Meny

Her er det halv pris - etter bare 41.000 kilometer!

BMW X6 M kostet 2,7 millioner i 2011 - nå er prisen mer eller mindre nøyaktig halvert. Faksimile fra finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se hva råskinnet koster nå.

Første eier av BMW X6-en som ligger til salgs på bruktmarkedet har måttet tåle et salig verditap. Ny kostet 2011-modellen rundt 2,7 millioner kroner med det utstyret den har.

I dag, 41.000 kilometer senere, er prisen 1,35 millioner kroner. Halv pris, med andre ord.

Det er fortsatt utrolig mye penger for en bil - men i alle fall et langt mer overkommelig utgangspunkt enn for tre år siden.

Les også: Hvis du synes vanlig X6 blir for «tamt»

Brudd med tradisjoner

Men la oss ta en titt på hva du egentlig får for disse pengene. Jo, den fulle betegnelsen på bilen er BMW X6 M. Og det er naturligvis M-en som sørger for den helt avsindige nybilprisen. Den betyr nemlig at det mellom forskjermene på denne sitter en kraftpakke av en 4,4-liter - som byr på 555 hk.

Her snakker vi sportsbilytelser - og BMW har lagt sjela si i at denne bilen skal kunne kjøres aktivt - selv om det er en stor, tung og høy bil. 

X6 M er på mange måter et solid brudd med resten av M-tradisjonen. Ikke bare er det en SUV - som ikke akkurat er et godt utgangspunkt for en sportslig bil - men den fikk turbo i tillegg.

I dag, bare noen år senere, er begge deler langt mindre kontroversielt. Turbo er så vanlig at det snart er standard i enhver kjøkkenmaskin - og SUV-ene er så stive og sportslig satt opp at de knapt klarer å komme seg over en fartshump uten å gi føreren et kraftig hjerteinfarkt.

Les også: SUV-er blir ikke så mye råere enn dette

Miljø

BMW må nok ta skylden/æren for deler av denne utviklingen - og fremst i toget kjører X6 M.

Verstingversjonen er jo akkurat så brutal som utseendet tilsier. En miljøbombe - som dundrer avgårde. Men om du vil forsvare den i en klimadebatt, så kan du jo starte med å si at det tross alt er en V8-er i stedet for V10, som var vanlig i M5 fra samme tidsepoke.

Tallenes tale er imidlertid klare: Ved småkjøring ryker det fort to liter på mila, og CO2-utslippet er på 325 gram per kilometer.

Du skal grave ganske langt ned i listen av oljetankere for å finne noe som forurenser mer enn dette.

Skremmende

Men la oss hoppe bukk over den slags kjedelig hensyn i denne omgang. X6 M handler nemlig om noe så herlig som fullstendig irrasjonell nytelse. For uansett om du synes den ser ut som en genmodifisert padde, eller ikke, er det duket for mye moro bak rattet i denne bilen.

Førermiljøet er mer eller mindre identisk med X5.Førermiljøet er mer eller mindre identisk med X5.

0-100 km/t blir levert på 5,4 sekunder - og joda, det finnes noen som er raskere. Men de fleste andre modeller har kjørt bort og gjemt seg bak et hjørne bare ved synet og lyden av en X6 M i ankomst...

Og apropos lyden. Slik ble den beskrevet da Broom testet bilen i 2010: «Tenk deg at du er ute på den afrikanske savannen. Bak deg har du en vegg, veit det er litt usannsynlig, men bli med videre. Over deg har du tre sterke menn som spiller opp på bongotrommer. Og foran deg har du en sulten løve som brøler. Rått! Måten det blafrer i eksosanlegget under giring, er et motormessig Nirvana».

Er vel ikke så mye mer å si om den saken.

Her kan du lese hele testen av BMW X6 M

Rikelig med utstyr

Innvendig i akkurat denne bilen virker det som om godt utstyrt er en rimelig presis benevnelse. Her er det 20" felger sommer som vinter, head up, komfortseter, original DVD-underholdning for baksetepassasjerer, nøkkelfri adgang, soft close dører, hengerfeste, internett, oppvarmet ratt og soltak, for å nevne noe av det vi vil tro folk synes er viktig.

Av praktiske opplysninger kan det opplyses at dette er en fireseter. Ikke helt ideelt kanskje - men det er i alle fall godt med plass i bagasjerommet. 570 liter er slett ikke ille, selv om den coupe-lignende designet gjør sitt til at det ikke er like anvendelig som i en stasjonsvogn.

Her finner du mye X6-stoff

En eier og ny i Norge

X6 har i utgangspunktet fire seter - men den kan bestilles med «vanlig» seterad bak.X6 har i utgangspunktet fire seter - men den kan bestilles med «vanlig» seterad bak.

Bilen vi har funnet er forøvrig kjøpt ny i Norge - og har kun hatt én eier disse årene.

Den beskrives som pen og velholdt - og servicene den har tatt skal være godt dokumentert.

Men før du løper og snakker med banken. Husk at verditapet på ingen måte er ferdig. Her skal det stupes ytterligere de neste årene. Men fullt så ille som det første eier måtte ta til takke med, det slipper du i alle fall.

Klikk her for å se hele annonsen 

Hard dom fra bileksperten

Akkurat når jeg sitter og skriver denne saken, kommer Broom-Benny og kaster et blikk på PC-skjermen min. Jeg ser på ansiktsuttrykket hans at han mener noe om bilen han ser der:

– Du Benny - hva synes du egentlig om BMW X6 M?  

– Det vil du ikke høre, da blir du sint på meg.

- Jo, kom igjen da

– Er ikke det bare en tøysebil da? skjønner ikke helt hva den skal brukes til. Skjønner at folk vil ha BMW som er god å kjøre, fordi de er gode å kjøre. Men da får en heller kjøpe en av de lave modellene. Skal du ha firehjulstrekk, så kjøp X5.

Saken fortsetter under bildetX6 med fire eksosutblås bak er et signal om at du kjører bak en bil med litt over middels krefter.X6 med fire eksosutblås bak er et signal om at du kjører bak en bil med litt over middels krefter.

Les også: – Denne kan skremme fanden på flatmark!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus