Liter per mil: Kan endre bilprisene dramatisk

PÅVIRKER: Lavt forbruk gir lavt utslipp, som igjen gir lavere avgifter og lavere bilpriser. Hva nå? Foto: Per Ervland
PÅVIRKER: Lavt forbruk gir lavt utslipp, som igjen gir lavere avgifter og lavere bilpriser. Hva nå? Foto: Per Ervland
Artikkelen fortsetter under annonsen

EU jobber med nye målemetoder som kan gi oss langt dyrere biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du blant de som sliter med å komme ned i samme forbruk på bilen din som det produsentene oppgir? I så tilfelle er du ikke alene.

Nå har EU sett seg lei på oppgitte forbrukstall som det er nær umulig å oppnå, og det jobbes derfor med nye målemetoder som skal gi et riktigere bilde av reelt forbruk. Dette kan få dramatiske følger.

Nye måleformer

Ifølge en anonym kilde har EU allerede satt i gang med utarbeidelse av det nye regelverket. Dette skal blant annet tvinge bilprodusentene til å gjøre testene ute på veien i stedet for i et simulert kjøremønster i et laboratorium, slik det gjøres i dag.

Målet er utelukkende at det oppgitte forbruket skal stå bedre i samsvar med virkeligheten. Ifølge kilden til Reuters skal regelsettet være ferdig og annoseres allerede mot slutten av inneværende år. I de nye måleformene skal det også tas mer hensyn til andre utslipp enn bare CO2, deriblant NOx.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I den virkelige verden har vi sett at NOx-utslippene har vært langt høyere enn testene oppgir, i enkelte tilfeller så mye som fire-fem ganger høyere, sier en representant for EU til Reuters.

Vi har tidligere fortalt at særlig hybridbilene har stort avvik mellom oppgitt forbruk og reelt forbruk.

Men er det bra?

I utgangspunktet er dette en gladnyhet som gjør det lettere for oss forbrukere å velge bil etter faktiske opplysninger, som igjen gjør det lettere å budsjettere bilholdet.

Høyere forbruk er derimot synonymt med høyere utslipp. Dette er to ting som følger hverandre parallelt. Dersom de nye måleformene viser til et høyere forbruk, så viser de samtidig til et høyere utslipp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyere utslipp får en direkte påvirkning på bilens avgift, og dermed også den prisen du må betale, ettersom avgiftene i stor grad er et resultat av blant annet CO2-utslippet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmålet er da, vil du ha et reelt oppgitt forbruk, og dermed en høyere bilpris, eller kan du leve med et oppgitt forbruk som er i snilleste laget, og dermed spare en slant eller to?

Les også: Riktig forbruk, feil opplysninger

Svar på tiltale

Bilbransjen selv er veldig klar over situasjonen, men maner om tålmodighet. Gjennom VDA, som representerer den tyske bilbransjen, så forteller de at de er selv er i ferd med å lage et forslag til en testform som gir et riktigere og mer rettferdig resultat.

Det er også politiske årsaker til at en brå og plutselig endring i forbruks-, og dermed også utslippstallene, kommer ubeleilig. Da vil også myndighetenes tidsfestede målsetninger og visjoner om senking av det totale utslippet gå på en skikkelig sprekk.

Les også: Sjekk denne forbruksfella

Dette kan være den lille hjelpen til pusterom bilbransjen ber om, for kanskje bilprodusentene ikke er de eneste som ber om større tålmodighet?