- Det er urimelig dyrt å annonsere bilen

Rundt 400.000 nordmenn kjøper bruktbil årlig, og de aller, aller fleste av dem blir annonsert på finn.no.
Rundt 400.000 nordmenn kjøper bruktbil årlig, og de aller, aller fleste av dem blir annonsert på finn.no.

Bilselgeren er frustrert over mangelen på konkurranse i rubrikkmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Nå har jeg tenkt å selge bilen min. Og det er heldigvis ikke noe jeg gjør ofte - for det er jammen blitt dyrt! Det er jo stort sett bare ett sted folk bruker - og det er finn.no.

Og der kimser de ikke en gang for å ta knappe 1.000-lappen for å publisere en annonse vi som brukere tross alt har laget helt på egen hånd!

Jeg synes det er helt utrolig. Men samtidig ser jeg jo ikke så mange andre alternativer der ute. Er det virkelig bare ett sted som fungerer til å annonsere bilen til salgs? Hilsen Johnny.

Benny svarer:

Hei Johnny!

Du er slett ikke den eneste som har smakt litt på denne frustrasjonen. Jeg får nemlig stadig henvendelser angående dette temaet. Salg av bil er en kostbar affære her til lands, akkurat som veldig mye annet som har med bil å gjøre.

Men jeg er enig med deg, det er synd at det ikke finnes noen likeverdige konkurrenter til finn.no som folk vil bruke. Det hadde nemlig vært bra med litt konkurranse -

både for selgere og kjøpere.

Finn.no har jo klart å opparbeide seg en svært solid nummer 1-posisjon opp gjennom årene. Der ligger det til en hver tid mellom 55.000 og 65.000 biler.

Og det er ikke til å legge skjul på at de har vært uhyre flinke med tilretteleggingen. Det er enkelt å legge inn annonser, det er oversiktlig å søke opp andre biler - brukervennligheten er rett og slett på et nivå som ingen andre kan matche.

Les også: Advarer mot å kjøpe katta i sekken

Finnes andre

Og der har du nok også mye av forklaringen på hvorfor ingen har klart å utfordre posisjonen deres.

Joda, det har vært noen forsøk. Autodb holder fortsatt koken, rubrikk.no er en samletjeneste som tar med seg rubb og stubb - mens zett.no aldri har klart å få fart på sakene.

Men ingen av disse er nok reelle konkurrenter til Finn.no.

Jeg husker da annonsebladene på papir fortsatt regjerte. Da var det mer konkurranse - og det var noe eget med å sitte der å bla gjennom annonsene - ofte bare med ett, litt dårlig bilde - og så mange forkortelser at du måtte være rene symboltolkeren for å skjønne hva som faktisk sto der.

Andre tider

Nå er det video, hundrevis av bilder og lange, utfyllende tekster. Joda, det er selvsagt mye bedre for alle som skal kjøpe bil å få så mye informasjon som mulig, men jeg savner nå likevel litt den tiden da NOE ble overlatt til fantasien eller til det tidspunktet da en faktisk kom seg bort for å se på bilen i virkeligheten.

For å komme tilbake til poenget - jeg håper virkelig at vi kan få en eller flere virkelige konkurrenter til finn.no på banen. Men skal de lykkes må det gjøres en grundig jobb i forkant, systemet må være lett å bruke og gunstig priset. Det er også viktig å raskt få inn en kritisk mengde med annonser. Et slikt produkt er ikke skapt over natten - og krever nok en betydelig investering fra en rik onkel. Kjenner du noen?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Personvernpolicy