Så mye koster det å ha det kaldt i bilen

Det er deilig å ha kjøleanlegg i bilen på varme sommerdager - men gratis er det ikke. Illustrasjonsbilde
Det er deilig å ha kjøleanlegg i bilen på varme sommerdager - men gratis er det ikke. Illustrasjonsbilde

Forbruket øker - les hvor mye.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For bare noen få år siden ble det ansett som det reneste tøv. I Norge er det jo vinter og skiføre halve året - og vel så det.

Allikevel har det kommet for fullt de siste årene og når sommeren blir slik som årets, så klarer vi oss knapt uten.

Les også: Nå er det varmt å ha gammel bil!

Aircondition

Vi snakker selvfølgelig om aircondition - eller klimaanlegg - i bilen

For alle oss som er oppvokst med biler uten dette - og som med skrekk husker temperaturen inne i bilen en glovarm sommerdag på vei til fjerne slektninger innerst i en avkrok i Hardanger- for oss er det skikkelig

luksus å bare sette klimaanlegget på ønsket temperatur. Så ordner resten seg selv. Enkelt, greit og komfortabelt.

Les også: Når dette svikter – da kan det bli varmt

Det har sin pris

Men som det meste annet, har også dette sin pris. Det er jo slik at kjøleanlegget krever energi og at det drives av bilens motor.

Det gir økt drivstofforbruk og dermed økte utslipp av skadelige klimagasser og redusert motoreffekt når anlegget er i bruk. Det viser en ny undersøkelse.

Aller dårligst ut kommer hybridbilene. Ved bykjøring øker utslippet med opptil 10 prosent med disse bilene, mens det i gjennomsnitt (ved blandet kjøring) øker med 6,1 prosent.

Dieselbilene er noe snillere og har en gjennomsnittelig økning på 4,6 prosent, mens bensinbilene på sin side har en gjennomsnittlig økning på 3,8 prosent og dermed er de mest gunstige i denne sammenlikningen.

Det er Emissions Analytics i Los Angeles som står bak denne undersøkelsen.

Det koster deg flere tusen i året

På en hybridbil som bruker 0,5 liter på mila, vil dette gi ekstra utgifter til drivstoff på ca. 70 øre per mil. Ikke det helt dramatiske det kanskje, men om ferieturen er på 3000 km så begynner det allikevel å merkes. Merutgiftene til drivstoff blir da på noe over 200 kroner.

En stor diesel-SUV har kanskje et gjennomsnittsforbruk på 1 liter pr mil. Om vi bruker tallene fra denne undersøkelsen, vil merkostnadene er ligge på ca 60 øre per mil eller omtrent 180 kroner om ferieturen er på 3000 km.

På en bensinbil vil merkostnaden på den samme ferieturen være omtrent en hundrelapp.

Det er nok de aller fleste villige til å betalte for den ekstra komforten.

Les også: Klimaanlegg: Slik unngår du vond lukt

Ikke glem miljøet

I tillegg kommer selvfølgelig miljøaspektet med økte utslipp.

Det at hybridbilene kommer såpass dårlig ut, skyldes at motoren får lengre driftstid når anlegget er i bruk og at det på den måten øker forbruket ganske mye da dette går på bekostning av el-driften.

På rett vei

Allikevel har systemene de siste årene blitt mye «billigere» i drift. De første aircondition-anleggene kunne ta mer enn 10 prosent av motoreffekten på en alminnelig bensinbil - nå er det altså på 3,8 prosent - så utviklingen på dette området går utvilsomt riktig vei.

Les også: Åpne vinduer drar mer bensin enn air condition

Personvernpolicy