Meny

Super-BMW satte råkjøring-rekord på norske veier

i8 er noe av det heftigste som noen gang har kommet fra BMW. Bilen har enorme krefter under akselerasjon.
i8 er noe av det heftigste som noen gang har kommet fra BMW. Bilen har enorme krefter under akselerasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå blir det lenge til sjåføren er tilbake bak rattet.
BMW i8:
  • Pris: Fra 1,3 millioner kroner
  • Effekt: 231 hk + 131 hk = 362 hk
  • Dreiemoment: 320 nm
  • Vekt: 1485 kg
  • 0-100 km/t: 4,4 sek.
  • Toppfart: 250 km/t (sperret)
  • Forbruk, blandet: 0,21 l/mil
  • Co2-utslipp: 0,49 g/km
  • LxBxH: 469 x 194 x 130 cm
  • Bagasjerom: 154 liter

UP-betjenten var på vei hjem fra jobb på sivil motorsykkel. I Steinsåstunnelen utenfor Lillesand ble han forbikjørt av en BMW i8 - i vill fart.

Gjennomsnittsmålingen viste en hastighet på 240,6 kilometer i timen.

UPs mann fikk tatt ytterligere to målinger, de viste henholdsvis 183 og 154 kilometer i timen - så ble bilen stoppet.

– Helt hinsides

Det er avisen Fædrelandsvennen som skriver om den ekstreme råkjøringen som fant sted lørdag ettermiddag.

Etter alt å dømme er dette den høyeste målingen UP har gjort på offentlig vei. Distriktsleder for UP i Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, reagerer sterkt på hendelsen.

– 240,6 kilometer i timen er helt hinsides. Jeg er målløs. Jeg har aldri hørt om en så høy hastighet på E 18, sier han til Fædrelandsvennen.

Les også: Stor etterspørsel: i8 er utsolgt for hele 2014

Falt for fristelsen 

Førerkortet ble naturlig nok beslaglagt på stedet, her kan det ligge an til beslag i hele tre år.

Men hva sier så sjåføren om hendelsen? Jo, han «skylder» på bilen, og skal ha fortalt UP at den er så sprek at han falt for fristelsen til å gi full gass. Og full gass på en BMW i8 er med all tydelighet ikke småtterier. 

i8 er BMWs nye super-hybridbil. Det skal ikke finnes mer enn to-tre eksemplarer av den i Norge så langt.

Les også: Se hva som plutselig dukket opp utenfor Coop

Laget for autobahn

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av de få som har stiftet nærmere beskjentskap med i8 på norske veier. Han forteller om virkelig ekstreme egenskaper:

– Ja, dette er en bil som er laget for Autobahn og fri fart - ikke norske 80-soner. i8 er et høyteknologisk vidunder, på mange måter et ustillingsvindu for hva BMW-konsernet kan prestere i 2014. Og det er ikke rent lite, sier Møller Johnsen.

Enorme krefter 

Når BMW-en ble målt til 240 km/t, betyr det at den har ligget helt opptil egen toppfart i tunnelen.

– Denne bilen har en fartsssperre på 250 km/t. I realiteten kunne den helt sikkert gått fortere også, men de tyske bilprodusentene har en gentlemans agreement på at de ikke lar bilene sine gå fortere enn 250 km/t. Det gjelder også i8, sier Møller Johnsen.

Les også: Lånte pappas superbil - så ble den inndratt av politiet

Kombinasjonen elmotor og kraftig bensinmotor gjør at i8 har voldsomme akselerasjonskrefter. Den bruker bare 4,3 sekunder fra 0-100 km/t. Videre opp til 200 km/t tar ti sekunder til. Da snakker vi enorme fartsressurser. 

– Jeg skjønner at man kan la seg friste til å gi full gass med en slik bil, men da må det skje på bane - ikke på offentlig vei, avslutter Brooms redaksjonssjef.

Les også: Tatt for råkjøring, les hvorfor han slapp straff

 BMW i8 finnes i noen få eksemplarer i Norge. Ett av dem har nå gjort seg sterkt bemerket.BMW i8 finnes i noen få eksemplarer i Norge. Ett av dem har nå gjort seg sterkt bemerket.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus