EU vil parkere bilen for deg

PARKERER SELV: Selvparkerende biler er vist før, men ikke i så avansert utgave som dette EU-prosjektet kan vise til. (Foto: Audi )
PARKERER SELV: Selvparkerende biler er vist før, men ikke i så avansert utgave som dette EU-prosjektet kan vise til. (Foto: Audi )
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det har de til nå betalt 50 millioner kroner for å få til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det er kun minutter igjen før innsjekkingen til flyet ditt stenger, eller før toget ditt går, men du må bruke dyrebar tid til å finne en ledig plass i parkeringshuset. Forestill deg at du kan forlate bilen ved hovedinngangen, og la bilen gjøre resten på egenhånd.»

Slik starter innsalget av et forskningsprosjekt EU til nå har betalt nær 50 millioner for, og ikke tro dette er noe futurisk, som først vil komme langt der fremme.

Utviklingsprosjektet avsluttes neste år.

Det stopper likevel ikke der. Dersom du har en elektrisk bil, så skal bilen din kunne finne en ledig plass med ladestasjon, og deretter koble seg opp mot denne. Slik gjør Audi det

Hvorfor?

I fremtiden mener EU at folk, i enda større grad enn nå, vil benytte seg av kombinerte former for transportmetoder.

-Ideen er at vi skal kunne gi folk mulighet for bedre miks av offentlig og privat transport, forklarer Dr. Paul Furgale, prosjektsjef for V-Charge, som systemet blir kalt.Parkeringsbot? Glem det!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prosjektet er ikke først og fremst laget for å være en parkeringstjener. Det er mer sekundæreffekten av dette EU er opptatt av, nemlig å gjøre så du slipper unna høyt blodtrykk og stress. Dette mener de er den virkelige positive effekten av automatiseringen, men stressende situasjoner finnes jo andre steder enn på flyplasser og togstasjoner. Dr. Fugale mener samme teknologi også kan benyttes på plasser ute i bymiljøet og langs gater, men legger til at dette vil by på noe mer utfordringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

-Det handler likevel bare om at kartinformasjonen spiller på lag med resten av teknologien, legger han til.

Hvordan?

Systemet virker ved at føreren aktiverer den automatiske parkeringen ved hjelp av en applikasjon på smarttelefonen. Bilen vil da koble seg opp med en server tilhørende parkeringsplassen, eller p-huset, og selv kjøre til en dedikert ledig plass. Dersom det er en elbil, så kan den som sagt også koble seg opp mot en ladeløsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du kommer tilbake skal løsningen fungere på samme måte, bare motsatt vei.

Systemet er et kamerabasert system, ettersom GPS ikke alltid fungerer tilfredsstillende i parkeringshus og garasjer. Åtte kameraer er tatt i bruk for å dekke den selvrådige bilen på plass.

Dette imponerte oss - i 2006

Allerede på plass

Systemet ble i april vist i fungerende stand for første gang, på Stuttgart Airport. Denne løsningen er en del av prosjektet V-Charge, som igjen er en del av et prosjekt kalt SPARC, som igjen er en del av et forsknings- og innovasjonsprogram kalt Horizon 2020.

Som en forklaring på hvorfor EU legger 2,8 milliarder Euro ned i forskningsprosjektet SPARC, forteller Neelie Kross fra EU-kommisjonen at vi må tenke fremover og finne smartere måter å forflytte oss på, for å spare penger, tid, og miljø.

-Hvem ville ikke likt å spare tid på å parkere bilen, avslutter hun.