Nå koster denne Volvo-modellen én million under nypris

Volvos flaggskip - XC90 - med over 300 hestekrefter. (Faksimile finn.no)
Volvos flaggskip - XC90 - med over 300 hestekrefter. (Faksimile finn.no)

Volvo har akkurat vist den lenge etterlengtede andre generasjon av SUVen XC90. Men på bruktmarkedet er det nå tid for å gjøre kupp på den utgående modellen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke lenge siden Volvo lanserte nyeste generasjon av stor-SUVen XC90. Men for mange er fortsatt den store og komfortable første generasjonen en drømmebil for familien. Ikke minst siden den er tilgjengelig med syv seter.

Akkurat nå ligger det en sjelden mulighet på bruktmarkedet - nemlig en 2006-modell med 4,4-liters bensinmotor på hele 315 hk.

Ikke bare har den muskler under panseret, dette er også Executive-utgaven, som betyr topp utstyrsnivå - som mange XC90-kjøpere ser etter.

Les også: Volvo XC90: - Ikke mobb bilen min!

God plass og mye utstyr

Som vanlig med biler som har denne typen motor, har verditapet vært brutalt. Vi snakker faktisk om over én million kroner i prisnedgang på de åtte årene siden den var ny. Nå blir den din for bare 299.000 kroner.

Det må saktens sies å være mye bil for pengene. Her har du 4x4, ekstra bakkeklaring, et voldsomt skyv fra V8-eren, syv seter, originalt DVD-anlegg i nakkestøttene, telefon, navigasjon, de dyreste Executive-skinnsetene og mye annet snadder.

I tillegg har du et bagasjerom på hele 613 liter når de to bakerste setene ikke er i bruk. Faktisk er det litt bagasjeplass også når alle setene er i bruk.

Det er en grunn til at dette blir ansett som den perfekt familiebilen for mange.

Mange familier anser Volvo XC90 som den perfekte familie- og vinterbilen. Og folkens, vinteren er (dessverre) ikke såååå langt unna ...

Mange familier anser Volvo XC90 som den perfekte familie- og vinterbilen. Og folkens, vinteren er (dessverre) ikke såååå langt unna...

Klikk her for å se hele annonsen

Driftssikkerhet

Selger opplyser ellers at bilen er godt holdt, og at det går an å få garanti på drivverket i ytterligere to år, om en forsikrer bilen gjennom Volvia. Denne forsikringen dekker skader på motor og drivverk i 10 år fra bilen var ny. Det er slett ikke dumt.

XC90 er dessverre belemret med et heller frynsete rykte når det kommer til driftssikkerhet. Alt fra girkasse, 4x4-system, turbo og en masse annet har en lei tendenes til å gå føyken.

Så en forsikring av drivverket hadde vi så avgjort sagt ja takk, til.

Les også: Nye Volvo XC90 går NED i pris!

Ikke akkurat aerodynamisk

Men la oss dvele litt mer med rosinen i denne pølsa - nemlig motoren. Det er altså en skikkelig råtass - som byr på 315 hk og et dreiemoment på 440 nm. Motoren kommer forresten fra Yamaha.

Totalt gjør dette at selv en diger, svensk SUV med automatgir makter å sprinte fra stillestående til 100 km/t på 7,3 sekunder. Toppfarten er på 210 km/t - som slett ikke er ille, med tanke på at dette er en av de minst aerodynamiske kreasjonene i bilverden de siste 100 årene.

Men det koster skjorta å være kar. Forbruket er glatt 2 liter på småkjøring, og du må regne med omtrent literen også når du er svært så forsiktig med høyrefoten.

I tillegg koster jo alt av deler og service en del ekstra når bilen er utstyrt med V8-er.

Trøsten må være at du har spart lassevis på verditapet de siste årene, og at tapet videre ikke vil bli i nærheten av like brutalt.

Les vår test av utgående Volvo XC90 her

Få biler med bensinmotor

Av de over 200 brukte XC90-ene som ligger til salgs på finn.no akkurat nå, er det bare 23 med bensinmotor. De fleste foretrakk de billigere og mer drivstoffgjerrige dieselmotorene.

Storparten av de med bensinmotor har 2,5-literen på 210 hk - med en pris fra rundt 140.000 kroner for de billigste. Den når 100 km/t på 9,9 sekunder.

Litt med sjelden er T6-modellen med 272 hk - som gjør 0-100 km/t på 9,3 sekunder.

Den dyreste som ligger ute er en 2006-modell med V8-er som bare er gått 2.256 kilometer - og er "som ny". Men så er saktens prisen omtrent som da den var ny også. 1.119.000 er prisforlangende for den åtte år gamle bilen. Ikke så rart den har ligget en stund, kanskje?

Interiøret var nyskapende nok i sin tid, men her har tiden gått litt fra Volvo. Navigasjonssystemet er forøvrig ganske tungvint og utdatert.

Interiøret var nyskapende nok i sin tid, men her har tiden gått litt fra Volvo. Navigasjonssystemet er forøvrig ganske tungvint og utdatert.

Personvernpolicy