Joda - den finnes fortsatt
Er du heldig snubler du over en framtidig klassiker.
Produsert mellom 1988-1995
Hvilken bør du kjøpe:
Skal du ha en klassiker bør du se etter en som er så original som mulig.
VR6-modellen er helt klart den du forsøke å få tak i
Voksne eiere og god historikk er viktig
Hvis du vil ha en "lekebil", kan du la deg friste av en rekke tunede modeller med alt fra 200 til 300 hk
En del ble også bygd om til 4x4 - men dette er nok biler som neppe oppnår samlerstatus
Se opp for:
Manglende historikk
Rust og elektronikk-problemer
Kompressoren i G60 har en lei tendens til å ta kvelden ganske tidlig
Girkassen er også kjent for å kunne ryke før tiden, sjekk nøye
Første generasjon av VWs sportslige coupe, Scirocco, var en hit og fikk raskt klassikerstatus.
VW-konsernet forsøkte seg også med en annen sportslig modell - som ble lansert i 1988. Den fikk navnet Corrado - og bygget i stor grad på samme konseptet. Men den klarte aldri å opparbeide seg samme status som Scirocco. Den ble blant annet sett på som alt for dyr - og totalt ble det fram til 1995 produsert kun 97.521 eksemplarer.
Men det elegante designet falt i smak hos mange likevel - og som bruktbil var den særlig populær i enkelte gatebilmiljø på 90- og starten av 2000-tallet.
Begrenset utvalg
Men siden det ble solgt få av disse som ny, er det også et svært begrenset utvalg på bruktmarkedet. I skrivende stund finnes det kun seks slike biler til salgs i Norge- med priser fra 14.535 til drøyt 90.000 kroner.
De fleste av disse bilene har etter hvert levd et hardt liv som ungdoms- og gatebiler. Mange er blitt både stylet og tunet - og er kjørt langt - og hardt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er med andre ord vanskelig å finne originale og pene eksemplarer av det som faktisk er i ferd med å bli en liten klassiker.
Les også: Tre kule ungdomsbiler til under 50.000 kroner
Fikk mye skryt
Motormessig er det ingen tvil om at det er Corrado G60 (m/ 160 hk) og verstingen, VR6, som er de mest populære modellene.
Sistnevnte har fått masse skryt av biljournalister verden over - og ble sågar med i det britiske magasinet Car sin oversikt over 25 biler du må kjøre før du dør...
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVR6-en har en 2,9-liters motor på 190 hk - som sørger for å gi forhjulene nok å henge i med. Mens G60 brukte 8 sekunder fra 0-100 km/t, klarer VR6en den samme øvelsen et stykke ned på 7-tallet.
Med 1.8-literen, som yter 136 hk, blir den litt tam - sammenlignet med de to tidligere nevnte motorene.
Les også: Jonas ofret forholdet for Corradoen sin
Artikkelen fortsetter under annonsenPlass til fire
Corrado har 2+2-seteløsning - og som i mange slike coupeer er bakseteplassen heller laber. Men takhøyden er tross alt bedre enn i mange av de andre modellene som har en mer fallende taklinje.
Bagasjerommet er også rimelig stort - slik at bilen faktisk kan være dugelig for en langtur eller to.
Interiøret er ikke like elegant som eksteriøret - her er det egentlig som å sette seg inn i en Golf fra den samme perioden. Mye hard plast - og brytere, instrumenter og knapper du vil kjenne igjen fra andre og kjedeligere VW-modeller.
Men det positive er at det meste er funksjonelt og ikke bryter sammen med det første.
Les også: Denne Golfen lukter det svidd av
Seks til salgs
Den mest interessante bilen av de seks som ligger til salgs i skrivende stund, er også den klart dyreste. 93.535 koster 1995-modellen, som har tilbakelagt 179.000 kilometer.
Artikkelen fortsetter under annonsenSe hele annonsen og bilder av bilen her
Den har solid historikk, med kun to eiere, og er grundig fulgt opp og i god stand. Den er ikke stylet eller tunet, som er viktig for at den skulle kunne tas vare på som en originalbil også i framtiden.
I tillegg har den "riktig" knallrød farge, med sort skinninteriør og bra med utstyr.
Så hvis du er lysten på en gryende klassiker, kan du ta en tur. Men husk at det neppe er enkelt å selge en dyr Corrado - så du kan gjerne prøve å prute.
Les også: De nye og billige bobilene