Meny

Dette kan bli en ny norsk folkebil

Endelig er det klart for en oppfølger til Honda HR-V. Her er et av de første bildene av den europeiske utgaven, den debuterer snart på bilutstillingen i Paris.
Endelig er det klart for en oppfølger til Honda HR-V. Her er et av de første bildene av den europeiske utgaven, den debuterer snart på bilutstillingen i Paris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Honda har sannelig tatt seg god tid.

Det er ikke ofte en bilprodusent bruker ni år på å følge opp en modell. Men det er tilfelle når Honda nå omsider skal komme med andre generasjon av sin HR-V.

Første HR-V gikk ut i 2006, og ble ikke erstattet den gangen. I ettertid er nok det noe Honda har all grunn til å angre på.

Det japanske merket var usedvanlig tidlig ute med folkelige kompakt-SUVer. Med første generasjon CR-V tok de innersvingen på nesten samtlige konkurrenter.

Les også: Brukt CR-V kan være virkelig mye bil for pengene

Mistet troen?

De var også kjappe med å følge den opp med lillebror HR-V. Begge solgte godt – og CR-V har fortsatt som en bestselger gjennom flere generasjoner.

Av en eller annen merkelig grunn ble altså ikke HR-V erstattet. Det er lett å tolke det som at Honda hadde mistet litt troen på dette segmentet, der tok de imidlertid grundig feil.

Markedet for kompakte SUV-er – eller crossovere om du vil – er nemlig noe av det som har økt mest de siste årene.

Les også: Mini-SUV kan være et kupp

SUV-konsept

En rekke bilprodusenter har kommet med nye modeller som har blitt storselgere. Og Honda har måttet nøye seg med å registrere det hele fra sidelinjen, selv om de altså var en av pionerene.

Men nå er det like før de er tilbake. Vi har tidligere skrevet om bilen som startet under navnet Urban SUV Concept.

Les også: Nå kutter de prisen på superbil-floppen

Litt mer forsiktig

Etter hvert ble det kjent at den skal hete Vezel hjemme i Japan. Og nå har Honda akkurat sendt ut de første bildene av den europeiske utgaven, den skal - ikke overraskende - hete HR-V.

Designet er heller ikke noen stor overraskelse, det eneste måtte være håndtakene til bakdørene, som er plassert helt oppe i C-stolpen.

Honda velger altså en litt mer forsiktig tilnærming til klassen enn for eksempel en rival som Nissan Juke. Der har Nissan dratt til mye mer – og laget en bil som virkelig skiller seg ut.

Les også: Stygg som juling - eller ..?

Hatt god tid

Blant øvrige rivaler finner vi biler som Suzuki S-Cross, Opel Mokka, Mitsubishi ASX, Peugeot 2008, Renault Captur – og også kommende Ford Ecosport. Det mangler såvisst ikke på alternativer for de som har lyst på bil i denne klassen.

HR-V  er basert på Hondas supersmarte småbil Jazz, det bør love godt for både plass og fleksibilitet. Blant annet er drivstofftanken plassert omtrent midt under bilen, det gir mulighet til å felle baksetene helt flatt ned i gulvet. Honda lover en rekke konfigurasjoner på disse setene.

Offisiell debut skjer på bilutstillingen i Paris i oktober.

Les også: Fransk konkurrent er priset lavt - les mer om den her:

Saken fortsetter under bildet HR-V skal blant annet by på svært god innvendig plass, tross kompakte ytre mål. HR-V skal blant annet by på svært god innvendig plass, tross kompakte ytre mål.

Les også: Noen tør å tenke annnerledes - sjekk bare her:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus