Teslas SUV skaper problemer

Luksusproblemer er også problemer. Og Tesla har nok en utfordring mange bilprodusenter misunner dem - nemlig at interesse for deres nye SUV, Model X, er så høy at det begynner å bli prekært. (Foto: Produsenten)
Luksusproblemer er også problemer. Og Tesla har nok en utfordring mange bilprodusenter misunner dem - nemlig at interesse for deres nye SUV, Model X, er så høy at det begynner å bli prekært. (Foto: Produsenten)

Teslas spektakulære SUV er så hot at den skaper trøbbel - før den settes i produksjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utviklingen til Tesla Motors har vært eventyrlig det siste året. Årsaken til det heter i all hovedsak Model S - en kjempesuksess når det kommer til salgstall. Og med unntak av "hjemlandet" USA - er det her i Norge at den er mest solgt.

Elbilprodusenten har tatt resten av bilbransjen på senga - og beviser av elbiler ikke trenger å være rare, trege eller ha svært begrenset rekkevidde.

Men selv om Model S er både lekker å se på, har et imponerende rått fraspark og en rekkevidde på opp mot 500 kilometer - er det særlig to ting som mange potensielle kunder savner: Ekstra bakkeklaring og 4x4.

Les også: Model X: Gjett hvordan du skal få med deg skiene

20.000 reservasjoner

Akkurat dette savnet har Tesla klare intensjoner om å gjøre noe med. Modellen som skal ta seg av oppgaven er for lengst blitt vist på bilutstillinger rundt om i verden. Model X heter den kommende SUV-en i det foreløpige sterkt begrensede Tesla-sortimentet.

Og det er en modell som etter alle solemerker kommer til å bli en ny salgssuksess for elbilprodusenten med base i Silicon Valley i California.

Forhåndsinteressen er skyhøy - og over 20.000 kunder har lagt inn reservasjon på bilen. Den lanseres en gang før påske neste år.

Model X blir helt klart en av de mer elegante SUV-ene på markedet - og en av de raskeste. 0-100 km/t skal gå unna på rundt fem sekunder i raskeste utgave.

Model X blir helt klart en av de mer elegante SUV-ene på markedet - og en av de raskeste. 0-100 km/t skal gå unna på rundt fem sekunder i raskeste utgave.

Test av Tesla Model S: - Dette er årets mest spennende bil

Leveringstid: Ett år

Leveringene til Norge er ventet å skje fra høsten 2015, i følge Teslas norske hjemmesider.

Reservering koster 31.000 kroner - eller 230.000 kroner om du vil ha en av de aller første Signature-modellene.

Prisene på denne bilen er ikke klare - men ventes å bli fra rundt 500.000-800.000 kroner, avhengig av batteripakke og utstyr.

Les også: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Prøver å tone ned Model X

Mange av reservasjonsholderne har allerede ventet lenge. Og det er med det som bakgrunn at Tesla-grunnlegger, Elon Musk, er litt forsiktig med å øke etterspørselen på bilen.

- Vi kan styre interessen for denne bilen selv. Men vi vil ikke at alt for mange må gå rundt og vente lenge på sin bil. Derfor prøver vi å tone ned Model X. Faktisk er det sånn at når det kommer inn kunder som vil ha X-en, forsøker vi heller å få dem til å kjøpe Model S, forteller Musk i følge GTSpirit.com.

Les også: Her kan du sjekke om naboen har kjøpt seg ny bil

Mer utstyr

Også her i Norge har det vært stor interesse for Model X. Utover å følge opp den sportslige designen fra Model S, by på syv seter, bedre bakkeklaring, firehjulstrekk og heftig motorisering, er det også ventet at den nye modellen skal komme med en del utstyr som mange har savnet på Model S, som head up display, radarstyrt cruisecontrol og seter med bedre sidestøtte.

Parallelt med Model X, jobbes det også med en modell som skal inn i et helt annet segment - nemlig en elektrisk og lavpriset småbil.

Falcon-dører har Tesla valgt å kalle vippedørene som det er bestemt blir videreført fra konseptbilen til produksjonsmodellen. Ikke alltid så praktisk, kanskje - men unektelig et lite party trick å imponere naboen med.

Falcon-dører har Tesla valgt å kalle vippedørene som det er bestemt blir videreført fra konseptbilen til produksjonsmodellen. Ikke alltid så praktisk, kanskje - men unektelig et lite party trick å imponere naboen med.

Et viktig spørsmål med tanke på salgstallene i Norge, er naturligvis i hvilken grad dagens avgiftsfritak på elbiler vil opprettholdes etter at vi har fått 50.000 elbiler på veiene.

Les også: Nå skal Tesla lage lekker billigbil også

Personvernpolicy