Volvo-sjefen: – Her får vi bare én sjanse!

Volvo-sjefen: – Her får vi bare én sjanse!
Volvo-sjefen: – Her får vi bare én sjanse!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Straks premiere for en svært viktig bilmodell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det bare noen dager til Volvo skal presentere sin største bilnyhet på flere år.

Tidlig neste uke er Broom blant de inviterte til verdenspremieren på nye XC90, i Stockholm.

Andre generasjon av Volvos store SUV kommer hele 12 år etter at forgjengeren debuterte. Volvo har altså brukt lang tid på dette prosjektet. Det er ikke tilfeldig. Dette er en svært viktig modell for dem..

– Må fungere

Volvo-sjef Håkan Samuelsson understreker da også dette i et intervju med bransje-nettstedet autonews.com:

– Vi får ingen sjanse nummer to. Dette må fungere - og det er vi overbevist om at det vil gjøre, sier Samuelsson.

Les også: Emgrand KC: Dette er egentlig en Volvo

Helt ny plattform

XC90 er den første helt nye Volvoen utviklet etter at kinesiske Geely tok over svenskenes bil-stolthet. Det er også den første Volvoen som ikke har noen komponenter fra den tidligere eieren Ford.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

XC90 er basert på Volvos nye plattform, kalt SPA. Denne skal danne utgangspunkt for en rekke nye modeller i årene som kommer. Dermed blir også XC90 en test på hvor bra denne plattformen egentlig er.

Imagebygger

Geely har pumpet store summer inn i Volvo de siste årene. Ambisjonen er klar: Å korte inn på avstanden opp til de tyske premiummerkene, Audi. BMW og Mercedes.

Der er XC90 grunnleggende viktig. Målsetningen er at den skal fungere som en imagebygger, i tillegg til at Volvo håper den skal bli en av bestselgerne i klassen. Da første generasjon deubuterte i 2002, ga den merkevaren Volvo et kraftig løft. Nå håper man det skal gjenta seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gamle Volvoer skal leve videre i Kina

Solgte billig

Geely-sjefen Li Shufu snappet opp Volvo for i overkant av ti milliarder kroner tilbake i 2010. Det var under en tredjedel av det Ford selv betalte for Volvo 11 år tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finanskrisen tvang Ford til å kvitte seg med alt som kunne gi penger i kassen - slik sett blir Geelys oppkjøp i etterkant sett på som en mulig genistrek.

Hvor smart det var, får vi det første svaret på når XC90 kommer på markedet.

Les også: Slik blir Volvos fremtid

Geely-sjef Li Shifu har store forventninger til nye XC90. Foto: NTB ScanpixGeely-sjef Li Shifu har store forventninger til nye XC90. Foto: NTB Scanpix

Ny selvtillit

Li Shufu er selv kjent som en svært frittalende kar. Han sier følgende i forkant av XC90-lanseringen.

– Jeg håper at denne bilen vil gjøre at Volvo igjen finner tilbake til selvtilliten sin. At de tar posisjonen som tilhørte Volvo på 50- og 60-tallet - og igjen tar de markedsandelene som Volvo bør ha.

Les også: Volvo-sjefen: – Dette er ikke bra nok!

Gode tall

Uken før XC90 skal debutere, kan Volvo også glede seg over gode finansielle nyheter. De har nemlig akkurat lagt frem tall for første halvår 2014 - som viser et overskudd på 1,21 milliarder svenske kroner. Det er en betydelig bedring fra samme periode i fjor, da endte man på minus 577 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er særlig i Kina det går bra for Volvo nå, med kraftig økning i salget. Dette kompenserer for at det går tungt i USA, som i mange år har vært Volvos viktigste marked. For 2014 er målet å stoppe fallet i salget der, og så øke når nye XC90 for alvor ruller inn.

Les også: XC90 debuterer - med Tors hammer i lyktene

Her er første smakebil av den nye XC90-fronten - med «Tors hammer» i frontlyktene.Her er første smakebil av den nye XC90-fronten - med «Tors hammer» i frontlyktene.