Super Lagonda på bestilling

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Aston Martin lar superbilen Lagonda gjenoppstå i 2015, vil den kun bli laget på bestilling til spesielt inviterte kjøpere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen merker, som Lagonda, skinner mer briljant i bilhistorien enn andre. Lagondas historie går tilbake til 1906, da merket ble grunnlagt av Willbur Gunn – en amerikansk operasanger med skotske aner.

Gunn var født i Lagonda Creek i Springfield i Ohio, og så stor var kjærligheten til hjembyen at han like godt lot sitt eget motorselskap bære byens navn.

Les også: Så mye koster ferie-drivstoffet

Raske og dyre

Selv om virksomheten startet med motorsykler, er Lagonda først og fremst kjent for raske og svært påkostede biler, ikke minst etter at David Brown kjøpte selskapet i 1947 og la det under Aston Martin.

Aston Martins siste personbil som bar navnet Lagonda, var diger og flott, men elektronisk så langt forut for sin tid at den sto mest på verksted. Kun 645 biler ble bygget i de snaut fjorten årene modellen eksisterte, fram til opphøret i januar 1990.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Alle ville kappkjøre med Norges første Ford Mustang

Bestillingsvare

Men det betyr ikke at navnet Lagonda gikk i graven. For fem år siden stilte Aston Martin på vårmessen i Genève med en digert beist av en SUV som mange mente ikke var Lagonda-navnet verdig.

Derfor skjedde det ikke noe mer før Aston Martin nå har annonsert at de tidlig i 2015 setter i produksjon en superluksus personbil med karosseri i karbonfiber og inspirert av siste Lagonda.

Så eksklusiv blir bilen at den kun vil bli laget på bestilling i begrenset volum. Prisen forblir en hemmelighet mellom produsent og inviterte kjøpere, men vil naturligvis avhenge av kundens ønsker. Og ikke nok med det: Bilen skal bare selges til rike arabere.

Det siste er selvfølgelig kun et salgsstunt. Ved å gjøre bilen svært vanskelig å få tak i vil den oppfattes som enda mer eksklusiv og attraktiv blant de virkelig rike over hele verden, som selvfølgelig har kontakter og derigjennom kan skaffe seg en. Eksklusiviteten løfter dernest merkevaren Aston Martin.