blir hardere etter hvert som årene går. Her blir det anbefalt å ikke bruke dem mer enn fire-fem sesonger, forteller Benny.

Dette bør du vite før du skifter dekk

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus