Meny

Her er Mercedes sin nye drømmebil

KLASSISKE LINJER: Det er ingen tvil om at GT lever opp til sitt navn. (Foto: MERCEDES)
KLASSISKE LINJER: Det er ingen tvil om at GT lever opp til sitt navn. (Foto: MERCEDES)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-AMG GT er gateraceren som skal "ta" Porsche 911.

AMG og Mercedes-Benz er etter hvert blitt synonymt med fantastiske biler, og etter suksessen med SLS AMG, kommer nå den andre modellen som er utviklet helt på egenhånd av AMG.

Den nye modellen heter Mercedes-AMG GT, og skal ikke skrives som Mercedes-Benz AMG GT. Konsernet har ingen planer om å droppe Benz, men på denne bilen ønsker man å styrke identiteten til AMG, og det gjøres ved kort og godt å kalle den for Mercedes-AMG GT.

Han har kjøpt SLS AMG Black Edition - i gult

To utgaver

Bilen kommer i to utgaver, GT og GT S. Begge drives av en nyutviklet AMG V8 4,0L Biturbo motor med integrerte turboladere og tørrsump.

GT I SOLNEDGANG: Mercedes AMG GT kler solnedgangen minst like bra som den norske elgen. Foto: MERCEDESGT I SOLNEDGANG: Mercedes AMG GT kler solnedgangen minst like bra som den norske elgen. Foto: MERCEDES

GT-versjonen yter 462 hk mens GT S gir hele 510 hk. Sistnevnte beveger seg fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Kombinasjonen av kraft, utstrakt bruk av aluminium og en vektfordeling på 47/53 (front/bak) gjør bilen særdeles rask på racerbanen, ifølge Mercedes.

- Med nye Mercedes-AMG GT entrer Mercedes-Benz et segment der konkurransen er knallhard. Dette har vi tatt som en utfordring, en motivasjon for å vise sportsbilentusiaster verden over hva Mercedes-AMG er i stand til å skape, sier Prof. Dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler AG og ansvarlig for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil.

Sammenligning: MB A45 AMG mot Audi S3

En mann, en motor

Motoren er bygget i Affalterbach etter AMG sitt prinsipp om «en mann, en motor». Det vil si at en mann bygger motoren for hånd, og avslutter med sin signaturplate når den er ferdig. AMG sier selv at hvis en bil har et godt utgangspunkt, og man plusser på med det ypperste av ingeniørkunnskap, så trenger man ikke så mange elektroniske systemer for å holde det hele under kontroll.

EKSKLUSIVT: Hvis du drar på med nappaskinn og karbondetaljer, får interiøret et ganske så eksklusivt uttrykk. Foto: MERCEDESEKSKLUSIVT: Hvis du drar på med nappaskinn og karbondetaljer, får interiøret et ganske så eksklusivt uttrykk. Foto: MERCEDES

Man har derfor laget en bil som kan oppfylle funksjonen om å være en morsom kjøremaskin, samtidig som den kan kjøres av hvem som helst i dagligdagse situasjoner. Men den kan selvsagt også kjøres lynhurtig på bane.

Les også om Alfa Romeo 4C - det morsomste akkurat nå

Doble A-armer av aluminium foran og bak, og en transaksel med dynamiske motor og girkassefester vitner om at man ikke har gått på akkord med noe når det gjelder å skape en utsøkt kjøremaskin.

Det er fire punkter hvor motor og girkasse settes sammen med chassiset, og på disse punktene er det dynamiske fester, det vil si at de justerer seg etter kjøremønster og stivhetene til festene blir regulert i løpet av 1/1000 sekund for å gi optimum balanse mellom sport og komfort.

Brukt AMG for enhvers lommebok


Syv trinns girkasse

Girkassen er AMG Speedshift DCT dobbelclutchkassen med 7 trinn. Den jobber sammen med flere ulike settinger i AMG Dynamic Select. C er basisprogrammet. S og S+ er sportsprogrammer. I er individuelt, og toppmodellen GT S har også et program kalt Race.

PANORAMA: Panorama-soltak er også tilgjengelig på bilen. Foto: MERCEDES

For fjæringen sin del bruker man AMG Ride Control-programmet og dens tre settinger: C, S og S+. S passer til racerbaner med ujevn og krevende asfalt som for eksempel Nürburgring, mens S+ passer til slette og jevne baner som for eksempel Hockenheim.



Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus