VWs Amerika-SUV

STOR SUV: Med lengde på fem meter blir VWs nye SUV deres hittil største. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

VW bekrefter at de skal bygge en stor SUV i USA. Den ruller ut på veiene i 2016, men det er usikkert om den kommer til Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var under bilmessen i Detroit tidlig i 2013 at VW viste en – etter norske forhold – diger SUV. Cross Blue het konseptet, var fem meter langt, litt over to meter bredt og hadde plass til seks personer (2 + 2 + 2). En typisk SUV for USA, som også lett ville kunne bygges som fem/sjuseter.

Nå har VWs konsernsjef Martin Winterkorn bekreftet at en bil basert på konseptet settes i produksjon i 2016 i USA.

Hybrid konsept

Cross Blue vakte oppsikt i Detroit på grunn av den høye motoreffekten (306 hk/700 Nm i dragkraft) i kombinasjon med et forbruk helt ned i 0,21 liter per mil. To elmotorer besørget firehjulsdriften, og inntil 33 km kjøring på ren strøm.

VWs tidligere tekniske sjef, Ulrich Hackenberg, var under visningen i 2013 klar på at Cross Blue slett ikke er noen erstatter for VWs luksus-SUV, Touareg, som deler plattform med Audi Q7 og Porsche Cayenne. Til det er den for enkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derimot sier VWs USA-sjef Michael Horn nå at «Vi er ivrige etter å gå inn i dette voksende bilsegmentet med en «world class», sjuseter SUV».

«World class» kan her bety at dette er en verdensbil på lik linje med flere av konkurrentenes store SUV-er.

VW bygger ikke biler i USA for salg i Europa i dag. Derimot kommer flere av Europa-modellene fra fabrikkanlegg i Mexico. Pickup-trucken Amarok produseres i Argentina.

Trenger nye modeller

VW-konsernet er således den eneste av de store tyske produsentene som ikke bygger i USA for Europa. Både BMW og Mercedes har gjort det i en årrekke, og alle deres store SUV-er som selges i Norge har USA-stempel under panseret.

VW har et akutt behov for å skifte ut hele SUV-parken. Tuareg er for lengst inne i pensjonsalderen, Tiguan nærmer seg raskt og VW har ennå ingen liten SUV à la Opel Mokka i Europa.