Meny

Se - den er nesten som ny!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ti år gammel sportsbil for folket - ser ut som den nettopp kom fra fabrikken!

Undertegnede husker godt da Mazda lanserte RX-8 i 2003. For en aldeles herlig bilnyhet for oss som er bilinteresserte, tenkte jeg den gang. Her var det altså en vaskeekte sportsbil, med herlig snerr fra wankelmotoren, bakhjulstrekk, coupeformer og bøtteseter - til en pris som var overkommelig for mange.

Og ikke bare så den barsk ut - men den hadde «selvmordsdører» som åpner feil vei, for å lette inngangen til baksetene.

Bagasjerom hadde den også - på «hele» 290 liter - så her fikk mange bilinteresserte fedre plutselig vann på mølla når den gamle, daukjørte stasjonsvogna skulle byttes: – Vi går for Mazda denne gangen, dere!

Les også: Så tøff kan en folkebil være

Fornuften seiret som regel

RX-8 var jo NESTEN like praktisk som en stasjonsvogn - om en la godviljen til. Og med et bra verktøysett var det ikke noe problem å skru fra hverandre barnevogna på bare to-tre timer, slik at den kunne dyttes/hamres ned i bagasjerommet.

Men, uansett hvor praktisk en forsøkte å gjøre den, var det likevel de sportslige egenskapene som var de mest fremtredende. 

Og i de fleste tilfellene var det fornuften som seiret da ny familiebil ble handlet inn - og det ble ikke RX-8.

Glad i Mazda? Her er det MASSE stoff for deg

Som ny - til halv pris

Men hvis du siklet på disse bilene for ti år siden, og aldri fikk anledning til å kjøpe, ja, så kan du trøste deg med at du faktisk kan få en som er omtrent som ny - nå!

2004-modellen vi har kommet over på bruktmarkedet, ser rett og slett ut som den nettopp har rullet ut fra fabrikken. Og best av alt - prisen er langt mer hyggelig enn for ti år siden. Nå blir den nemlig din for 250.000 kroner.

Den har hatt én eier siden den var ny - og har rullet svært beskjedne, og tilsynelatende forsiktige, 32.583 kilometer.

Ikke mye som tyder på at denne bilen er kjørt mye, her, nei. Faksimlie fra www.finn.noIkke mye som tyder på at denne bilen er kjørt mye, her, nei. Faksimlie fra www.finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

To varianter

Wankelmotoren på 1,3-liter ble levert i to utgaver - en småsnill variant på 192 hk, som den vi omtaler her, og en skikkelig spreking på 231 hk, som fikk ekstranavnet High Power.

Ingen av dem er trege - den minste fikser 0-100 km/t på 7,2 sekunder - mens verstingen ikke gidder å bruke mer enn 6,4 sekunder.

Les også: Dette er den beste sportsbilen

Bakhjulstrekken bidrar til å gjøre den leken. Et intimt og sportslig interiør, med sportsseter, høy midtkonsoll, hissig rød instrumentbelysning og tykt skinnratt danner en hyggelig og sportslig atmosfære.

Og uansett om du har 192 eller 231 hk, byr den spesielle motoren på et helt herlig lydbilde - den ELSKER turtall. 

Baksiden av den medaljen er dessverre et heller høyt forbruk - så du bør skaffe deg et rabattkort hos bensinstasjonen du besøker oftest.

Les også: Mazda RX-8 er som et Kinderegg for voksne

Stylingpakke og automatgir

En bonus ved bilen vi har funnet, er at den har fått en tøff- men samtidig diskret original stylingpakke. Inkludert i dette er hekkspiler, frontspoiler og skjørt. Det ser riktig så pent ut.

Vanligvis ble disse levert med manuell girkasse, men du kunne også få den med automat. Slik som bilen vi omtaler her.

Noen vil nok mene at en slik bil skal ha manuell girkasse - men det blir jo en smakssak.

Les også: Mazda RX-8 lages ikke lenger

Driftssikker - men...

RX-8 kan være en flott bruks- eller sommerbil, men det kan være greit å være litt obs.

– Wankel-motoren kan nemlig være litt lunefull. Den er skiftet på veldig mange av de brukte bilene som nå selges. Problemet er ofte dårlig innvendig tetting, med kompresjonslekkasje som følge, påpeker Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Les også: Unik sportsbil-klassiker - både nå enn da den var ny!

I bildeserien under kan du se en rekke bilder av RX-8:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus