Meny

Akkurat nå er dette Norges mest populære bil

Filmen «Børning»s kanskje viktigste «hovedperson» er på mange måter «Lillegul»: En 1967 modell Ford Mustang fastback. Foto: Filmweb

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Broom har testet «hovedpersonen» i filmsuksessen «Børning».

I disse dager ruller den norske bilfilmen «Børning» - bokstavelig talt - over norske kinolerreter.

Suksessen er et faktum. Ingen av de amerikanske «Fast and Furious»-filmene har hatt en bedre start på norske kinoer enn sin norske «lillebror».

Først norsk bilfilm siden Flåklypa

Filmen er faktisk den første norske bilfilmen siden «Flåklypa Grand Prix» som kom i 1976.

Den byr på kjente navn som Anders Baasmo Christiansen, Jenny Skavlan, Sven Nordin og Otto Jespersen, for å nevne noen.

Race fra Tyrigrava til Nordkapp

Det går ikke helt uten forviklinger. Otto Jespersen, Ida Husøy, Oskar Lundevold, Sven Nordin og Anders Baasmo Christiansen i «Børning» (Foto: Erik Aavatsmark (Filmkameratene & SF Norge)Det går ikke helt uten forviklinger. Otto Jespersen, Ida Husøy, Oskar Lundevold, Sven Nordin og Anders Baasmo Christiansen i «Børning» (Foto: Erik Aavatsmark (Filmkameratene & SF Norge)

Filmen handler kort fortalt om to ikke altfor gode kompiser - eller rettere sagt rivaler - som utfordrer hverandre i det vi kan kalle en slags norsk versjon av «Cannonball run». Et race som går fra gamle velkjente Tyrigrava kro til Nordkapp.

Filmen er en blanding av drama og «glad-Harry»-komedie og er vel verdt på bruke halvannen time på.

Les også: Drømmedama dro – Mustangen ble stående i 30 år

1967 Ford Mustang fastback.,

Filmens kanskje viktigste «hovedperson» er på mange måter «Lillegul». En 1967 modell Ford Mustang fastback.

Jeg tror vi trykt kan fastslå at dette akkurat nå er Norges mest populære bil.

Vi har kjørt den!

Bilrace fra Oslo til Nordkapp med Mustangen i tet. Foto: FilmwebBilrace fra Oslo til Nordkapp med Mustangen i tet. Foto: Filmweb

Selvfølgelig har vi i Broom ikke bare sett filmen. Vi har også testet bilen.

Den gul-svarte tøffingen har en 302 Boss-motor under panseret, den yter voldsomme 450 hestekrefter.

Her er noe av det vi skrev etter å ha kjørt den:

Her gjelder det å holde på hatten, og å sørge for at gebisset sitter ordentlig så du ikke svelger det... Dette går såpass unna, at hvis bakhjulene får feste, så løfter forhjulene seg!

Gassresponsen er helt rå! Her er det ikke noe elektronikk som må sjekke turbotrykk, temperaturer og lavtrykket over Dovre før noe skjer. Nei, her er det bare store gass-spjeld som åpner umiddelbart når du trykker på gassen... og du regelrett presses bakover i setet.

Hele testen finner du her

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus