Ny Mazda 2 til vinteren

LITEN OG KJEKK: Mazdas minste bilmodell i Norge kommer i ny innpakking utpå vinteren. (Foto: Produsenten)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Mazda 2 blir en av småbilklassens mest avanserte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazda vil gjerne være litt annerledes enn de andre japanske bilprodusentene. Litt mer forfinet, og med et anstrøk av premium bilopplevelse. Dessuten bygger Mazda konsekvent alle sine bilmodeller i Japan.

Det gjelder også for lille Mazda 2, som utpå vinteren kommer helt ny og i tredje generasjon. I Japan heter tassen Demio, og er solgt i over 2,4 millioner eksemplarer.

Må treffe riktig

Som liten produsent, og uten å ha noen giganter å støtte seg på (Mazda var tidligere kontrollert av Ford), gjelder det å gjøre ting riktig i første forsøk. Det gjorde Mazda med CX-5. Bilen er fortsatt Norges mest foretrukne firehjulstrekker, slik den også var i fjor.

Mazda 2 følger i akkurat samme designsporet som de større Mazda-modellene, med karakteristisk grill og ganske skarpe linjer. Det mest spennende med nye Mazda 2 er likevel interiøret og den nye dieselmotoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Diesel og bensin

Så la oss starte med dieselmotoren som yter 105 hk og har 250 Nm i dragkraft. Det er ikke på noen måte oppsiktsvekkende, men Mazda-motoren klarer seg uten spesiell renseteknologi for å tilfredsstille de nye og langt strengere Euro 6 utslippskravene som snart tar til å gjelde. Virkelig oppsiktsvekkende blir motorpakken først om utslippet presses ned mot 80 gram CO2/km. Toyota Yaris – som nærmeste konkurrent – slipper i den mest bensingjerrige hybridutgaven ut kun 79 gram CO2/km.

Selvfølgelig blir Mazda 2 også å få kjøpt med bensinmotorer i ulike ytelser, men disse kan ganske sikkert ikke konkurrere med Toyota-hybridenes lave utslipp.

I Mazda 2 viderefører den fine infoskjermen fra storebror Mazda 3, plassert oppå dashbordet. Musestyring av viktige funksjoner skjer nede ved girspaken (à la Audi og BMW). Videre vil Mazda være først ute med headupdisplay i denne klassen, hvor aktuell førerinformasjon vises i siktlinjen.

Mazda sier så lang ingen ting om hva bilen skal koste, eller hva som blir vekten. Mazda fokuserer tungt på bilvekt, og har de til hensikt å være blant de beste i klassen, må vekten helst under 900 kg. Dagens Mazda 2 veier 960 kilo.