Her hopper sjåførene ut av bilene i fart

Google og Volvo har dem allerede, og nå har også Hyundai kastet seg på selvstyrt-bølgen. I et reklamestunt setter de sitt nye førerstøttesystemet på prøve. Se video.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dere forbrukere er vanskelige å imponere. Den eneste måten vi kan gjøre det på, er ved å sette livet på spill, sier stuntsjåfør Buddy Joe i starten av reklamefilmen.

I høy fart på en motorvei i California åpner de fem sjåførene bildørene - og hopper over på en lastebil. Bilene fortsetter å kjøre av seg selv - men hva skjer når de må bråstanse?

Se videoen øverst i saken.

Se også: Van Damme med ekstrem spagat i Volvos PR-stunt

Bilen ringte politiet

Teknisk førerstøtte, også kjent som ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), er utviklet for å hjelpe sjåføren så mye som mulig i selve kjøringen, samt minimere risikoen for trafikkulykker. Dette kan for eksempel være blindsonevarsling, automatisk parkering og trafikkskilt gjenkjenning.

Slik teknologi er allerede utbredt i nyere biler. Tidligere i år var det en førerløs BMW i Røyken, ved Drammen, som trillet avgårde og kontakt politiet selv etter den braste gjennom et gjerde.

Les også: Her flyr et F-16 av seg selv

Tilgjengelig i løpet av tiåret

Justin Rattner, avtroppende sjef for teknologiavdelingen i Intel, en amerikansk produsent av mikroprosessorer, hevder at førerløse biler vil være tilgjengelig for den gjennomsnittlige bileier i løpet av det neste tiåret.

Og det er ikke sikkert man må vente så lenge. Allerede i mai arrangerte Google testkjøringer av den selvstyrte bilen for utvalgte publikummere.

Den førerløse bilen er fortsatt i prototype-stadiet, men Google tror at den kan komme i produksjon så tidlig som 2017.

Her kan du se Googles førerløse bilstunt:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus